Det är snart ett läsår sedan elever och
lärare i Stenungsund fick egna bärbara
datorer. Målet var – och är – att skapa
förutsättningar för ett bättre lärande
och att förändra undervisningen i grunden.
Men någon revolution över en natt
blev det inte.
– Vi hade högre förhoppningar,
säger Henrik Karlsson, grundskolechef
i Stenungsund, men det är svårare än vi
trodde.
DIU träffar Henrik Karlsson tillsammans
med Maria Abrahamsson,
biträdande rektor på Stenungskolan,
en grundskola för årskurs 7 – 9 med
drygt 350 elever. Trots att de snabba
förändringarna uteblivit är de båda
överens om att Stenungsund är på rätt
väg och att något är på gång bland
lärare och elever i Stenungsund – men
det går i en långsammare takt än vad
man hade hoppats på.
– Jag har lugnat ner mig, säger
Maria Abrahamsson. Det går framåt,
men det går inte så snabbt som man
gärna vill tro.
– Vi har lärare som utnyttjar de
nya möjligheterna till max och vi har
andra lärare som knappt testat än,
säger Henrik Karlsson.
Själv trodde Henrik att eleverna
skulle fungera som pådrivare när alla
fick tillgång till egna datorer, men det
har inte hänt.
– Eleverna är skolsmarta och ställer
inga sådana krav. De anpassar sig
till läraren, menar Maria.
Det kan låta som ett något dystert
bokslut efter ett läsår med egna datorer
för alla elever i årskurserna 6-9
och deras lärare. Men varken Henrik
eller Maria är framtidspessimister –
tvärt om. Och när de lärare som blivit
involverade i satsningen på var sin dator
till elever och lärare får frågan om
de kan tänka sig att gå tillbaka till ett
skolliv utan dator och ständig tillgång
till internet, blir svaret ett klart nej.
Det finns ingen väg tillbaka, frågan är
hur vägen framåt ser ut.
Det kanske är så, menar Henrik
Karlsson, att vision och frustration
alltid lever sida vid sida.
– Om vi verkligen vill något med
skolan, har en vision, vill förändra
och skapa en spännande skola måste
vi nog leva i frustration hela tiden.
Visionen ligger hela tiden före verkligheten.
Det får vi nog lära oss att
acceptera och leva i. Det gäller nog
att tänka klokt, sansa sig och vila där
man är ibland, säger Henrik Karlsson.
Mötet och lärandet i fokus
Stenungsunds kommun har antagit
en vision om framtiden där begreppet
livslångt lärande är centralt. Att leva
med ett livslångt lärande i en lärande
organisation ställer krav.
– Vi måste hela tiden utveckla oss
själva i skolan och syftet är hela tiden
elevernas lärande. Det är mötet mellan
lärare och elev som är det viktiga,
säger Maria Abrahamsson.
– Man måste uppmuntra människor
att ta kliv och visa att vi lever i
visionen om en lärande organisation.
Vi måste hela tiden utveckla oss själva
med syftet att utveckla elevernas lärande.
När tekniken kommer in i skolan i
så pass stor omfattning som i Stenungsund
är det lätt att de tekniska
frågorna skymmer de pedagogiska.
Är det tekniken som styr pedagogiken
eller pedagogiken som styr tekniken?
Och vilka förväntningar och
krav kan man ställa på lärare i dagens
skola när det gäller eget lärande kring
den digitala tekniken?
Maria Abrahamsson har länge varit
tveksam till ”knapptryckarkurser”,
samtidigt märker hon att det efterfrågas
och behövs. Några stora kompetensutvecklingsinsatser
tror hon inte
på, däremot det direkta mötet och
hjälpen i vardagen, individuellt och
i arbetslaget. Samtidigt är det kanske
dags att börja reflektera kring vad det
innebär att vara lärare i dag. Ofta talas
det om elevers digitala kompetens,
vad innebär då digital kompetens för
lärare?
– När tekniken kommer in i skolan
på ett nytt sätt måste du som lärare
själv bli användare av tekniken, menar
Maria Abrahamsson.
