Untitled DocumentCHRISTOPHER NOTTBERG
Gymnasiechef, Täby kommun
TEMA Digitala Läromedel på Framtidens lärande
Debattinlägg
Efterlysning:
Digitala lärresurser à la Spotify
Utvecklingen av de digitala läromedlen
har varit stor de senaste åren. Samtidigt
finns mer att önska. Christopher
Nottberg, reflekterar i denna artikel
kring digitala läromedel och lärarnas
behov med utgångspunkt i ett seminarium
om “Digitala lärresurser – den
saknade länken i digital skolutveckling”
på Framtidens lärande i maj.
Det finns en stor samstämmighet
kring att såväl digitala läromedel som
digitala lärresurser behövs och att de
kommer att ta en större del av marknaden
än de fem procent som det är
för närvarande. Täby kommun arbetar
med det tillgängliga lärandet som
strategi för att nå sina övergripande
mål. I jakten mot målen så behöver
elever – och lärare – kvalitativa lärresurser
och Täby har valt att gå via
Skolon för att lösa den tekniska biten
att få ihop hanteringen av grupper
mellan läromedel och elevregister på
ett smidigt sätt.
Det kan konstateras att utvecklingen
av tillgänglighet i de större
leverantörernas läromedel har varit
enorm de sista åren och även om de
har valt olika vägar har de flesta i dag
inbyggda lösningar som skapar tillgänglighet
i olika grad.
Lärresurser har olika mått av tillgänglighet.
Lärresurser som uppenbart
är nödvändiga för vissa men bra
för alla har blivit prioriterade och i
flera fall köpts in som kommunlicenser
exempel på detta är till exempel
talsyntes som Claroread Chrome,
rättstavningsprogram som Stava Rex
och Spell Right, digital provmiljö
som Chromex. Andra som inte är lika
självklara utvärderas i projektformat
på en eller flera skolor för att se om
de ska köpas in som kommunlicens
eller om det ska vara upp till respektive
skola att själva köpa in, exempel
på pågående projekt rörande såväl
appar och tillägg som läromedel och
lärresurser.
Lärarnas val
I Täby är det liksom i stora delar av
Sverige lärarna som beslutar vilka
läromedel de önskar använda. Vi ser
i dag fall med skolor där rektor köper
in ett helt paket med digitala läromedel
för ett läsår eller ibland ännu
längre period.
Något som blir problematiskt i fallen
med till exempel Gleerups och NE
där du kan få hela paketet med alla
läromedel för ett specialpris så är inte
det min uppfattning att lärare önskar
endast ett läromedel. Det är snarare
så att många lärare jag pratat med inte
är helt nöjda med ett läromedel eller
endast en lärresurs utan ofta plockar
idéer här och var och sätter ihop sitt
eget paket via till exempel Google
Classroom.
Lärresursspotify
Flera läromedel har givit liknande
möjligheter med vidare länkar och
djuplänkar men även skapat möjlighet
för kopplingar in i läromedlet för
läraren. Men för matematikläraren
som tycker att algebraavsnittet är bäst
i läromedel X och geometriavsnittet
är bäst i läromedel Y hjälper inte
det riktigt. För hen skulle det vara av
godo med ett “lärresursspotify” där
det går att välja innehåll beroende på
undervisningen och klassen. Ännu
hellre för eleven som identifierar det
läromedel som passar hen bäst och
når längre än hen trodde vara möjligt.
Oavsett sker ersättningen till läromedelsförfattarna
utifrån användning.
Ett problem med alla verktyg är att
läraren inte kan alla funktioner och
därför naturligtvis inte använder dem
– här har såväl vi huvudmän som
läromedelsförlagen ett ansvar. Hur får
vi till den utökade användningen som
hjälper eleverna att i ännu högre utsträckning
nå sina mål? Men här tror
jag helt och fullt att smarta assistenter
som Alexa och liknande kommer att
vara behjälpliga att kolla upp och se
vilka steg som krävs för att utveckla
eller att ta steg tillbaka för att öva mer,
redan i dag ser vi fler adaptiva lärresurser
som Edqu, Readtheory med
flera på marknaden och det finns
behov av fler. Din assistent återkopplar
till dig via din mobila device och
ger dig anpassade läxor som du får
genomföra via telefonen.
Simuleringar, filmer, bilder och
alla multimodala inslag är bra och en
naturlig vidareutveckling och framför
allt ett sätt att hjälpa eleverna både
med kunskap och förståelse jag hoppas
att detta vidareutvecklas.
I ett mer framåtriktat perspektiv
så hoppas och tror jag att virtual
reality, VR, i kombination med en
utökning av augmented reality, AR, är
något som kommer att vidareutveckla
och fördjupa lärandet mer djupgående
än till exempel 3D-tekniken har
gjort tack vare interaktiviteten. Redan
nu finns ju möjligheter att genom VR
3D-måla med tiltbrush i VR miljö
tillsammans med HTC Vive eller
Oculus Rift, något som jag hoppas att
makerrörelsen plockar upp och tar
in i skolan redan i dag. Även om det
i dag är dyrt att skapa material, vilket
gör att läromedelsförfattare drar sig
för det, och givetvis att det ännu inte
finns en tillräcklig kundbas så ser jag
framför mig en vidareutveckling av
Holodeck i Star Trek eller där du går
in aktivt i till exempel franska revolutionen
likt de gick in i böckerna i
Jumanji och Den oändliga historien.
Tänk hur mycket roligare lärandet
skulle vara om eleverna hade tillgång
till en multimodal symfoni av lärresurser
i VR-miljö.
CHRISTOPHER NOTTBERG
Gymnasiechef, Täby kommun
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.