Untitled Document Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Tjugoåring på väg

Ett tjugoårsjubileum är annorlunda än ett sextioårskalas, där man mest blickar bakåt. Tjugoåringen står på tröskeln, med hela vuxenlivet framför sig. FDIUs tjugoårskalas hade just fokus på framtiden. Seminariet angav tonen. Birgitta Frejhagen som gått i bräschen för många av satsningarna på breddutbildning talade om de enskildes informationskompetens, att undvika Bingomänniskan. Yngve Sundblad pekade på möjligheten i en IT-utveckling baserad på involvering av enskilda individer, av brukare. Ana L Valdes talade om den enskildes nya digitala vägar till språket, det gemensamma och samhället. Bengt Olsen har i decennier arbetet med tekniker för människors samspel, från e-post till konferenssystem. Och Lotta Delin ställde frågor om vad denna utveckling kräver av lärare och elever. De gav alla perspektiv på frågan: hur går vi vidare? En fråga med adress till oss alla. Det är vårt gemensamma ansvar.

Vi verkar i en period av förvandling där skolan möter informationstekniken och där ett varuproducerande samhälle övergår i ett tjänsteinriktat, där kraven på individens kunskaper och förmågor förändras. Föreningen är en gemenskap för att spegla och dela erfarenheterna – både på det konkreta och personliga planet kring det dagliga arbetet, och på det mer övergripande kring skolutveckling, arbetsformer, läro- och timplaner. Och tjugoåringen står bara på tröskeln. Några törnar av livet har hon fått. Några upp- och nedgångsperioder klokare.

Efter en rejäl utbildning med fyrtornsprojekt och ITiS står nu skolutvecklingen med IT inför nya partnerskap, för att kunna gå vidare. En rejäl utmaning för en tjugoåring.

Inte nog med det. IT har blivit en spegel, där vi ser skolan och bättre förstår dess verklighet. IT har lett till förnyat intresse kring lärandet. Först med enkla teorier om feedback, och individuella hjälpmedel (undervisningsteknologin), vidare till uppmärksamhet på det egna kunskapsbyggandet (den konstruktivistiska aspekten), så till en djupare syn på det sociala samspelets roll, kommunikationens och den språkliga gestaltningens roll. Berättandets och berättelsens roll, det meningsskapande sammanhangets betydelse. IT gör lärandets mekanismer mer synliga. Att formulera dessa erfarenheter är en annan av tidens stora utmaningar. Vi har under året tagit forskarna Jan Thavenius (Diu 8/03), Sven-Eric Liedman(2/04), Bo Dahlbom (DIU3/04) och Peter Gärdefors (DIU4/04) till vår hjälp för att bättre förstå lärandets och kunskapens villkor idag. Under jubileets seminarium var det andra som hjälpte oss blicka framåt. Dialogen forskare och praktiker är här nödvändig – för båda parter.

Att söka vara ett forum för ett praktikerperspektiv i dessa sammanhang är ingen dålig uppgift. Det betyder att på en gång söka vara ett stöd för morgondagens lektioner och för diskussionen om skolans långsiktiga utveckling. Därför välkomnar vi när ITiS-handledare runt landet söker organisera sig, och välkomnar dem som partners (eller medlemmar) i vårt arbete. Därför inbjöd vi i början av året till breda regionala partnerskap inför höstens stora satsning, SVIT04. Denna konferens kommer att äga rum samtidigt på nio orter den 2 november. Från Piteå i norr till Malmö i söder. Konferensen har ett dubbelt syfte. Den vill vara ett forum för de stora frågorna om skapande och lärande, om medier och IT, ett nationellt rådslag kring dessa frågor, med framtidssikte. I samarbete med nationella partners tar vi video, webb och även SMS till hjälp för en nationell dialog. Samtidigt är de regionala partnerskapen mellan skolor, kommuner, län, mediecentraler och filmorganisationer, högskolor och lärarutbildning ett andra delmål – och där har vi redan nått en glädjande framgång.

Ett framgångsrikt SVIT04 kan bidra till en skapande och lärande skola. Stärkt av kalaset går tjugoåringen vidare.

Peter Becker,
Chefredaktör E-Post: peter.becker@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 5 2004. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 04]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 041002