– Vi har en generation med digitalt
publika elever i skolan i dag. Jag
tror att det är viktigt att man som
lärare själv vågar uttrycka sig i digitala
medier. Man behöver testa själv för
att förstå vilka ställningstaganden du
hela tiden måste göra när du publicerar
dig digitalt på nätet i olika sammanhang.
I Stenungsund har det ingått i
konceptet kring var sin dator att uppmuntra
pedagogerna att dela med sig
av sina erfarenheter i bloggar och nätbaserade
forum. Inte heller här har det
skett en revolution över en natt, men
det är på gång. Fler och fler börjar ta
klivet in i en öppen digital dialog.
Och för kommunens it-avdelning
innebär skolans storsatsning en utmaning,
och en möjlighet.
– Skolan driver den tekniska
utvecklingen framåt. Jag ser skolan
som en tillgång för kommunens itavdelning
och de är vår största kund,
utan dem hade vi inte så stor verksamhet,
säger Susann Pohlén, it-chef i
Stenungsund.
Men satsningen på var sin dator
för årskurserna 6-9 innebär också att
det blir en klyfta mellan de lägre årskurserna
och de högre. Även om det
har skett en förtätning av antalet datorer
för de lägre årskurserna är skillnaden
i funktionalitet stor. Det gör
skillnad när alla har ständig tillgång
till trådlöst nätverk och egen bärbar
dator som man själv administrerar
mot att befinna sig i ett trådbundet
nät med stationära datorer.
Våga utmana begrepp och ämnesgränser
I Stenungsund är visionen tydlig, målet
är att skapa de bästa förutsättningarna
för lärande och där är datorn ett
självklart verktyg och en viktig faktor
för ökad måluppfyllelse och en mer relevant
skolgång för eleverna. Men det
handlar också om nya lärmiljöer och
förändrade undervisningsformer. Och
det skapas inte genom att det fattas beslut
på central nivå, det kräver dialog,
ifrågasättande och nytänkande.
Henrik Karlsson efterlyser konstruktiva
debatter kring begreppen.
– Det blir lätt modeord som ingen
vågar ifrågasätta. Jag blir jätteglad om
någon av våra lärare frågar mig om
vad vi egentligen menar med kreativa
lärmiljöer, eller omdefinierat lärande.
Vi måste utmana begreppen, det
haglar av floskler och nya spännande
digitala applikationer. Där är lärarkåren
med rätta kritisk.
För Maria Abrahamsson handlar
det bland annat om att skolans ledning
skapar en trygg miljö för skolans
personal där man vågar kliva över de
historiskt sett skarpa gränserna mellan
olika ämnen och uttrycka sig i gemensamma
pedagogiska diskussioner.
– Som lärare är vi vana vid att vara
tvärsäkra och sitta inne med de rätta
svaren. Vi behöver träna på att ställa
öppna frågor och diskutera gemensamt
i arbetslagen, i kollegiet. Våga
utmana varandra.
– Vi måste bli bättre på att driva
processer i skolan, menar Henrik
Karlsson. Det finns en risk att människor
trycks ned i stället för att lyftas.
Skolan mitt i byn
En något oväntad effekt av införandet
av var sin dator är reaktioner från
andra verksamheter i Stenungsund.
När eleverna fick tillgång till egna
datorer började det märkas i samhället.
Kommunhuset, som har ett öppet
trådlöst nät, blev till exempel en
populär samlingsplats för eleverna i
mellantiden mellan skola och fritidsaktiviteter.
De elever som går till fritidsgården
kom med sina datorer och ville
fortsätta jobba med olika projekt på
där och förväntade sig att personalen
skulle kunna guida dem, så nu har det
införskaffats fler datorer till fritidsverksamheten
och personal därifrån
har gått på kurs för att lära sig mer om
bland annat musikskapande på datorn.
Samma sak upptäckte Svenska kyrkan.
Eleverna kom till konfirmationsundervisningen
med sina datorer och
kyrkan har nu börjat fundera kring
hur konfirmationsundervisningen
skulle kunna förändras för att matcha
de ”digitala” elever man möter.
Så det kanske inte blev en revolution,
men det är en förändring på
gång – och inte bara i skolan.