REPORTAGE SKOLBIBLIOTEK
Skolbibliotek var ett tema på Framtidens lärande 15-17 maj i Stockholm.
Kungsbacka:
Skolbibliotek på nytt sätt
– Det är naturligtvis en framgångsfaktor
när det gäller skolutvecklingen i
Kungsbacka att vi inom organisationen
har en hög kompetens och en utvecklad
”dela med sig-kultur”, säger Lars
Clemensson, utvecklingsledare för
förskola och grundskola.
För tredje året anordnar man inspirationsseminarier
för skolans personal.
Huvudsakligen är det den egna
personalen som håller i dessa. 2000
personer är på plats i Varlaskolan i
centrala Kungsbacka. Och skolbiblioteken
är naturligtvis med. De är en del
av IKT-satsningen man gör.
Skolbibliotek som integrerad resurs
På nybyggda Särö skola arbetar Mia
Haglund som skolbiliotekarie. Förutsättningarna
– med skolbiblioteket
placerat i hjärtat av huset – är de allra
bästa.
– Vi har satsat på att göra biblioteket
till en samlingsplats eftersom alla
passerar naturligt där, berättar hon.
På skolan har de äldre eleverna
tillgång till en personlig dator och i
skolbiblioteket finns grupprum och
fåtöljer som eleverna använder. Men
det man satsar mycket på i Särö skola
är det man kallar ”Multifunktionella
lärandesituationer”. Tillsammans med
IKT-pedagogen på skolan, Fredrik
Lundin, utvecklar man skolbiblioteket
också som en resurs för lärare och
personal.
– Vi insåg att vi båda har roller
som står lite vid sidan av och upptäckte
att vi tänkte väldigt lika kring
viljan att bli mer delaktiga och ta plats
i det som händer på skolan. Hur kan
våra kompetenser berika lärandesituationerna,
var en fråga vi ställde oss,
framhåller Mia.
Det är höga krav på pedagogerna
idag, menar hon, men bättre samverkan
leder också till att lärarna
avlastas. Som lärare behöver man inte
vara expert på allt – till exempel på
informationsbiten – vilken faktiskt är
en bibliotekaries expertområde. Hur
kan då en multifunktionell lärandesituation
se ut?
Mia tar projektet med folksagor
som exempel. Tillsammans med IKTpedagogen
skapades en blogg med
källor bestående av filmklipp och länkar
riktade just till dessa elever. Hon
var i klassen och berättade om folksagor
och när eleverna sedan skrev egna
sagor så var IKT-pedagogen med och
hjäpte till att digitalisera dem. Det
blev tillslut små minifilmer som också
lades ut på bloggen.
– Eleverna har då arbetat med
bild, med språket, med media, de har
tränat olika förmågor – till exempel
den analytiska och sociala. Det har
blivit en mer varierad lärandesituation
för dem, menar hon och de får
möjlighet att visa sina kunskaper på
flera olika sätt.
Bloggen ska fortsätta att utvecklas
och bli en resurs för inspiration och
delande. Delandet ser hon också som
en viktig ingrediens när det gäller det
mer traditionella skolbibliotekarieuppdraget.
Det att inspirera elever
till att läsa. På Särö skola har man
bokcirklar och hon håller inte med
om den svarta bilden av ett läsande på
nedgång.
– Man behöver dela sin läsupplevelse
med någon. Det finns ett sug
och ett intresse hos barnen som det
gäller att fånga upp. Där behöver
vi vuxna ta ett ansvar. 20 minuter i
veckan möts eleverna i bokcirklar för
bokprat. Mer tid behöver det inte ta,
framhåller hon.
IKT-utbildning för skolbibliotek
För att förstärka kompetensen har
man i Kungsbacka utbildat sina
skolbibliotekarier i IKT. Tillsammans
med Högskolan i Borås har
man skräddarsytt en utbildning som
alla har gått. En av dem är Jessica
Nordlund och är nu kombinerad
skolbibliotekarie och IKT-pedagog på
Tingbergsskolan.
– Jag hör till dem som verkligen
varit tveksam till det här med IKT
och detsamma har gällt för många av
mina kollegor på Tingbergsskolan,
berättar hon.
Men nu är det annorlunda, både på
Tingbergsskolan och för dess skolbibliotekarie.
Som uppgift på utbildningen
valde hon att starta en hemsida.
– Jag var helt novis på IKT men
tänkte att via en hemsida kan man
marknadsföra biblioteket och det bara
växer och växer, beskriver hon. Till
dags dato har sidan haft 65468 besök.
