Untitled Document Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Goda ögonblick

”De ville aldrig gå hem, vaktmästaren var tvungen att köra ut dem när skolan stängde kl 9”. Du känner säkert igen beskrivningen av en elevgrupp, från något av de mer lyckade projekten med inslag av IT och medier. Ett sammanhang som troligen innebar att eleverna arbetat med ett material efter eget huvud och ganska mycket på eget ansvar. Det skulle snart vara klart och redovisas. Det hängde på dem att det blev bra. En utmanande uppgift, inte alldeles enkel, kring ett tema som fängslade. Med digitala verktyg de lärt sig tämja hyggligt, man hjälper och lär sig av varandra. Eleverna fokuserar på sitt uttryck, formulerandet av innehåll och budskap. Formkraven blir spontant höga, ribban sätts av medievärlden där de är ganska hemma – fem timmar om dagen med medier under uppväxtåren sätter sina spår. Ungdomar är mediespecialister. Formkraven sätts av dem ofta högre än kraven på innehåll.

Innehållskraven är lärarens ribba. De måste diskuteras och formuleras – de är inte alls givna, utan är en viktig del av den reflektion under och efter arbetet som höjer nivån och skapar insikter hos eleverna. När forskare under de senaste åren pekat på lärarens abdikerande från katedern, handlar det just om den här rollen. Ansvaret för att hjälpa eleverna att se tydligare, att kliva ur sitt eget perspektiv och se var de är, vilket det större sammanhanget är, vad det betyder och kanske diskutera vilka andra möjligheter som finns. Men vi kan inte bara återvända till katedern. Det är ingen lösning. Vi måste kunna lämna katedern, utgå från elevernas världar, deras intressen och frågor, anknyta till världen utanför skolan. Med den startpunkten kan vi återvända till katedern och klassrummet, och utmana eleverna med uppgifter som fängslar dem och föra en diskussion under arbetet. Formen är en del av det som inspirerar eleverna – inte bara den snygga framsidan, inte bara formgivning, utan hela sammanhanget – kanske en föreställning. Innehåll och form verkar ihop.

Allt det här känner du säkert igen. Ibland, vid bra tillfällen, bra pass, bra perioder, fungerar det verkligen så. Det kan sällan fungera så hela tiden. En framstående filmregissör brukade berätta hur betydelsefulla de magiska ögonblicken – ofta några få sekunder av en hel film – i en film var, för att bära tittarens känsla genom en hel film. Här kan vi skönja något av den magi som får elever att spänna sina intellektuella och emotionella muskler. Får dem att verkligen anstränga sig, lägga manken till och göra sitt bästa. Inte primärt för att lära sig eller för att klara ett prov, utan för att bemästra en situation, forma ett uttryck, förmedla en bild till andra. Det är inte bara lättsamt, det kräver mycket möda. Lär sig, det gör eleverna då på vägen – den långa och hårda, ibland lustfyllda, ofta krävande. Något som bara är lustfyllt finns knappast.

De här goda ögonblicken rör vid drivkraften, fångar engagemanget. Häri ligger en del av mediernas utmaning och magi: att kunna formulera sig, tala till andra och samspela med dem. Det handlar om att nå fram. Språk är kommunikation. Och det finns många fler språk än det skrivna – ”barn har hundra språk” säger man i Reggio Emilia. Vi behöver många språkformer och använder dem dagligen. I det vidgade text och språkbegreppet i skolan ligger insikten att skolan behöver arbeta med många uttrycks- och kommunikationsformer. IT har givit oss tillgång till ordbehandlare, till kameror, till ljud-, bild- och videoredigering, till telefoni och Internet – till både verktyg att skapa uttrycken med och till medier för deras lagring, kopiering och vidare spridning. Här ligger motiven till att vi lyfter fram arbete med medier och IT i Datorn i utbildningen, liksom vid höstens SVIT04-konferenser. IT är nutidens vägar till språk, kommunikation, samspel och förståelse.

Får vi önska våra läsare ett stärkande sommarlov, med mycket kommunikation – kanske på nya språk – liksom ibland avkoppling ifrån utåtriktad kommunikation. På återseende efter lovet till en spännande höst – med jubileumsfest den 17 september och höstkonferens!

 

Peter Becker,
Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 4 2004. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 04]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 040610