Untitled Document Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Hur blir man lärare?

Hur blir man egentligen lärare? Hur ser lärgången ut för dem av oss som inte är födda till stjärnpedagoger, och som måste erövra konsten genom arbete?

Nog för att jag lärde mig något i lärarutbildningen. Men inte blev jag färdig lärare, även om jag förvärvade en formell examen. Det var i arbetet åren efter lärarutbildningen som det växte fram en insikt, eller snarare ett kunnande, kring hur jag skulle bära mig åt för att lyckas. Det var knappast formulerade tankar som var resultatet, snarare ett praktiskt vetande som innebar att jag visste hur jag kunde lägga upp lektioner, avsnitt och projekt. Jag hade en uppsättning grepp och en flexibilitet som innebar att jag kunde anpassa mig efter sammanhang, grupp och situation. Men också möta nya situationer och hantera dem.

Formuleringen blev sedan tydligare när jag tio år senare handledde egna lärarstuderade. I diskussionen med lärarstuderande om vad jag hade gjort, varför det gick som det gick och vilka alternativ som stod till buds. I de samtalen tvangs formuleringarna fram och då växte insikten. En tyst kunskap som så småningom kunde kläs i ord, och gav en rejäl självkänsla. Men vägen gick över lång praktik med tusentals lektioner och mängder av försök och variationer – och naturligtvis många missar.

Kunskapen växte ur praktik, i dialog med mig själv, och kollegor. Den här tidskriften och Föreningen Datorn i utbildningen växte fram ur precis denna erfarenhet. Vi behöver mötesplatser för att dela erfarenhet, ventilera dem och bearbeta dem. Tillsammans skapade vi några: Föreningen, Rikskonferenser, Ostkustkonferenser, kursverksamhet, förlag, filmer, cd-rom-skivor och böcker kom ur detta. Somligt har levt vidare, som tidskriften och konferenser. Annat blev mer kortvarigt, som förlaget vilket inte längre behövdes när de stora förlagen så småningom lärde sig ta vara på de nya produktionsformer som möjliggjordes av desktop publishing. Kvar stod att mötesplatser behövdes.

Efter ett tiotal år i denna form blev det tydligt att det krävdes en djupare dialog för att komma vidare. Att vi behövde tänka djupare över vad åren av arbete med IT-stöd i skolan betydde och egentligen lärt oss. Det ledde över i en kritik av den forskning som fanns på IT-sidan, där forskarna ofta befann sig mycket långt ifrån de processer som pågick i klassrummet. DIU påtalade detta i ett upprop 2000 (http://www.diu. se/nr7-00/nr7-00.asp?artikel=s20) ’Vad jag efterlyser är en komplettering av den nödvändiga övergripande bilden med betydligt mer närgångna, i tiden utsträckta, lokala analyser där man på nära håll följer konkreta undervisningsprocesser. ”

I det här numret refererar vi några förslag kring hur en forskningsanknytning av läraryrket kan åstadkommas. Jag är djupt övertygad om vikten av detta. Tidskriften och föreningen DIU har ett starkt och långsiktigt engagemang för kombinerad självreflektion och forskningsdialog. Sedan 2001 har vi i samarbete med KK-stiftelsen sökt dra vårt strå till stacken med forskningsdialogen i tidskriften – och arbetar nu med förslag hur vi kan utvidga den. Likaså är SVIT-konferenserna om ’språk och kommunikation med medier och IT’ den 1 november ett försök att bidra till både lokal självreflektion och en därtill knuten forskardialog.

Det är en ambition vi fortsätter efter sommarlovet – vilket vi hoppas ska ge våra kära läsare både tillfälle till reflektion och nya impulser. God sommar!

 

Peter Becker,
Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 4 2005. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 05]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 050730