Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 4-11

På www.diu.se publiceras ett urval ur varje utgivet nummer av den tryckta versionen. Efterbeställ paket med 20 ex av DIU, för kollegiet, arbetslag etc á 400 kr + porto eller beställ prenumeration!

5 html  

Ledaren: Revolutionen som uteblev
Det går framåt, långsamt framåt, i kommuner och i forskning kring en-en-satsningar, konstaterar Peter Becker i ledaren.

6  

Lindbergs skola i Varberg: Högre måluppfyllelse – en anledning satsa på egna datorer


Aktuellare, roligare skola och ökad måluppfyllelse, hoppas lärarna på när alla till hösten får egen dator.

10  

Ingen väg tillbaka men allt är inte gröna ängar
Vi har gjort mycket, men det är ändå bara en startsträcka där vi lagt grunderna. Skolutveckling tar tid, säger Mikael Parknäs, rektor i Kungsbacka.

14 html  

Revolutionen uteblev – men förändringen pågår
– Vi hade högre förhoppningar, säger Henrik Karlsson, grundskolechef i Stenungsund, men det är svårare än vi trodde.

18  

Varberg: Datorsatsning – lagarbete i Varberg
Kommunikation med föräldrar och andra är en viktig del när Varberg förbereder en en-till-en-satsning med start i höst.

20 html  

På datorfronten intet nytt – eller?
Jag är inte tillnärmelsevis utsatt för samma helvete som soldaterna under första världskriget. Men jag är utsatt för samma form av okunskap om den senaste teknikutvecklingen, skriver Daniel Sandin i en krönika.

22  

Västerås: Från centralstyrt till decentraliserat
– Vi har lyckats få till tekniken så att användningen har utvecklats och att nyttan blivit mer tydlig, menar Kenneth Wiberg, IS/IT-chef i Västerås.

24  

Västerås: Lära nytt och lära annorlunda med egen dator i skolarbete
– Vi vill skapa arbetsuppgifter för eleverna som utmanar dem och deras kunskaper, säger Annie Lundin, rektor.

27  

Västeråsmodellen: I väntan på den första boken
Hans Renman har läst boken Västeråsmodellen - nio punkter för den digitala skolan, och är inte imponerad.

30  

Umeå: Lärarna skapar pedagogiska former där lärande står i centrum
Umeå har velat ge lärare och elever de bästa förutsättningar för ett seriöst framåtsyftande arbete.

32 html  

Elever utforskar fotoutställning
YBC-elever fördjupar sig i bildanalys på Moderna Museet inför konferensen Framtidens lärande.

33  

Plocket

34 html  

Viktigt att hålla koll på vad lagen säger om personuppgifter i skolornas it-system?
Att använda digital teknik för administration är en självklarhet på de flesta skolor i landet. Att skolpersonalen vet vilka regler som gäller är dock ej självklart.

38  

Integration av IKT i matematikundervisningen – möjligheter och utmaningar
Det är dags att flytta fokus från införskaffandet av datorer till integration av IKT i undervisningen, menar Per Jönsson och Sanela Mehanovic, Malmö högskola.

40  

Den lärande hjärnan
Erik ”Honken” Holmqvist har läst Torkel Klingbergs bok och fått nya infallsvinklar på lärande.

42 html  

Skapa visuella tidslinjer – med Dipity
Genom att kombinera text, bild och film skapar eleverna vid Smedingeskolan informationsrika och sevärda tidslinjer i ett fritt webbverktyg.



Datorn i Utbildningen nr 4-2011. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)








Nominera huvudman före 14 juni 2023









Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 11]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 110523