Untitled Document

Av: Marie Winstrand
E-Post: marie.winstrand@edu.sollentuna.se


Från ax till limpa
LÄTT ATT GÖRA RÄTT I MULTIMEDIA LAB 4.0

MultiMedia Lab, som funnits i några år, är skapat av Gefle Pedagogiska Centrum AB och är det enda stora svenskproducerade multimediaverktyget.
Som i alla multimediaverktyg går det att i Multimedia Lab kombinera ljud, bild, text och video till en helhet där användaren själv kan påverka vad hon ska se och uppleva. Nu har programmet avancerat från version 3.0 till 4.0 - en klar förbättring.

Har du också arbetat med ett program där det alltid är samma saker som krånglar? Alla som har använt MultiMedia Lab 2.0 och 3.0 vet förmodligen vad jag menar. Sekvenserna. Hur många gånger har man inte försökt lugna förtvivlade elever vars sida inte dyker upp som den ska, eller som bara flimrar förbi och är borta, eller…

Det var lätt att göra misstag i de äldre versionerna av programmet. Nu är det äntligen lätt att göra rätt!
Det ger enorma möjligheter i under-visningssituationer och, kanske viktigast av allt, stimulerar kreativiteten på ett sätt som få andra medier kan.

Mina elever och kursdeltagare har under åren ständigt inspirerat mig med sina multimediala skapelser; som lärarna från Kosta som skannade in knoppar och löv och gjorde en jättevacker naturfrågesport åt sina elever, eller sexorna i Hjortsberga: På deras foto från showen i trean kan man klicka på de olika grupperna av troll och häxor - då får man höra sångerna och ramsorna som ingick i föreställningen.

roligt men svårt…
Första gången jag träffade på MultiMedia Lab var för några år sedan, när jag var med och drev ett tjejprojekt på en liten skola i Småland, Nottebäcksskolan. Vi arbetade med MultiMedia Lab 2.0 och tjejerna gjorde en multimedial skoltidning (den påminde starkt om Vecko-Revyn fast i lokal tappning…).

Eleverna ironiserade kring skönhetsindustrin i "före och efter"-reportage med inspelade kommentarer till avskräckande foton och de fantiserade om framtidens mode med bilder på sig själva, musik, kommentarer och teckningar. Vi hade jätteroligt och lärde oss mycket - mot slutet av terminen var de flesta tjejerna självgående i programmet. Men nog kan jag i efterhand tycka att det var lite väl tidskrävande för elever i åldrarna 10-12.

Strax efter detta projekt fick jag nys om HyperStudio och tvekade inte länge - det var enklare att arbeta med. Därefter har jag arbetat med HyperStudio i alla projekt jag deltagit i och hållit ögonen på MultiMedia Lab-utvecklingen i väntan på en bättre version. Och nu har den kommit.

blixten
En liten blixt är det som har förändrat allt mellan version tre och fyra av programmet. För att göra sidan interaktiv var man förr tvungen att klicka på sekvens-ikoner och koppla knappar, bilder och sidor hit och dit i långa procedurer.
Numera har alla objekt en liten blixt i nedre högra hörnet. Klicka på den, så får du upp en lista med några enkla alternativ som "hoppa till annan sida", "spela upp ett ljud" och så vidare. Väljer du "hoppa till annan sida" får du direkt upp en lista med de sidor som finns i din tillämpning. Klicka på sidan du ska hoppa till i listan och - vips! Så är det klart.

Visst kräver programmet någon timme första gången man ska lära sig det, men det är ändå så pass enkelt att jag inte skulle tveka att använda det från åk 4 och uppåt.

När man klickar på blixten kan man välja vad som ska hända då man klickar på objektet. Den här flickan skulle till exempel kunna säga något, eller få en pratbubbla.


fler goda nyheter
Andra välkomna förbättringar i programmet är den utökade bildbanken med många fina bilder och bakgrunder. Bildverktyget har också fått en ny funktion: Det har undernivåer som ger användaren möjlighet att direkt hämta en bild från en fil, från bildbanken eller helt enkelt rita själv - direkt på sidan, vilket är roligt, speciellt när yngre barn arbetar med programmet.

