Varje år examineras stora
kullar med lärare som helt eller delvis saknar kunskaper inom data eller
IT.
Detta innebär följaktligen
att många av framtidens pedagoger inte kommer att kunna anpassa sin undervisning
till de moderna förutsättningarna. En sådan prognos för
morgondagens skola ter sig mycket oroväckande i mina ögon.
Vill
du få en glimt av skolans morgondag? Besök då några av
lärarhögskolorna runt om i landet. Det är här 2000-talets
pedagoger formas och utbildas i att undervisa nästkommande elevgenerationer.
Förmodligen är det också här, på landets lärarutbildningar,
som grogrunden för framtidens skola skapas. Med detta i åtanke är
det förvånande att det fortfarande är få lärarhögskolor
som erbjuder sina studenter obligatoriska it-utbildningar.
rädsla för datatekniken
I dag besitter de flesta av våra elever imponerande kunskaper inom it-området.
De surfar, chattar, söker information, skickar e-mail, laddar ner programvaror
och redigerar bilder. Att datorn är en självklar del av ungdomarnas
vardag borde vara en god nyhet för oss pedagoger. Nu har vi en fantastisk
möjlighet att möta eleverna på deras hemmaplan och
härigenom väcka deras intresse för att lära med datorns
hjälp.
Men istället för att utnyttja elevernas
datakunskaper och införliva dem i undervisningen, vänder många
pedagoger
informationstekniken ryggen. Förmodligen därför att lärarna
själva saknar erfarenheter av datorer och kanske är rädda för
att möta den kompetens som eleverna innehar.
Att av denna anledning förneka ett utmärkt pedagogiskt
verktyg är enligt min åsikt ett steg i helt fel riktning. Det finns
bara ett sätt att komma över rädslan för den nya tekniken
och det är att bekanta sig med den. I detta sammanhang
har lärarhögskolorna ett stort ansvar.
obligatorisk datautbildning
Lärarstudenter behöver it-utbildning på två olika plan.
Först och främst måste vi lära oss att använda datorerna
(det är tyvärr ingen självklarhet att högskolestudenter
behärskar datatekniken). Jag har träffat många lärarstudenter
som känner sig mycket osäkra framför datorskärmen. För
dem kan något så grundläggande som att bifoga en fil i ett
mail, eller att kommunicera via chatforum upplevas som en svår utmaning.
Lärarstudenter bör vidare ges möjlighet till
en adekvat pedagogisk it-utbildning. Under mina tre år på lärarhögskolan
har jag längtat efter att få lärdomar om hur man kan tillämpa
datorn i undervisningen. Hittills har jag emellertid själv fått ta
ansvar för att inhämta nödvändiga kunskaper i ämnet.
elevernas värld
När jag praktiserade i en sjundeklass för några år sedan
berättade jag för klassens elever om min webbproducentutbildning.
Ungdomarnas respons blev en mycket positiv överraskning. Min data/it-kompetens
gav mig en direktbiljett in i elevernas värld. De välkomnade mig med
öppna armar och lät mig förbehållslöst ta del av deras
verklighet, en upplevelse som jag med all säkerhet hade gått miste
om utan en datautbildning i ryggsäcken.
Under rasterna när eleverna fick lov att surfa fritt
på Internet, bad de mig att stanna kvar i klassrummet. En flicka som var
mycket duktig på att teckna och måla undrade om jag visste hur hon
kunde publicera
sin konst på Internet. Vi använde en scanner för att överföra
hennes teckningar till datorn och lade sedan upp dem på en hemsida. Detta
blev sedan utgångspunkten för hennes specialarbete i bild. Det var
underbart att se hur den moderna tekniken gav kraft åt hennes bildintresse.
Några elever ville att jag skulle hjälpa till
med designen på deras hemsidor och kontrolläsa de texter de ville
publicera.
Arbetet med textpubliceringen via webben genererade spännande diskussioner
om bland annat språkets betydelse på Internet. Med datorn som gemensam
nämnare lärde eleverna och jag mycket av varandra.
Sammantaget menar jag att det är en enorm fördel
för oss lärarstudenter att gå in i professionen med kunskap
om datorer och datoranvändning. Det är någonting som våra
arbetsgivare och blivande elever förväntar sig att vi ska kunna. Lärdomar
inom detta område kommer med all sannolikhet
att stärka vår potential i läraryrket. Därtill kan vi ge
stöd och hjälp till andra lärare i förändringsprocessen
i skolan. Viktigast av allt är emellertid att vi genom våra datakunskaper
kan nå eleverna på ett helt nytt sätt.
datorn i lärarutbildningen
Min förhoppning är att samtliga lärarhögskolor i landet,
så fort som möjligt, integrerar datorn som ett obligatoriskt moment
i utbildningen. På lärarhögskolan i Malmö finns ett par
berömvärda satsningar på området, men de är långt
ifrån tillräckliga.
Webzone är ett forum på webben som
har blivit ett mycket populärt verktyg i den undervisning som bedrivs i
min klass. Här kan studenterna skicka upp sina skolarbeten,
för att sedan få respons på dem. Vidare ger Webzone
studenterna tillfällen
att chatta, diskutera och informera. Min uppfattning är att
klassens samarbete och samverkan har gynnats enormt av arbetet på Internet.
Det saknas emellertid fortfarande en pedagogisk infallsvinkel i sammanhanget.
Jag kan tänka mig många olika användningsområden
för datorn i lärarutbildningen.
Med min webbproducentutbildning
som förebild vet jag att högskolestudier
med fördel kan bedrivas med datorns hjälp. På webbproducentprogrammet
skapade datorn en positiv förväntan och nyfikenhet hos studenterna
i klassen. De gamla arbetsmönster som jag tidigare varit van vid bröts
och ersattes av omväxlande moment som på många sätt stimulerade
lusten för att lära.
Genom datorbaserade grupparbeten, projektarbeten och redovisningar
fick studiu.
debattdenterna utmärkta tillfällen att använda den nya tekniken.
Med datorns hjälp fick vi lära oss att framgångsrikt samarbeta
med de andra eleverna i kursen. Vidare blev våra muntliga framföranden
och skriftliga inlämningsuppgifter mer professionella
med assistans av datorn. Framförallt
fungerade de moderna, pedagogiska idéerna på webbproducentprogrammet
som utmärkt inspiration för mig som blivande
lärare. De fick mig att börja fundera på vilken nytta jag själv
och mina framtida
elever kan ha av att använda datorn i undervisningen och hur detta i sin
tur kan utveckla lärandet.
Det jag saknar mest på lärarhögskolan är
en uttalad övertygelse om datorns potential
i undervisningen. Förhoppningsvis inser fler i lärarhögskolans
ledning vikten av att utbilda datorkompetenta lärare. Jag håller
därmed tummarna för att lärarhögskolorna
så snart som möjligt inför datorn som ett naturligt inslag i
utbildningen! En sådan satsning skulle båda gott inför skolans
morgondag.