2
html |
|
Producerar eller konsumerar du kunskap?
Producerande - dvs arbete med alltifrån loggböcker till egna redovisningar,
rapporter, debattinlägg eller andra uttrycksformer - är delar av läroprocesser.
Från den ensidiga betoningen av information behöver vi se hela
processen, argumenterar Peter Becker i sin ledare.
|
4 |
|
Vikingautställning
till alla skolor
Vikingatid är namnet på den cd-skiva som statens historiska museum
skickat ut till alla skolor inför höststarten. Till cd-skivan
hör en lärarhandledning med tips på användning. |
6 |
|
Bygget av det
stora nätverket
När stora tekniska system ska byggas bryter alltid ett lätt vansinne
ut, skriver Ola Larsmo i en krönika. |
8
|
|
Nallarna väckte
lärlusten
4-5:orna sydde nallar och ryggsäckar, gjorde pass, forskade om länder
och gjorde webbsidor. När nallarna skickades iväg på resa
runt jorden var nyfikenheten väckt – världen kom närmare. |
13
|
|
– Vi har
höga ambitioner för IT i skolan
– I vår strategi betonas att det finns ett starkt egenvärde
i IT, de kompetenser elever behöver inom området. Det är
ett viktigt mål i sig. Det säger Suss Forssmann Thullberg, Myndigheten
för skolutveckling |
14
html |
|
Nätets filosofi: Öppenhet
som drivkraft
Tanken
att kvalitet och tillväxt kan garanteras genom öppenhet är
en ny tanke, typisk för vår Internettider. Fungerar det? Läs
Peter Beckers krönika.
|
16
html |
|
Wiki
– enkelt för samarbete
Istället för redaktionskommittéer som bestämmer vad
som är rätt eller fel finns en tillit till användarna som
gemensamt bearbetar texterna för att nå en gemensam förståelse,
skriver Bosse Andersson om Wiki. |
20
html |
|
Verktyg för berättande:
Serier som visuellt programspråk
– I seriernas visuella språk hittade jag något som var
uttrycksfullt, kul och helt rätt för programmering, säger
Mikael Kindborg, Linköping universitet.
|
23 |
|
Rektorer vill
lära sig mer om IT
Skolledarna vill lära sig mer om hur IT kan användas i skolan.Det
visar utvärderingen av ”IT för skolledare” ett pilotprojekt
för att öka skolledarnas kunskaper att leda utvecklingsarbete
med IT-stöd på sin skola. |
25 |
|
Träna skolutveckling
på webben...
”I händelsernas centrum” är ett webbspel för att
öva sig i skolutveckling. Spelet baserar sig på
Ulf Blossings doktorsavhandling och är producerat av Karlstad universitet
i samarbete med skolutvecklingsmyndigheten. |
26
html |
|
Lära
och tänka tillsammans
Med stöd av gemensamma regler för samtalet och specialdesignade
datorprogram ökar eleverna sin förmåga att skapa kunskap
tillsammans. Det visar Karen Littleton och Neil Mercers klassrumsnära
forskning. |
28 |
|
Många vägar för
elever att publicera sig på nätet
Dikter, noveller, artiklar. Allt går att publicera på någon
av alla de webbplatser som skapats för
att skrivbordslådeskribenter och andra ska få möjlighet
att publicera sig och bli lästa. |
30
|
|
En ny generation räknare
Det förefaller som om denna nya matematikmaskin öppnar helt nya
möjligheter, menar Patrick Lönnberg, som har prövat en ny
typ av grafräknare. |
32 |
|
Debatt: Två inriktningar
på matematiken?
Är det dags att dela på gymnasiematematiken i en praktisk del
och en teoretisk undrar Patrick Lönnberg, i ett debattinlägg. |
34 |
|
Noterat på bokmässan
Bokmässan handlar inte enbart om böcker. I år presenterades
en hel del webbmaterial med skolintresse. |