Untitled Document

Liza Greczanik
E-Post: lisagre@hotmail.com

 

Framtiden behöver lärare med datakompetens

 

Varje år examineras stora kullar med lärare som helt eller delvis saknar kunskaper inom data eller IT.

Detta innebär följaktligen att många av framtidens pedagoger inte kommer att kunna anpassa sin undervisning till de moderna förutsättningarna. En sådan prognos för morgondagens skola ter sig mycket oroväckande i mina ögon.

Vill du få en glimt av skolans morgondag? Besök då några av lärarhögskolorna runt om i landet. Det är här 2000-talets pedagoger formas och utbildas i att undervisa nästkommande elevgenerationer. Förmodligen är det också här, på landets lärarutbildningar, som grogrunden för framtidens skola skapas. Med detta i åtanke är det förvånande att det fortfarande är få lärarhögskolor som erbjuder sina studenter obligatoriska it-utbildningar.

rädsla för datatekniken
I dag besitter de flesta av våra elever imponerande kunskaper inom it-området. De surfar, chattar, söker information, skickar e-mail, laddar ner programvaror och redigerar bilder. Att datorn är en självklar del av ungdomarnas vardag borde vara en god nyhet för oss pedagoger. Nu har vi en fantastisk möjlighet att möta eleverna på deras ”hemmaplan” och härigenom väcka deras intresse för att lära med datorns hjälp.

Men istället för att utnyttja elevernas datakunskaper och införliva dem i undervisningen, vänder många pedagoger informationstekniken ryggen. Förmodligen därför att lärarna själva saknar erfarenheter av datorer och kanske är rädda för att möta den kompetens som eleverna innehar.

Att av denna anledning förneka ett utmärkt pedagogiskt verktyg är enligt min åsikt ett steg i helt fel riktning. Det finns bara ett sätt att komma över rädslan för den nya tekniken och det är att bekanta sig med den. I detta sammanhang har lärarhögskolorna ett stort ansvar.

obligatorisk datautbildning
Lärarstudenter behöver it-utbildning på två olika plan. Först och främst måste vi lära oss att använda datorerna (det är tyvärr ingen självklarhet att högskolestudenter behärskar datatekniken). Jag har träffat många lärarstudenter som känner sig mycket osäkra framför datorskärmen. För dem kan något så grundläggande som att bifoga en fil i ett mail, eller att kommunicera via chatforum upplevas som en svår utmaning.

Lärarstudenter bör vidare ges möjlighet till en adekvat pedagogisk it-utbildning. Under mina tre år på lärarhögskolan har jag längtat efter att få lärdomar om hur man kan tillämpa datorn i undervisningen. Hittills har jag emellertid själv fått ta ansvar för att inhämta nödvändiga kunskaper i ämnet.

elevernas värld
När jag praktiserade i en sjundeklass för några år sedan berättade jag för klassens elever om min webbproducentutbildning. Ungdomarnas respons blev en mycket positiv överraskning. Min data/it-kompetens gav mig en direktbiljett in i elevernas värld. De välkomnade mig med öppna armar och lät mig förbehållslöst ta del av deras verklighet, en upplevelse som jag med all säkerhet hade gått miste om utan en datautbildning i ”ryggsäcken”.

Under rasterna när eleverna fick lov att surfa fritt på Internet, bad de mig att stanna kvar i klassrummet. En flicka som var mycket duktig på att teckna och måla undrade om jag visste hur hon kunde publicera sin konst på Internet. Vi använde en scanner för att överföra hennes teckningar till datorn och lade sedan upp dem på en hemsida. Detta blev sedan utgångspunkten för hennes specialarbete i bild. Det var underbart att se hur den moderna tekniken gav kraft åt hennes bildintresse.

Några elever ville att jag skulle hjälpa till med designen på deras hemsidor och kontrolläsa de texter de ville publicera. Arbetet med textpubliceringen via webben genererade spännande diskussioner om bland annat språkets betydelse på Internet. Med datorn som gemensam nämnare lärde eleverna och jag mycket av varandra.

Sammantaget menar jag att det är en enorm fördel för oss lärarstudenter att gå in i professionen med kunskap om datorer och datoranvändning. Det är någonting som våra arbetsgivare och blivande elever förväntar sig att vi ska kunna. Lärdomar inom detta område kommer med all sannolikhet att stärka vår potential i läraryrket. Därtill kan vi ge stöd och hjälp till andra lärare i förändringsprocessen i skolan. Viktigast av allt är emellertid att vi genom våra datakunskaper kan nå eleverna på ett helt nytt sätt.

datorn i lärarutbildningen
Min förhoppning är att samtliga lärarhögskolor i landet, så fort som möjligt, integrerar datorn som ett obligatoriskt moment i utbildningen. På lärarhögskolan i Malmö finns ett par berömvärda satsningar på området, men de är långt ifrån tillräckliga.

”Webzone” är ett forum på webben som har blivit ett mycket populärt verktyg i den undervisning som bedrivs i min klass. Här kan studenterna skicka upp sina skolarbeten, för att sedan få respons på dem. Vidare ger ”Webzone” studenterna tillfällen att ”chatta”, diskutera och informera. Min uppfattning är att klassens samarbete och samverkan har gynnats enormt av arbetet på Internet. Det saknas emellertid fortfarande en pedagogisk infallsvinkel i sammanhanget.

Jag kan tänka mig många olika användningsområden för datorn i lärarutbildningen. Med min webbproducentutbildning som förebild vet jag att högskolestudier med fördel kan bedrivas med datorns hjälp. På webbproducentprogrammet skapade datorn en positiv förväntan och nyfikenhet hos studenterna i klassen. De gamla arbetsmönster som jag tidigare varit van vid bröts och ersattes av omväxlande moment som på många sätt stimulerade lusten för att lära.

Genom datorbaserade grupparbeten, projektarbeten och redovisningar fick studiu. debattdenterna utmärkta tillfällen att använda den nya tekniken. Med datorns hjälp fick vi lära oss att framgångsrikt samarbeta med de andra eleverna i kursen. Vidare blev våra muntliga framföranden och skriftliga inlämningsuppgifter mer professionella med assistans av datorn. Framförallt fungerade de moderna, pedagogiska idéerna på webbproducentprogrammet som utmärkt inspiration för mig som blivande lärare. De fick mig att börja fundera på vilken nytta jag själv och mina framtida elever kan ha av att använda datorn i undervisningen och hur detta i sin tur kan utveckla lärandet.

Det jag saknar mest på lärarhögskolan är en uttalad övertygelse om datorns potential i undervisningen. Förhoppningsvis inser fler i lärarhögskolans ledning vikten av att utbilda datorkompetenta lärare. Jag håller därmed tummarna för att lärarhögskolorna så snart som möjligt inför datorn som ett naturligt inslag i utbildningen! En sådan satsning skulle båda gott inför skolans morgondag.

 

Liza Greczanik
lärarstuderande, Malmö högskola
E-Post: lisagre@hotmail.com



Datorn i Utbildningen nr 4 2006. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 06]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 060602