Och mycket har förändrats, från
att det för ett och ett halvt år sedan
funderades på om årskurs sex var en
lämplig tidpunkt att introducera eleverna
i sociala medier och internet till
att det idag är helt naturligt att eleverna
lägger ut bildspel och bokprat på
hemsidan och lärare som har startat
egna klassbloggar. Att hon själv varit
en helt vanlig skolbibliotekarie har
hjälpt till att få fart på utvecklingen.
Fördelarna med att också vara IKTpedagog
på skolan är flera.
– Biblioteket är en neutral plats
och jag kan smyga in IKT, det blir
inte så farligt att använda och det blir
odramatiskt att visa lärarna vilken
sladd som hör till vilken digital enhet
och hur enkelt man byter dem, framhåller
hon.
Personligt formad IKT- utbildning
för lärare
På Tingbergsskolan finns också en lärare
som deltagit i en annan satsning
som kommunen gjort, nämligen en
helt personligt och individuellt utformad
IKT-utbilning. Malin Edwards,
lärare i årskurs två har gått den. Och
för hennes del har det handlat om
film.
– Det är underbart att få utvecklas
själv också och att få lägga ner tid
på att göra detta är fantastiskt. Tiden
är en av de faktorer det brister på för
att kunna utveckla sin IKT-kompetens,
menar hon. Och tid, personlig
handledning och introduktion är det
utbildningen innehåller.
Det blev film eftersom hon menar
att det är lätt att öva förmågorna ”skapa”
och ”kommunicera” just genom
filmarbete.
– Barnen som kämpar i skolan
kommer fram på ett helt annat sätt,
understryker hon. De glömmer nästan
av att de jobbar med något akademiskt
– till exempel ytspänning – när
det ska bli en film av det hela.
Hon menar också att alla ännu inte
upptäckt att den nya läroplanen innebär
en stor förändring och att man
verkligen måste arbeta med den för
att sätta sig in i den. Göran Svanelids
tankar om ”The big five” är en viktig
inspirationskälla.
– Vilken kunskapssyn har vi och
hur arbetar vi med att träna barnens
förmågor? undrar hon. Med filmarbetet
märker jag att alla elever är med
och att få möjlighet att visa upp sina
filmalster via den egna hemsidan ”Vi i
tvåan” är fantastiskt.
Via hemsidan får barnen använda
flera olika sätt att kommunicera sin
kunskap, där läggs dokumentation av
experiment, matematiska förklaringar,
utflykter men också barnens konstverk.
Just nu har man arbetat med ett
Charlie Chaplin-tema och eleverna
har gjort egna stumfilmer.
Den personliga stöttningen är en
viktig nyckel och på Tingbergsskolan
arbetar IKT-pedagogen och en nytillsatt
IT-tekniker just så. Personligt
anpassat och med individuell handledning.
I Kungsbacka har man även
delat med sig till övriga kommuninvånare
av det som händer kring digitaliseringen
i skolan. Vilken plats man
valde? Stadens bibliotek såklart.
Dela med sig till allmänheten
– Syftet var att också dela med sig till
allmänheten av allt det som händer
i skolan, berättar Åsa Blide Larsson,
Skolutvecklare och IKT-pedagog för
förskola och grundskola i Kungsbacka.
Det är första året som man valt
att förlägga aktiviteter i veckan som
avslutas med ”inspirationsseminarierna”
till biblioteket. Där har elever
och IKT-pedagoger visat upp allt ifrån
Daisyspelare till hur man arbetar med
legorobotar i teknikundervisningen
eller bygger och lär i gemensamma
”världar” skapade i Minecraft. Elever
och skolbibliotekarien från Tingbergsskolan
har bloggat och bibliotekets
ungdomsbibliotekarie har visat
hur det fungerar med e-böcker. Men
där har man upptäckt en hake.
– När lånandet av e-böcker från
skolans elever tar fart behöver nog de
ekonomiska reglerna ses över, framhåller
Åsa. I nuläget kostar det 20 kronor
för biblioteket varje gång en e-bok
lånas ut och det går ju inte ihop med
att vi vill öka läsandet hos barnen.
”Jättekul” som Kungsbackas satsning
på att-skriva-sig-till-läsning
kallas, var också på plats och visade
hur skriv-och lästräning kan se ut
med digitala verktyg. Då passade
man även på att visa upp de specialbyggda
möbler, så kallade biomekaniska
öar, som köpts in till alla skolor.
Dessa ger en bättre ergonomisk
sittställning.
Och det blir sannolikt en fortsättning
på satsningen med ”biblioteksdagar”
även nästa år men då ska man
försöka nå ut bättre med informationen
om dem. Varför är det då
nödvändigt med en hög ”dela-medsig-
kultur?
– Vi måste var fler som blåser på
glöden och som känner wow-känslan
av att det här är kul och ställer frågan
vilken nytta IKT kan vara för mig?