Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 5-03
Vill du läsa hela tidningen. Beställ här.
2
html
  Producerar eller konsumerar du kunskap?
Producerande - dvs arbete med alltifrån loggböcker till egna redovisningar, rapporter, debattinlägg eller andra uttrycksformer - är delar av läroprocesser. Från den ensidiga betoningen av information behöver vi se hela processen, argumenterar Peter Becker i sin ledare.
4   Vikingautställning till alla skolor
Vikingatid är namnet på den cd-skiva som statens historiska museum skickat ut till alla skolor inför höststarten. Till cd-skivan hör en lärarhandledning med tips på användning.
6   Bygget av det stora nätverket
När stora tekniska system ska byggas bryter alltid ett lätt vansinne ut, skriver Ola Larsmo i en krönika.
8
  Nallarna väckte lärlusten
4-5:orna sydde nallar och ryggsäckar, gjorde pass, forskade om länder och gjorde webbsidor. När nallarna skickades iväg på resa runt jorden var nyfikenheten väckt – världen kom närmare.
13   – Vi har höga ambitioner för IT i skolan
– I vår strategi betonas att det finns ett starkt egenvärde i IT, de kompetenser elever behöver inom området. Det är ett viktigt mål i sig. Det säger Suss Forssmann Thullberg, Myndigheten för skolutveckling
14
html
 

Nätets filosofi: Öppenhet som drivkraft
Tanken att kvalitet och tillväxt kan garanteras genom öppenhet är en ny tanke, typisk för vår Internettider. Fungerar det? Läs Peter Beckers krönika.

16
html
  Wiki – enkelt för samarbete
Istället för redaktionskommittéer som bestämmer vad som är rätt eller fel finns en tillit till användarna som gemensamt bearbetar texterna för att nå en gemensam förståelse, skriver Bosse Andersson om Wiki.
20
html
 

Verktyg för berättande:
Serier som visuellt programspråk

– I seriernas visuella språk hittade jag något som var uttrycksfullt, kul och helt rätt för programmering, säger Mikael Kindborg, Linköping universitet.

23   Rektorer vill lära sig mer om IT
Skolledarna vill lära sig mer om hur IT kan användas i skolan.Det visar utvärderingen av ”IT för skolledare” ett pilotprojekt för att öka skolledarnas kunskaper att leda utvecklingsarbete med IT-stöd på sin skola.
25   Träna skolutveckling på webben...
”I händelsernas centrum” är ett webbspel för att öva sig i skolutveckling. Spelet baserar sig på
Ulf Blossings doktorsavhandling och är producerat av Karlstad universitet i samarbete med skolutvecklingsmyndigheten.
26
html
  Lära och tänka tillsammans
Med stöd av gemensamma regler för samtalet och specialdesignade datorprogram ökar eleverna sin förmåga att skapa kunskap tillsammans. Det visar Karen Littleton och Neil Mercers klassrumsnära forskning.
28   Många vägar för elever att publicera sig på nätet
Dikter, noveller, artiklar. Allt går att publicera på någon av alla de webbplatser som skapats för
att skrivbordslådeskribenter och andra ska få möjlighet att publicera sig och bli lästa.
30 En ny generation räknare
Det förefaller som om denna nya matematikmaskin öppnar helt nya möjligheter, menar Patrick Lönnberg, som har prövat en ny typ av grafräknare.
32 Debatt: Två inriktningar på matematiken?
Är det dags att dela på gymnasiematematiken i en praktisk del och en teoretisk undrar Patrick Lönnberg, i ett debattinlägg.
34 Noterat på bokmässan
Bokmässan handlar inte enbart om böcker. I år presenterades en hel del webbmaterial med skolintresse.


Datorn i Utbildningen nr 5 2003. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 03]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 031006