Untitled Document

Av: ANNE HALLBERG, SKOLLEDARE
E-Post:
anne.hallberg@kommun.alvesta.se


Varför etik och Internet?

Vanligt hyfs och vanligt vett så klarar vi etiketten även på nätet!
Det var min infallsvinkel på detta till synes nya problem som dök upp i klassrummen för ett par år sedan. Att etik på nätet och etik i vardagen var skilda saker fick jag snart bli varse…
Lärarna oroade sig, någon enstaka förälder ringde ilsket till mig som ansvarig på skolan och barnen började "kamouflera" sitt arbete på Internet. Vad var det som hände?
I egenskap av skolledare har jag det övergripande ansvaret och tillsammans med vår dataansvarige satte jag mig snabbt ner vid en uppkopplad dator och tittade på vilka webbsajter barnen varit inne på. Det var en upplevelse!

värdegrunden
Nu har vi på enheten arbetat med Etik och Internet och inriktat oss speciellt på värderingsfrågor och den värdegrund som skolan och vårt samhälle vilar på. Begrepp som demokrati, ansvar, tryckfrihet och yttrandefrihet har diskuterats under arbetets gång.
Arbetet resulterade i att varje barn gjorde ett specialarbete om ett för dem etiskt dilemma. Arbeten om abort, djurförsök, vapen var några inslag.
Föräldramedverkan har haft hög prioritet samt att elevernas egna inflytande över "mitt" arbete var totalt. De har haft många kontakter under arbetets gång både fysiska och virtuella. Det har varit ständiga diskussioner och ifrågasättande. Information och fakta, vilket är vad och vad får jag, vill jag och vad bör jag göra.

process viktigare än resultat
Processen har varit det viktigaste under barnens arbete med etik och Internet. under arbetet. Själva resultatet var egentligen mindre viktigt för mig som handledare. Det var uteslutande processen runt barnets - och föräldrarnas! - tankar och utmanandet av de sanningar de mötte på Internet, i skolböcker, i dagstidningar, i reklam, på TV och i uppslagsverk.
Barnens planlösa surfande utan mål och mening var alltså grunden till att jag såg Etik och Internet som ett eget delområde att arbeta med. Föräldrarna fick veta vad barnen sökte efter och fick förstå att barnen surfade utan någon som helst urskillning.

tilltro till olika medier
Barnen själva hade inte tänkt på att det fanns anledning till att ha olika förhållningssätt till olika medier,. Allt bemöttes lika. Att titta på nyheter som förväntas vara sanna till att kastas till reklam för att sedan sätta sig vid Internet och läsa kvällstidning och efter det möta den fördolda propagandan som vi vet finns överallt, bland annat på Internet..
Jag som vuxen kände en stegrande oro! Jag är inte rädd för den tydliga porren eller nazimärken, nej, det är det fördolda som är det farliga, det vi inte vet om det finns någon substans i.

vad är sant?
Syftet med projektet vi inledde var att medvetandegöra barnen och föräldrarna om de möjligheter och faror som Internet erbjuder samt att få till stånd en diskussion om värderingar och kommunikation. Vad är sant? Vems sanning? För vem skriver den det som jag läser nu? Och så vidare.
Målet var att lära människan som möter Internet-världen att ifrågasätta och värdera utifrån sig själv och sina egna tankar och sin värdegrund. Skolan ska medverka till att våra barn och ungdomar blir kritiskt tänkande självständiga individer.

arbete med eget tema
Utifrån barnens erfarenheter av Internet och olika informationskällor byggde vi vidare mot de uppsatta målen. Varje vecka hade jag ett fast pass tillsammans med barnen för att de sedan skulle arbeta självständigt under veckan.
Distansarbetet gagnar både barnet, föräldern och mig som handledare, därför var First Class (vår kommuns interna konferenssystem) ett måste i varje hem.
Barnen valde tema för sitt arbete och arbetade självständigt, tog ansvar och hade fullständigt inflytande över sitt arbete.
Vuxna "som passade" granskade barnens arbeten, det var författare, forskare, lärare på skolan eller en annan skola eller föräldrar. Resultatet i handgriplig form blev ett specialarbete som cirkulerade bland barnen och de gav respons på varandras arbeten och hade en form av mindre seminarium på de olika ämnena.

ta eget ansvar
Frågan är om barnen blivit mer kritiska till information de får till sig. Kan de sålla nu? Jag tror i alla fall att barn som är mer vakna på olika informationskanaler och vet att "allt är inte sant" är bättre rustade och tar ett större ansvar för sin egen roll även i den anonyma Internetvärlden.
De vågar utmana de sanningar de möter varje dag. Det ligger en kompetens bara i att kunna skilja fakta och information från varandra.
Föräldrarna har fått mycket de också, många hade inte ens surfat innan vi bjöd in dem till en kväll då vi testade Internet och gick in på de sidor deras barn tidigare på dagen besökt. Ett intressant föräldramöte…
Utvärderingen vi gjort med alla intressenter är mycket positiva. Barnen tyckte bara en sak var negativ: Jobbigt!!! Men allra mest kul!

lära sig sålla snabbt
Alla barn ska möta vuxna som visar på ett ifrågasättande förhållningssätt till det vi möter i olika sammanhang, IT, reklam eller vad det än är.
Alla vuxna ska ge barnen det så att de kan ifrågasätta och reflektera kring allt de möter.
Det gäller att snabbt sålla i det hastiga flöde av information som svämmar över oss. På en skola är det av största vikt att värderingsfrågor ständigt är uppe till diskussion, det ligger i ledarens roll att lyfta detta perspektiv och att ständigt se på förhållningssätt till varandra och till det vi möter i världen.
Arbetet har fått igång en diskussion hos oss på Hjortbergaskolan. Vi vet vikten av att förhållningssättet till information av olika slag är viktigt att arbeta med. Det är inte på något sätt så att det är ett arbete som blir klart, om någon trott det hos oss är just i dagarna motsatsen bevisad…. Det ständiga ifrågasättandet är A och O.
Barnens viktigaste lärdom vad det gäller Internet var nog, jag citerar: "Va´e´de´sant? Att jag kan ljuga ihop vad som å så tror nå´n på det? O´shit"

 

Anne Hallberg,rektor, Hjortbergaskolan i Alvesta
E-Post: anne.hallberg@kommun.alvesta.se

Illustration: Jenny Salmson


Datorn i Utbildningen nr 4 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 99]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 991031