2
html |
|
En fårsaga eller
Jättarna och deras webbprojekt
I ledaren berättar Peter Becker om jättarna Hård,
Kokka, Pytte och Plugga. En saga om hur stora aktörer tänker
när de skapar webbplatser.
|
4 |
|
Sommarpyssel:
Gör din egen hemsida
Vill du själv eller klassen publicera ett material på webben?
Peter Becker visar grunderna i att skapa en egen hemsida. |
6
html |
|
Skriva
sig till läsning succé i Ystad
Pennorna är inte slängda i Ystad, men nu börjar allt fler
klasser med att skriva sig till läsning på datorn. Barnen kommer
att ägna mer tid åt att arbeta med innehållet i sina texter
än att forma bokstäver och att samarbeta kring det de skriver
istället för att sitta på egen hand. Detta ger både
skriv- och läslust i dag och i framtiden, skriver Joachim Thornström. |
10 |
|
Från
uppkäftig elev till kunnig expert
Frågan om media och IT i skolan är i allra högsta grad en
fråga om demokrati och elevinflytande. Hur går man då
till väga för att skapa broar över den klyfta som skiljer
elevens och lärarens värld åt, undrar Kristina Hansson. |
|
14
html |
|
Framtiden
behöver
lärare med datakompetens
Det jag saknar mest på lärarhögskolan är en uttalad
övertygelse om datorns potential i under- visningen. Jag håller
därmed tummarna för att lärarhögskolorna så snart
som möjligt inför datorn som ett naturligt inslag i utbildningen!
En sådan satsning skulle båda gott inför skolans morgon-
dag,
skriver Liza Greczanik. |
16 |
|
Notschool lyckas
med elever som hamnat utanför
NotSchool har utvecklats för dem som under en lång tid
har befunnit sig utanför undervisnings- systemet och är utslängda
och omotiverade. Det behöver inte innebära att konceptet fungerar
för alla elever. Men det finns mycket att lära av NotSchool som
kan användas för andra grupper av elever, menar Jean Johnson. |
20
html |
|
Alfredo
Castro:
Färg, form och samverkan
Du kan inte hålla 24 olika lektioner samtidigt. Ska eleverna
styra måste du organisera arbetet på ett annat sätt, säger
Alfredo Castro, bildlärare i Umeå och en av Guldäpplevinnarna
2005. |
23 |
|
Gunilla Celén: När
jobblusten återvände ...
I kursplanen för ämnet svenska finns det gott stöd för
att arbeta med digitala berättelser. Det vidgade textbegreppet innebär
en bra möjlighet att uttrycka sig på fler sätt än bara
genom det skrivna ordet, skriver Gunilla Celén. |
24
html |
|
Världen
och frånvaron
blir tydligare på storskärm
När tekniken på allvar flyttar in i klassrummet ökar behovet
av it-kunnande. Både det rena handhavandet och it som en naturlig
del i lärandets vardag, skriver Nils Fagerberg som nyligen fått
klassrum utrustade efter idén med Framtidens klassrum. |
27
|
|
Nyttan med IT i skolan
en fråga om tillgänglighet
En hög användning av IT i skolan ger förbättrade studieresultat.
Det var budskapet från ett antal internationella föreläsare
vid en konferens anordnad av IT-politiska strategigruppen, Myndigheten för
skolutveckling och Sveriges Kommuner och Landsting. Mats Östling rapporterar. |
28 |
|
Interaktiva skrivtavlor
en jämförelse
Det pågår en kraftig utveckling för interaktiva skrivtavlor
i svenska skolor. Vi får rapporter om stort intresse från många
delar av landet. DIU har gjort en första inventering och sammanställning |
32
html |
|
NKUL
2006:
Norsk konferens om utbildning och lärande
Bosse Helmersson rapporterar från NKUL 22006, den årliga norska
konferensen kring utbildning och lärande som i år bland annat
innehöll programpunkter kring IKT i matematik och natur- vetenskap,
mobil teknologi i skolen och mycket annat. |
34 |
|
Litt om NPeD: DiUs norske
søsterorganisasjon
Norsk Pedagogisk Dataforening (NPeD) er et forum for pedagoger og skoler
over hele Norge som vil bruke IKT for å utvikle bedre læringsmiljø
i utdanningen, skriver ordföranden Harald Jørgensen. |