Den nya skolportalen ska framför allt
tillföra ett pedagogiskt stöd. Den ska
underlätta det dagliga arbetet i skolan
och hjälpa eleverna att få en överblick
över sin skolvardag, säger Lena Byström,
e-utvecklare i Nacka.
Det är bråda dagar för Nackas eutvecklare.
I början av hösten ska de
första skolorna anslutas till den nya
skolportalen och testandet av olika
funktioner är intensivt. Totalt handlar
det om cirka 25 skolor, från förskoleklass
till gymnasiet som ska använda
den nya portalen.
Nacka har i ett antal år haft en
skolportal som använts i olika hög utsträckning
på ett tiotal skolor. Lärarna
på en av Nackaskolorna kände att
det var dags att modernisera portalen
och få en ny med bättre pedagogiskt
stöd och moderna verktyg. Den lärargruppen
har sedan varit med i arbetet
med att utveckla kravställningar för
den nya skolportal som Nacka, med
stöd av ett it-företag, själva utvecklar
i Microsofts Sharepoint,
Vi ville ha ett pedagogiskt stöd
som vi kunde styra över själva och
med exakt de funktioner vi ville ha,
säger Lena Byström.
Wikis och bloggar
Vi tror mycket på wikiteknik för
samarbete, och som ett stöd för lärare
och elever. Det ville vi absolut ha in i
skolportalen.
Exempel på andra verktyg är
bloggverktyg, chat (som läraren kan
styra) och stöd för poddsändningar
och RSS-flöden.
Parallellt med bygget
av skolportalen
har Nacka haft lärarkurser
i användning
av bloggverktyg och
wikis som man hittar
fritt på nätet. På så sätt
finns en grupp lärare
som redan använt
och är bekanta med
den typen av verktyg
i undervisningen
när portalen väl är på plats.
Materialbank
En viktig funktion i den nya skolportalen
är att den ska innehålla en
materialbank där lärare kan lagra och
dela på material. Och inte bara lärare,
visionen är att även föräldrar och
elever ska kunna gå in och söka bland
de digitala lärresurserna.
Lärarna kan märka upp sitt
material med exempelvis ämne, kurs,
ålder och vem som ska ha rätt att söka
efter det. En del material kanske man
bara vill att de egna kollegorna ska
komma åt.
I första skedet satsar man på materialbanker
på varje enskild skola,
men meningen är att materialbanken
så småningom ska bli kommunövergripande.
Lärare har mycket bra material,
genom att dela med sig kan man
också få syn på hur andra lärare jobbar,
men också hitta nya kontakter
och skapa nätverk.