Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 5-07

På www.diu.se publiceras ett urval ur varje utgivet nummer.
Vill du läsa hela tidningen, beställ här!


2 html  

Förändringar
Frågorna kring IT och lärande kräver idag ett större genomslag i läro- och kursplaner liksom organisatoriskt stöd, läromedel och processtöd. Det är om detta DIU handlar, skriver Peter Becker i ledaren.

4 html  

Lär vi som vi lever?
Om det förändrade lärandet i IT-tidevarvet

Kodordet är prova, inte tänka efter. Men det är sällan så planlöst som det ser så ut, för i varje läge är det som om det uppkommer en närzonskonsekvens som i sin tur styr nästa handling, skriver Bodil Jönsson i en reflektion kring det förändrade lärandet.

10   Lärande
Minns du när du lärde dig köra bil? Att köra bil, det lär man sig inte med hjälp av en bok. Det kräver främst praktisk övning, det vet ju alla med körkort. Görandet är en nödvändig del i lärandet, skriver Peter Becker.
12   Nu byter vi – Datorn i utbildningen ändrar namn och form
Vi byter kostym. Nästa nummer av Datorn i Utbildningen kommer att se annorlunda ut. Det har varit på gång länge – en förändring av Datorn i Utbildningen. Men nu kommer den. Det blir inte dramatiskt, men förhoppningsvis märkbart – och bättre.
 
16  

Elevernas datorarbetsplatser
Hur tänker vi egentligen kring ergonomin när vi sakta men säkert utökar datorparken i skolan? Vad är det som styr? Eller vad låter vi styra? Det är inte alltid som datorernas placering speglar en tanke om pedagogisk användning, skriver Gunilla Celén.

21  

Skoltidning med utgivningsbevis
I Luleå finns förmodligen Sveriges enda skoltidning med utgivningsbevis. Det underlättar arbetet menar Niilo Alhovaara, pedagog och tidningschef.

22 html   Debatt: Skolans elevdokumentation – Hmmm?
I det omfattande arbetet med elevdokumentation är lärare idag, till stor del, utlämnade till sitt eget sunda förnuft i frågor som: ’Vad skriver vi? Vad skriver vi inte?’. Detta gör att många lärare känner stor osäkerhet och att likvärdigheten i den skriftliga information som elever och vårdnadshavare får är bristande, skriver Mats Rosenkvist och Sofia Folkesson i ett debattinlägg.

23

  Dags att ladda inför SVIT 07
– I SVIT-sammanhanget finns en stor kunskap om mediearbete och digital kompetens, det är viktigt att det kommer fram även i tv-utsändningen. Vår tanke är att den befintliga SVITbloggen är igång under programmet. De regionala konferenserna kan då aktivt vara med genom inlägg. Isak Benyamine berättar om arbetet med SVIT-konferensens tv-sändning.
25 Höstnytt i bokhyllan
Internetsökningens didaktik och Datorspelandets dynamik – lekar och roller i en digital kultur. Det är två av höstens nya böcker för alla som är intresserade av it, medier och lärande.
26 html

JÖNKÖPING:
Satsar på pedagogernas och elevernas IT-kompetens

– Det går inte att vara pedagog 2006 utan att ha någon form av kompetens inom IT. Det kan kanske kännas tyngande för vissa, men jag vill vända på det istället, få alla att se det som någonting positivt, säger Urban Lindström, IT-chef i Jönköping som satsar på kompetensutveckling av alla pedagoger med PIM.

30

Koll på det mesta med RSS:
Fixa din egen nyhetsbevakare på nätet

Med RSS-flöden, feeds, nyhetsflöden (kärt barn har många namn) slipper du att själv söka upp nyheterna, istället kommer nyheterna till och du får en snabb överblick.

32
html
Gunilla förenade nytta med nöje – startade bildbank för skolbruk
Bilder är ett ofta diskuterat ämne i skolan. Vilka bilder får man använda – och hur. Gunilla Dahlblom, IT/mediepedagog i Piteå, startade en egen bildbank – Fotofinnaren.
34 Plocket med Bettresa


Datorn i Utbildningen nr 5 2007. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 07]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 070915