Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 5-04

På www.diu.se publiceras ett urval ur varje utgivet nummer.
Vill du läsa hela tidningen, beställ här!


2 html  

Tjugoåring på väg
Efter en rejäl utbildning med fyrtornsprojekt och ITiS står nu skolutvecklingen med IT inför nya partnerskap, för att kunna gå vidare, skriver Peter Becker ledaren.

4
  Det krävs kraft och hjul för att lyfta elefanter
Astel är ett nytt läromedel i fysik på nätet för barn i åldern 10-12 år. Finska undervisningsministeriet står bakom Astel som finns både på svenska och finska.
6 html   Musik och digital teknik ger
lärslust och självförtroende

På Music Factory är musik och digitala medier vägen för ungdomar utan behörighet till gymnasiet att hitta motivationen och lärlusten.
9  

Fri programvara och
gemensamt skapade läromedel

Fritis, Fri IT i skolan, är namnet på ett projekt och en webbplats med målsättningen att göra fri programvara mer tillgänglig för skolorna.

10
 

Fräsch eller förbrukad? Vad beskriver bilden?
Nils Fagerberg, Jönköping, är ny medarbetare i Datorn i Utbildningen. Här ger han tips på länkar, skrifter, och lektionsidéer kring bilden i undervisningen.

12  

Att skriva sig till läsning.
Arne Trageton svarar på frågor

Vårens artiklar om att skriva sig till läsning har engagerat skolsverige. Bräcke skola ligger i startgroparna för att pröva arbetssättet. I detta nummer svarar också Arne Trageton på läsarfrågor.

14 html
  Lärarsamverkan på webben
bidrar till skolutveckling

Lärare, skolledare, forskare, myndigheter och lärarhögskola samarbetar i nätverk för att lära av varandra, hitta nya arbetsformer och utveckla teknikprogrammet.
16   Lärplattformar – aktuell
fråga även i högskolevärlden

Det är inte bara inom ungdomskolan som frågorna kring digitalt stöd för lärande och kommunikation diskuteras, även för universitet och högskolor är frågan högaktuell.
17
  Lärgemenskaper på nätet
Lärgemenskaper på nätet är en förnämlig liten bok som lotsar läsaren genom denna företeelse och försöker att bena ut vilka olika typer av lärgemenskap som finns, skriver Ylva Nordwall i en recension.
21 Synliga elever med IT-stöd
Framtidens klassrum i Falköping fortsätter att utvecklas. Nu involveras eleverna allt mer.

JUBILEUMSEXTRA –
DATORN I UTBILDNINGEN 20 ÅR
24 Ljudkort med pedagogisk funktion
Ett nyinköpt ljudkort till skolans dator blev början på en lång relation mellan Bosse Andersson och Datorn i Utbildningen, som ger några personliga minnesbilder från åren med DiU och datorn i skolan.
27 html Skapar framtiden tillsammans med användare
För Yngve Sundblad, forskare på KTH är det viktigt att utveckling av datorsystem sker tillsammans med användare, snarare än ovanifrån, åt användare.
28 html Barn som medskapande
I ett klassrum med åttaåringar på Rågsvedsskolan i en Stockholmsförort flyger fjädrar, frigolit, piprensare, klister och ballonger fyller ett bord. Gruppvis bygger barnen berättarmaskiner.
29 html Lågmäld kommunikation
Lena, Per och Maria jobbar på samma arbetsplats. De kan prata med varandra, ropa till varandra, se varandra. Men fysiskt sitter de på varsin ö i skärgården.
30 html Utbildning – inträdesbiljett i informationssamhället
– Information är centralt i människor liv. Den ger människor möjlighet att agera – och brist på information begränsar människors möjligheter, säger Birgitta Frejhagen, vd för utbildningsföretaget Infokomp.
32
När framtiden kom i fatt
Ana Valdés, författare och en av föredragshållarna på 20-års-seminariet skriver om sitt förhållande till nätet, framtiden – och Karin Boye.


Datorn i Utbildningen nr 5 2004. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 04]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 041002