Untitled Document Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Rum för lärande

När man för några år sedan vid ingenjörsskolan på KTH arbetade med problembaserat lärande, PBL, upptäckte man att lokalerna inte var anpassade för detta, speciellt var det utrymmen för studenternas gruppsamarbeten som saknades.

När man samtidigt byggde om de gamla vackra föreläsningssalarna på Valhallavägen, behöll man den traditionella formen, enmansteatern, knappast ett lämpligt forum för den undervisning som förutsatte en dialog eller flera medverkande. Det blev tydligt att pedagogiken sitter fast i väggarna. De fysiska förutsättningarna sätter ramar, skapar hinder eller stöder vissa arbetsformer.

Föreläsningssalar, laborationssalar, bibliotek, grupprum, studerkammare – alla hade de sin funktion. I dag är vi mer flexibla, de snabba förändringarna kräver att rum kan byta funktion, möblering göras om från biosittning till café på kort tid, väggar flyttas eller öppnas, belysning och projektioner ändras. Vi skapar i dag moderna rum för lärande, där kommunikationen i rummet utvecklas med stöd av interaktiva skrivtavlor och IT, där kommunikationen utanför rummet, med omvärlden öppnas via Internet och tavlan plötsligt blir ett fönster mot världen.

Begreppet rum för lärande har fått nya betydelser med introduktionen av Internet som studiemiljö. När det i dag skapas lärmiljöer på nätet, har den tidiga 1970- 80-talsvågen av CAI (computer aided instruction) passerat, med sina ofta ensidiga Skinnerbaserade individuella träningsprogram. Nu skapas virtuella motsvarigheter till alla de gamla specialrummen för lärandets faser. Där träningen integreras med kommunikationen och dialogen.

Biblioteket har således vidgats till ett globalt mediearkiv, tillgängligt överallt och öppet för alla. Och med senaste årens utveckling tillkommer det som ibland kallas Web 2.0, en insikt om att alla ska kunna bidra med eget material. Deltagaren/studenten är medskapande och bidrar till arkivet, tänk Wikipedia eller YouTube. Här blir ibland deltagaren förutsättningen för innehållet. Och nya problem tillstöter, exempelvis det ökade kravet på egen källkritisk förmåga – det går inte längre att förlita sig på auktoriteter. Som visats i flera studier, i Sverige speciellt dem av Louise Limberg och Mikael Alexandersson, ställer de nya miljöerna krav på lärarna. På närvaro och nyttjande, på kännedom, handledning och diskussion. Rum ställer krav.

Framöver kommer förmåga att utnyttja de nya rummen för lärande – både de fysiska och de virtuella – att vara nödvändigt för den egna kompetensutvecklingen. Fysiska rum med IT-stöd för kommunikation och visualisering. Webbsidor, rum för information från institutioner, liksom uppslagsverk och fakta. Forum, rum för diskussion eller tyckande. Bloggar, rum för personlig rapportering och kritiska perspektiv. Allt detta kombinerat med de digitala lärmiljöer som allt fler kommuner använder som daglig arbetsmiljö för elever och lärare.

Miljöerna i sig själva blir fält för lärande, viktiga att behärska i perspektivet av de åtta nyckelkompetenser för livslångt lärande som EU-parlamentet antog i höstas (se ledare DIU 3/07).

 

Peter Becker,
Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 4 2007. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 07]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 070801