Untitled DocumentFull tillgång till DIU genom årsprenumeration
Teckna årsprenumeration för att få tillgång till alla artiklar, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.
Vi lever i en omvälvande tid, en tid med stora skiften. Inte minst för skola, där Skolkommission,
OECD-rapport och regeringsbeslut om stärkt digital kompetens alla fokuserat
likvärdighet och alla elevers möjligheter.
Att under vår-vintern, i samband med utmärkelsen Guldtrappan för skolhuvudmän,
ha rest runt till huvudmän i framkant har gett väldigt mycket. Besöken har inte bara visat
goda exempel, de visar framför allt kraften i lokal utveckling. Där man litar till egna
krafter. Där elever, lärare och skolledare ges mandat. Det kanske mest grundläggande är att de har visat hur huvudmän byggt på tidigare erfarenheter, både egna och andras, och kraftfullt utvecklar skola. Med fokus på resultat, på likvärdighet, på alla elevers lärande och utveckling. Med olika ansatser, olika ledarskapsmodeller.
Därför inleddes och avslutades Framtidens lärande med beprövade erfarenheter och
perspektiv på utveckling baserad på skolprofessionernas egen kraft, med professor Sir
George Berwick från London Challenge och med Per Kornhall från Mälardalens högskola.
Som närings- och innovationsminister Mikael Damberg uttrycker det i samband
med utdelning av utmärkelsen Guldtrappan 2017 så visar dessa huvudmän i framkant
möjliga framgångsvägar, förebilder och exempel att inspireras av. Inte för att kopiera,
men för att anpassa och ta vara på, omforma för de egna sammanhangen och förutsättningarna.
Det är förändring och lärande, det är pågående innovationsprocesser.
Och som båda professorerna Jan Gulliksen och Åke Grönlund lyfte fram – om
första steget är att göra samma sak som tidigare men med digitala verktyg, så är
nästa steg det stora steget mot framtiden. När vi förändrar inte bara verktyget, utan
förändrar våra processer, när vi gör helt nya saker. Det är då som de stora vinsterna
sker. Åke Grönlund tog exemplet med den strandsatte på den öde ön, som önskar
sig ett fiskeredskap, men ännu inte kan tänka möjligheten att skapa en farkost för
att lämna ön.
Vi står mitt i flera pågående större processförändringar vad gäller digitala stöd
för lärandet. En handlar om läromedel. Ett kraftfullt skifte pågår hos etablerade förlag liksom hos nya aktörer – vilket belystes både i utställningar, rundabordssamtal, liksom ett frukostmöte och ett seminarium. En annan process som ännu bara är i sin linda rör prov och utvärdering. I båda dessa sammanhang finns olika vägval – det är bäddat för större förändringar och fortlöpande utvärderingar och debatt.
Framtidens lärande knöt samman frågorna om samhällsförändring och likvärdighet med digitaliseringen – och lyfte fram skolprofessionernas avgörande roll. Här finns kraften. Den gemensamma dialogen behövs för riktning och likvärdig utveckling.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.