Untitled Document

CARINA NÄSLUNDH
E-Post: carina.naslundh@diu.se

 

Nacka bygger eget

– Den nya skolportalen ska framför allt tillföra ett pedagogiskt stöd. Den ska underlätta det dagliga arbetet i skolan och hjälpa eleverna att få en överblick över sin skolvardag, säger Lena Byström, e-utvecklare i Nacka.

Det är bråda dagar för Nackas eutvecklare. I början av hösten ska de första skolorna anslutas till den nya skolportalen och testandet av olika funktioner är intensivt. Totalt handlar det om cirka 25 skolor, från förskoleklass till gymnasiet som ska använda den nya portalen.

Nacka har i ett antal år haft en skolportal som använts i olika hög utsträckning på ett tiotal skolor. Lärarna på en av Nackaskolorna kände att det var dags att modernisera portalen och få en ny med bättre pedagogiskt stöd och moderna verktyg. Den lärargruppen har sedan varit med i arbetet med att utveckla kravställningar för den nya skolportal som Nacka, med stöd av ett it-företag, själva utvecklar i Microsofts Sharepoint,

– Vi ville ha ett pedagogiskt stöd som vi kunde styra över själva och med exakt de funktioner vi ville ha, säger Lena Byström.

Wikis och bloggar
– Vi tror mycket på wikiteknik för samarbete, och som ett stöd för lärare och elever. Det ville vi absolut ha in i skolportalen.

Exempel på andra verktyg är bloggverktyg, chat (som läraren kan styra) och stöd för poddsändningar och RSS-flöden. Parallellt med bygget av skolportalen har Nacka haft lärarkurser i användning av bloggverktyg och wikis som man hittar fritt på nätet. På så sätt finns en grupp lärare som redan använt och är bekanta med den typen av verktyg i undervisningen när portalen väl är på plats.

Materialbank
En viktig funktion i den nya skolportalen är att den ska innehålla en materialbank där lärare kan lagra och dela på material. Och inte bara lärare, visionen är att även föräldrar och elever ska kunna gå in och söka bland de digitala lärresurserna.

– Lärarna kan märka upp sitt material med exempelvis ämne, kurs, ålder och vem som ska ha rätt att söka efter det. En del material kanske man bara vill att de egna kollegorna ska komma åt.

I första skedet satsar man på materialbanker på varje enskild skola, men meningen är att materialbanken så småningom ska bli kommunövergripande.

– Lärare har mycket bra material, genom att dela med sig kan man också få syn på hur andra lärare jobbar, men också hitta nya kontakter och skapa nätverk.

 

CARINA NÄSLUNDH
E-Post: carina.naslundh@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 4 2008. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



Nominera huvudman före 14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023













[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 08]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 080519