Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 5-05

På www.diu.se publiceras ett urval ur varje utgivet nummer.
Vill du läsa hela tidningen, beställ här!


2
html
 

Vårt behov av IT-kompetens
IT-kompetens är ett av de centrala begreppen i sommarens IT-proposition. Det låter enkelt, men vad vi menar med IT, informationsteknik, i skolans utbildningssammanhang, skriver Peter Becker i ledaren.

4
  Upptäck universum med fritt program
Rymdsimulatorn Celestia ger möjlighet att färdas fritt i universum och själv välja sin utkikspunkt. Celestia är en fritt program med en aktiv grupp av utvecklare som samverkar kring programmet.
6 html   Googlad rundtur bland nedladdare,
nätpirater och drakar

Frågan om upphovsrätt och fildelning är dagligen aktuell i ungdomarnas värld. Dessutom har vi förmodligen rätt många fildelare, nedladdare och kopierare i klassrummen. Rätt hanterat borde det här kunna bli samhällskunskap på ungdomarnas villkor, skriver Nils Fagerberg.
10
  Maud funderar ut nya sökproblem varje vecka
– Jag har sett en utveckling hos de elever som varje vecka deltar i Sökmästaren, säger Lena Müller, som ansvarat för Sökmästaren under fyra år. Nu tar Maud Hell, skolbibliotekarie från Lund över problemformulerandet.
12
 

FDIU VÄST:
På utflykt i en värld av framtida dataspel

Att spela dataspel är kul på många sätt, konstaterade medlemmarna i FDIU Väst när de besökte dataspelsutbildningen på högskolan i Skövde. Och funderingarna efteråt handlade givetvis om hur spelen skulle kunna användas i skolan.

   

 

T E M A : LÄROMEDEL OCH LÄRORESURSER

14 html  

Från skolbok till läroresurs –
läromedlens tid är förbi

Skolan och lärarna saknar i hög grad adekvata, professionellt producerade läroresurser. Det menar Rolf Ekelund, vd för läromedelsförlaget Ekelunds förlag, som vill ha en debatt om framtidens läroresurser – och det är inte läroboken i dess traditionella form.

20 html   Skola i förändringstider
Krävdes förut bibliotekskunskap för att hitta i och väl bruka biblioteket, så nog krävs en del för att bruka det världsvida kombinerade biblioteket och basaren. Lärarens arbete har omvandlats radikalt, skriver Peter Becker Från ett ensamarbete till ett lagarbete. Läromedlens utveckling avspeglar denna förändring.
23   Eu-projekt vill göra material på nätet
tillgängligt för skolan

Skolan måste kunna använda sig av allt det material som omger oss, få bearbeta det, vidareutveckla det, klippa ut och klistra in i nya sammanhang. Det var en av de frågor som diskuterades när EU-projektet Sigosse anordnade ett seminarium i Stockholm.
24
  Läroboken i Internettid – behövs den?
Läroböcker, alltså pappersböcker mellan pärmar, kommer även i framtiden att vara det främsta läromedlet. Lärobokens fördelar är uppenbara: någon har tänkt till om läroplan, om eleverna och deras inlärning och förkunskaper, och vad som ska behandlas och läras in, skriver Hans Almgren.
26 Kunskap till alla – när den behövs
– På många sätt är webbens innehåll en avspegling av den verkliga världen, ett skyltfönster. Många ämnen faller mellan stolarna, säger Mats Andersson som forskar kring hur webbresurser kan utformas och användas som kunskapskälla och ett led i det livslånga lärandet.
30
html
Kopiera mig
Ladda ner boken – välj ut vissa delar, sprid dem till dina kollegor, elever och diskutera frågorna kopplat till moral, etik, rättstillämpning, kreativitet och samhällsutveckling. Bosse Andersson om antologin Copy me.
32 SVIT.05 – andra steget:
Språk och kommunikation med
stöd av medier och IT

Improvisationsteater, forskare, lärare, elever. Alla medverkar de på SVIT.05 den 1 november.
34 Plocket
Speltips: FN-spel om hungerkatastrofer, tävla om bästa framtidsstad, från slalom till programmering.


Datorn i Utbildningen nr 5 2005. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 05]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 051001