Untitled Document

Av: Peter Becker
E-Post:
peter.becker@diu.se


Ska jag lära dig såga?

Du ger inte ett barn en fogsvans och säger:
- Nu ska jag lära dig att såga!
Snarare säger du:
- Ok, ska vi bygga den här hyllan du vill ha? Du kan få hjälp om du vill. Jag kan visa hur du använder fogsvansen. Men först skaffar vi de bräder du behöver.

Likadant är det med datorn. Den är ett verktyg, ett medel att åstadkomma något. Skriva eller spela spel, ordna register eller företa virtuella resor, göra kalkyler eller presentationer. Där har vi motivet och drivkraften. Små eller stora projekt för att uppnå mål, ibland riktigt åtråvärda mål. Projekt med datorn som verktyg. Sådan borde utgångspunkten vara för lärande i dag, i skolan och på annat håll.

Det perspektivet ger oss en ledning när det gäller hur vi lägger upp arbete med datorer i skolan. Vi använder datorer, vi väver in dem i projekt, de blir medel att uppnå våra mål. Det så tävlingen om Årets Bästa Skoltidning är tänkt. Som exempel på en metod. Tidningen som ett större projekt, gemensamt för gruppen/klassen. Där vi delar resultaten med andra, över nätet. Vi arbetar med ett område som vi gemensamt valt, som roar och motiverar oss. Vi tränger in i ett ämne, ställer oss frågor, samlar material, bearbetar och sammanställer till artiklar, bilder, debattinlägg eller kåserier. Vi arbetar mot en gemensam tidsgräns. Alla måste samarbeta, alla behövs, ett lärorikt och ofta roligt arbete. Ett krävande lagarbete att organisera. Både lärare och elever möter utmaningar, tillsammans möter man motgångar och framgångar.

Det här skapar egentligen bara scener för lärandet. Det egentliga lärandet sker först när man stannar upp. Stannar upp och funderar. Funderar över arbetsplatsen vi besökte, funderar över vårt arbetssätt, vår metod att skapa tidning - och hur andra gör, andra medier, andra sätt? Funderar över orden, bilderna. För vem? Varför? Hur? När valen blivit medvetna, då har vi lärt oss mycket.

Jag ser det som en modell: Tidningsprojektet som en modell för en arbetsform, ett undersökande arbetssätt kombinerat med skapande arbete. Ett upplägg som kan varieras i det oändliga. Som kräver lärares intuition för att realiseras. Rätt frågor, rätt tillfälle, rätt stöd.
Det är en modell jag tror att många studiecirklar inom Utbildningsdepartementets stora fortbildningssatsning Lärandets verktyg kunde dra nytta av. När ITIS nu leder skolan in i en fortbildningssatsning av stora mått är det väsentligt att den valt att inbjuda lärare till gemensamt arbete i utvecklingsgrupper. Cirklar för att få perspektiv, handledning och tillfälle till diskussion kring sina erfarenheter - att stanna upp för att fundera.
Det entusiastiska gensvaret från deltagande lag i tidningstävlingen antyder att anslaget är riktigt. Nya lag anmäler sig varje vecka, i augustis slut låg vi på 100 anmälda, idag 245 lag. Det betyder kanske 4000 deltagande elever. En hektisk tid återstår innan tävlingen avslutas, den 15 november.

Vi önskar alla lag lycka till!

Du kan följa processen på vår webbplats: www.diu.se

 

Peter Becker, Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se


Datorn i Utbildningen nr 4 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 99]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 991031