Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 5/01
Vil du läsa hela tidningen. Beställ här.

2
html
  Bygg nya gemenskaper
Handfast stöd i vardagens undervisning, med uppslag, recensioner och tips, det är vad Datorn i Utbildningen strävar att ge. Samtidigt vill vi spegla hur IT förändrar vår verklighet och våra perspektiv, skriver Peter Becker i ledaren.
4
  Stickskola på cd-rom
Visst går det att lära sig sticka med datorn som hjälp. Cd-läromedlet ”@tt sticka” är den andra delen i
ett textilt lexikon, producerat av Inger Degerfelt, lärare i textilslöjd.
6
html
  Läraren, lärandet och informationsteknologin
Informationsteknologi kräver inte bara datorer och nät som kan fungera i fukt och damm och värme –
den behöver också fi nna sin plats i samhället och kulturen, skriver Bodil Jönsson i sin krönika.
8   Mattespel som håller länge
Chefren och Cheops pyramid är två mattespel som håller i längden. Gunilla Celén, recenserar.
10
  Not school
”This is Not School” i England är ett spännande projekt. Här används informationsteknik och virtuella
lärmiljöer för att stödja ungdomar med problem som av olika anledningar inte fungerar i den vanliga
skolan. Bosse Andersson har träffat projektledaren.
12
html
  Skolorna och personuppgiftslagen
Personuppgiftslagen träder i full kraft i oktober i år. Lagen har stor betydelse för hanteringen av
personuppgifter i alla verksamheter, även skolornas webbplatser.
14
html
  Homo zappiens – en ny människoart
Det är inte bara en generationsfråga. Dagens ungdomar tillhör en ny art – Homo zappiens – med helt
nya förmågor som skolan måste ta vara på, säger Wim Veen, professor vid Delft University i Holland.
17
html
  Eva år 2005.
Rutinerna åt datorn – pedagogiken åt lärarna

En vision om framtiden. Låt datorn bli ett effektivt stöd i det administrativa arbetet för skolans
pedagogiska personal och ge lärarna mer tid med eleverna, det skriver Bengt Svenson, IT-strateg, Svenska kommunförbundet/Landstingsförbundet.
20
html
  Dagbok från en Itis-handledare
Gunilla Celén skriver om arbetet som Itis-handledare och samarbetet med lärarhögskolan.
22   DiU debatt: Som man frågar får man svar...
Bara tre av tio lärare har tillräckliga IT-kunskaper, kunde man läsa i KK-stiftelsens pressmeddelande
i våras. Vad betyder det och vilka IT-kunskaper behöver lärarna egentligen, undrar Bosse Andersson.
24   ... och svaren måste tolkas
Viljan till kompetensutveckling är stor, menar Stig-Roland Rask, KK-stiftelsen.
26
  Nya läromedel kräver nya sätt att undervisa
För några år sedan spåddes att cd-läromedlen skulle ta över från böckerna. Men så blev det inte,
beror det på att läromedlen är dåliga? Peter Fowelin, har läst en kritisk rapport.
27
  Bibeln på nätet
Hela bibeln fi nns nu på Internet, med stora möjligheter att söka och många extratjänster.
28
  11 steg: Gör animerad sagobok
Åsa Kronkvist visar på möjligheterna med programmet Powerpoint. Det behöver inte bli tråkiga
presentationer, utan kan lika gärna bli animeringar, fi lm och ljud.
33
  Kunskapsdatabanker – interaktiva tv-stationer
Internet är som en trasig tv, det saknas bild och ljud, skriver Gunnar Jutelius. Han vill se
kunskapsdatabanker på webben som ett redskap för gemensamt lärande och skapande.
34
html
  Flashskolan
Gör ett eget lyckohjul. Följ med i Gunnar Jutelius Flashserie.


Datorn i Utbildningen nr 5 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 01]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 011005