Förutom bilderna och bakgrunderna finns ett antal färdiga mallar att välja bland. Det finns också möjlighet att skapa egna mallar, vilket är praktiskt när man gör stora presentationer med många sidor som ska se likadana ut och ha samma knappar. En annan praktisk funktion är möjligheten att länka till sidor på webben inifrån programmet. Dock kan man fortfarande inte kopiera en bild från Internet och klistra in den i MMLab. Det beror på att bilden måste ha en tillgänglig källa eftersom MMLab inte sparar bilder och ljud inne i presentationen. Programmet lägger istället ut länkar till de filer som ingår. Detta gör att presenta-tionerna går snabbare att öppna, men å andra sidan får man inte döpa om bilder och annat som lagts in i presentationen eller flytta dem till andra mappar, då hittar inte programmet dem.

Dock finns den numera utmärkt stabila och lätthanterade kopieringsassis-tenten till hjälp när presentationer ska flyttas till andra datorer. Med hjälp av den kan man även göra runtimeversioner som kan köras på datorer som inte har MultiMediaLab, bra om eleverna ska få sina färdiga arbeten med sig hem.

publicera på cd, diskett eller webb
Förr var publiceringen/kopieringen ett obehagligt moment; det fungerade bara ungefär varannan gång… Men nu guidas man tryggt genom kopieringen utan att behöva oroa sig för annat än att skriva rätt nummer på disketternas etiketter. Och det funkar varje gång. Sedan är det alltså bara att installera presentationen på vilken dator som helst, och köra den som ett fristående program.

Detta är en stor fördel med MultiMedia Lab jämför med till exempel HyperStu-dio, som kräver en speciell Player för att kunna köra presentationerna på datorer utan moderprogrammet. I den nya versionen kan man även publicera sina tillämpningar på webben, med hjälp av samma kopieringsassistent. Tyvärr har jag inte fått det att fungera. En html-fil blir det, men den kraschar i Frontpage. Vilket för mig till den negativa delen av MMLab 4.0:
buggarna…

Ska multimedia bli ett vardagsverktyg i skolan och inte bara användas på Elevens Val, måste verktygsprogrammet vara lättarbetat och intuitivt. Med version fyra har GPC tagit ett stort steg åt det här hållet. Dock innehöll de första programskivorna som släpptes i våras en del "buggar", små programfel som kan ställa till det för användaren. Under en kurs på Åland i maj kunde vi till exempel plötsligt inte formatera texten, vilket visade sig bero på vilken version av Windows 95 man hade. Det drog ned helhetsintrycket av ett i övrigt väl genomtänkt program.

Nu ska buggarna vara fixade, nya skivor har tryckts, där buggarna eliminerats. Skulle man ändå ha problem, finns en buggfix att ladda ned på GPC:s hemsida. Den är tyvärr ganska stor, ca 6 MB. Inget för hemma-modemet med andra ord. Men med detta sagt, måste jag samtidigt tala om att på min egen dator har inte programmet trasslat en enda gång (förutom webbpubliceringen) och supporten på GPC är väldigt bra. Jag har alltid fått tydliga svar omgående när jag undrat över något, inga långa väntetider eller obegripliga instruktioner.

prova själv
Mitt helhetsintryck är alltså att MMLab 4.0 är ett riktigt bra, prisvärt program och jag kommer själv att använda det igen i ett terminslångt projekt under hösten. Som sagt: Det är lätt att göra rätt - och roligt är det också!

 

Marie Winstrand, IT-pedagog i Sollentuna kommun
E-Post: marie.winstrand@edu.sollentuna.se


fakta.program
En 5-användarlicens för MultiMediaLab kostar 2400 kr, varje extra elevlicens ca 300 kr.
Mer information: www.gdpc.se.
Där finns mer information om nyheterna i programmet samt en demo. På demon finns alla viktiga funktioner utom Spara, så du kan testa programmet.


Datorn i Utbildningen nr 3 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 99]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 990915