Peter Becker:
Datorn liknar Aladdins lampa. Vet
vi hur vi lockar fram anden och kan konsten att tämja honom,
har vi ett mäktigt verktyg i vår hand. Med kunskap
har vi oanade möjligheter, utan kunskap kan datorn likt lampan
på sin höjd ge oss ett svagt sken i kvällsmörkret.
Vi diskuterar i detta nummer
hur anden kan tämjas - på Datorn i Utbildningens sedvanliga
konkreta vis - när vi avslutar ett år med stark utveckling
av datorstödet,
ett år med genombrott för datorn i svenska hem och
för Internet som allfarväg.
Ska datorn bli ett kraftfullt
verktyg, måste den vara tillgänglig.
Det betyder både att den måste finnas i klass- eller
grupprummet och att den ska fungera, liksom nätverk och skrivare.
Tekniksupport blir samtidigt allt mer krävande och nödvändigt
när antalet datorer - och användningen! - växer.
När regeringen nu med Delegationen för IT i skolan,
ITIS, gör en energisk satsning på datorer och fortbildning
för 60.000 lärare, och Internet och e-post till alla,
finns här en Akilleshäl. Tekniksupporten i skolorna
och kommunerna måste utvecklas, annars kommer vi att få
ett starkt bakslag. DiU föreslår nu regeringen och
Kommunförbundet att tillsätta en grupp som inventerar
lösningsmodeller för tekniksupport och ger dessa spridning.
Vi speglar frågor kring
organisation och arbetsmiljö. "IT är inget som
går över" säger skolledaren
Anne Hallberg i inledningsartikeln.
DiUs skoltidningstävling
visar den kreativa kraft datorn kan förlösa hos elever.
Den kan bli mäktig, likt anden i Aladdins lampa.
Låt oss skapa förutsättningar för att släppa
loss anden.
Gott nytt år! önskar
Peter Becker
PS. DiU behövs - för
att visa möjligheterna såväl som hindren. Glöm
inte att prenumerera 1999!
Datorn i Utbildningen nr 4 1998. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!