Untitled Document
Av: Peter Becker
E-Post: peter.becker@diu.se
Ska jag lära dig såga?
Du
ger inte ett barn en fogsvans och säger:
- Nu ska jag lära dig att såga!
Snarare säger du:
- Ok, ska vi bygga den här hyllan du vill ha? Du kan få
hjälp om du vill. Jag kan visa hur du använder fogsvansen.
Men först skaffar vi de bräder du behöver.
Likadant är det med datorn.
Den är ett verktyg, ett medel att åstadkomma något.
Skriva eller spela spel, ordna register eller företa virtuella
resor, göra kalkyler eller presentationer. Där har vi
motivet och drivkraften. Små eller stora projekt för
att uppnå mål, ibland riktigt åtråvärda
mål. Projekt med datorn som verktyg. Sådan borde utgångspunkten
vara för lärande i dag, i skolan och på annat
håll.
Det perspektivet ger oss en
ledning när det gäller hur vi lägger upp arbete
med datorer i skolan. Vi använder datorer, vi väver
in dem i projekt, de blir medel att uppnå våra mål.
Det så tävlingen om Årets Bästa Skoltidning
är tänkt. Som exempel på en metod. Tidningen som
ett större projekt, gemensamt för gruppen/klassen. Där
vi delar resultaten med andra, över nätet. Vi arbetar
med ett område som vi gemensamt valt, som roar och motiverar
oss. Vi tränger in i ett ämne, ställer oss frågor,
samlar material, bearbetar och sammanställer till artiklar,
bilder, debattinlägg eller kåserier. Vi arbetar mot
en gemensam tidsgräns. Alla måste samarbeta, alla behövs,
ett lärorikt och ofta roligt arbete. Ett krävande lagarbete
att organisera. Både lärare och elever möter utmaningar,
tillsammans möter man motgångar och framgångar.
Det här skapar egentligen
bara scener för lärandet. Det egentliga lärandet
sker först när man stannar upp. Stannar upp och funderar.
Funderar över arbetsplatsen vi besökte, funderar över
vårt arbetssätt, vår metod att skapa tidning
- och hur andra gör, andra medier, andra sätt? Funderar
över orden, bilderna. För vem? Varför? Hur? När
valen blivit medvetna, då har vi lärt oss mycket.
Jag ser det som en modell: Tidningsprojektet
som en modell för en arbetsform, ett undersökande arbetssätt
kombinerat med skapande arbete. Ett upplägg som kan varieras
i det oändliga. Som kräver lärares intuition för
att realiseras. Rätt frågor, rätt tillfälle,
rätt stöd.
Det är en modell jag tror att många studiecirklar inom
Utbildningsdepartementets stora fortbildningssatsning Lärandets
verktyg kunde dra nytta av. När ITIS nu leder skolan in i
en fortbildningssatsning av stora mått är det väsentligt
att den valt att inbjuda lärare till gemensamt arbete i utvecklingsgrupper.
Cirklar för att få perspektiv, handledning och tillfälle
till diskussion kring sina erfarenheter - att stanna upp för
att fundera.
Det entusiastiska gensvaret från deltagande lag i tidningstävlingen
antyder att anslaget är riktigt. Nya lag anmäler sig
varje vecka, i augustis slut låg vi på 100 anmälda,
idag 245 lag. Det betyder kanske 4000 deltagande elever. En hektisk
tid återstår innan tävlingen avslutas, den 15
november.
Vi önskar alla lag lycka
till!
Du kan följa processen
på vår webbplats: www.diu.se
Peter Becker, Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se
Datorn i Utbildningen nr 4 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!