Untitled Document
Av: ANNE HALLBERG, SKOLLEDARE
E-Post: anne.hallberg@kommun.alvesta.se
Varför etik och Internet?
Vanligt hyfs och vanligt vett
så klarar vi etiketten även på nätet!
Det var min infallsvinkel på detta till synes nya problem
som dök upp i klassrummen för ett par år sedan.
Att etik på nätet och etik i vardagen var skilda saker
fick jag snart bli varse
Lärarna oroade sig, någon enstaka förälder
ringde ilsket till mig som ansvarig på skolan och barnen
började "kamouflera" sitt arbete på Internet.
Vad var det som hände?
I egenskap av skolledare har jag det övergripande ansvaret
och tillsammans med vår dataansvarige satte jag mig snabbt
ner vid en uppkopplad dator och tittade på vilka webbsajter
barnen varit inne på. Det var en upplevelse!
värdegrunden
Nu har vi på enheten arbetat med Etik och Internet och inriktat
oss speciellt på värderingsfrågor och den värdegrund
som skolan och vårt samhälle vilar på. Begrepp
som demokrati, ansvar, tryckfrihet och yttrandefrihet har diskuterats
under arbetets gång.
Arbetet resulterade i att varje barn gjorde ett specialarbete
om ett för dem etiskt dilemma. Arbeten om abort, djurförsök,
vapen var några inslag.
Föräldramedverkan har haft hög prioritet samt att
elevernas egna inflytande över "mitt" arbete var
totalt. De har haft många kontakter under arbetets gång
både fysiska och virtuella. Det har varit ständiga
diskussioner och ifrågasättande. Information och fakta,
vilket är vad och vad får jag, vill jag och vad bör
jag göra.
process viktigare än resultat
Processen har varit det viktigaste under barnens arbete med etik
och Internet. under arbetet. Själva resultatet var egentligen
mindre viktigt för mig som handledare. Det var uteslutande
processen runt barnets - och föräldrarnas! - tankar
och utmanandet av de sanningar de mötte på Internet,
i skolböcker, i dagstidningar, i reklam, på TV och
i uppslagsverk.
Barnens planlösa surfande utan mål och mening var alltså
grunden till att jag såg Etik och Internet som ett eget
delområde att arbeta med. Föräldrarna fick veta
vad barnen sökte efter och fick förstå att barnen
surfade utan någon som helst urskillning.
tilltro till olika medier
Barnen själva hade inte tänkt på att det fanns
anledning till att ha olika förhållningssätt till
olika medier,. Allt bemöttes lika. Att titta på nyheter
som förväntas vara sanna till att kastas till reklam
för att sedan sätta sig vid Internet och läsa kvällstidning
och efter det möta den fördolda propagandan som vi vet
finns överallt, bland annat på Internet..
Jag som vuxen kände en stegrande oro! Jag är inte rädd
för den tydliga porren eller nazimärken, nej, det är
det fördolda som är det farliga, det vi inte vet om
det finns någon substans i.
vad är sant?
Syftet med projektet vi inledde var att medvetandegöra barnen
och föräldrarna om de möjligheter och faror som
Internet erbjuder samt att få till stånd en diskussion
om värderingar och kommunikation. Vad är sant? Vems
sanning? För vem skriver den det som jag läser nu? Och
så vidare.
Målet var att lära människan som möter Internet-världen
att ifrågasätta och värdera utifrån sig
själv och sina egna tankar och sin värdegrund. Skolan
ska medverka till att våra barn och ungdomar blir kritiskt
tänkande självständiga individer.
arbete med eget tema
Utifrån barnens erfarenheter av Internet och olika informationskällor
byggde vi vidare mot de uppsatta målen. Varje vecka hade
jag ett fast pass tillsammans med barnen för att de sedan
skulle arbeta självständigt under veckan.
Distansarbetet gagnar både barnet, föräldern och
mig som handledare, därför var First Class (vår
kommuns interna konferenssystem) ett måste i varje hem.
Barnen valde tema för sitt arbete och arbetade självständigt,
tog ansvar och hade fullständigt inflytande över sitt
arbete.
Vuxna "som passade" granskade barnens arbeten, det var
författare, forskare, lärare på skolan eller en
annan skola eller föräldrar. Resultatet i handgriplig
form blev ett specialarbete som cirkulerade bland barnen och de
gav respons på varandras arbeten och hade en form av mindre
seminarium på de olika ämnena.
ta eget ansvar
Frågan är om barnen blivit mer kritiska till information
de får till sig. Kan de sålla nu? Jag tror i alla
fall att barn som är mer vakna på olika informationskanaler
och vet att "allt är inte sant" är bättre
rustade och tar ett större ansvar för sin egen roll
även i den anonyma Internetvärlden.
De vågar utmana de sanningar de möter varje dag. Det
ligger en kompetens bara i att kunna skilja fakta och information
från varandra.
Föräldrarna har fått mycket de också, många
hade inte ens surfat innan vi bjöd in dem till en kväll
då vi testade Internet och gick in på de sidor deras
barn tidigare på dagen besökt. Ett intressant föräldramöte
Utvärderingen vi gjort med alla intressenter är mycket
positiva. Barnen tyckte bara en sak var negativ: Jobbigt!!! Men
allra mest kul!
lära sig sålla snabbt
Alla barn ska möta vuxna som visar på ett ifrågasättande
förhållningssätt till det vi möter i olika
sammanhang, IT, reklam eller vad det än är.
Alla vuxna ska ge barnen det så att de kan ifrågasätta
och reflektera kring allt de möter.
Det gäller att snabbt sålla i det hastiga flöde
av information som svämmar över oss. På en skola
är det av största vikt att värderingsfrågor
ständigt är uppe till diskussion, det ligger i ledarens
roll att lyfta detta perspektiv och att ständigt se på
förhållningssätt till varandra och till det vi
möter i världen.
Arbetet har fått igång en diskussion hos oss på
Hjortbergaskolan. Vi vet vikten av att förhållningssättet
till information av olika slag är viktigt att arbeta med.
Det är inte på något sätt så att det
är ett arbete som blir klart, om någon trott det hos
oss är just i dagarna motsatsen bevisad
. Det ständiga
ifrågasättandet är A och O.
Barnens viktigaste lärdom vad det gäller Internet var
nog, jag citerar: "Va´e´de´sant? Att
jag kan ljuga ihop vad som å så tror nå´n
på det? O´shit"
Anne Hallberg,rektor, Hjortbergaskolan i Alvesta
E-Post: anne.hallberg@kommun.alvesta.se
Illustration: Jenny Salmson
Datorn i Utbildningen nr 4 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!