2
html |
|
Förändringar
Frågorna kring IT och lärande kräver idag ett större genomslag i läro- och kursplaner liksom organisatoriskt stöd, läromedel och processtöd. Det är om detta DIU handlar, skriver Peter Becker i ledaren.
|
4
html |
|
Lär vi som vi lever? Om det förändrade lärandet i IT-tidevarvet
Kodordet är prova, inte tänka efter. Men det är sällan så planlöst som det ser så ut, för i varje
läge är det som om det uppkommer en närzonskonsekvens som i sin tur styr nästa handling, skriver
Bodil Jönsson i en reflektion kring det förändrade lärandet. |
10
|
|
Lärande
Minns du när du lärde dig köra bil? Att köra bil, det lär man sig inte med hjälp av en bok. Det
kräver främst praktisk övning, det vet ju alla med körkort. Görandet är en nödvändig del i lärandet, skriver Peter Becker.
|
12 |
|
Nu byter vi Datorn i utbildningen ändrar namn och form
Vi byter kostym. Nästa nummer av Datorn i Utbildningen kommer att se annorlunda ut. Det
har varit på gång länge en förändring av Datorn i Utbildningen. Men nu kommer den. Det
blir inte dramatiskt, men förhoppningsvis märkbart och bättre.
|
|
16
|
|
Elevernas datorarbetsplatser
Hur tänker vi egentligen kring ergonomin när vi sakta men säkert utökar datorparken i skolan?
Vad är det som styr? Eller vad låter vi styra? Det är inte alltid som datorernas placering speglar
en tanke om pedagogisk användning, skriver Gunilla Celén.
|
21
|
|
Skoltidning med utgivningsbevis
I Luleå finns förmodligen Sveriges enda skoltidning med utgivningsbevis. Det underlättar arbetet
menar Niilo Alhovaara, pedagog och tidningschef.
|
22
html |
|
Debatt: Skolans elevdokumentation Hmmm?
I det omfattande arbetet med elevdokumentation är lärare idag, till stor del, utlämnade till sitt
eget sunda förnuft i frågor som: ’Vad skriver vi? Vad skriver vi inte?’. Detta gör att många
lärare känner stor osäkerhet och att likvärdigheten i den skriftliga information som elever och
vårdnadshavare får är bristande, skriver Mats Rosenkvist och Sofia Folkesson i ett debattinlägg.
|
|
23
|
|
Dags att ladda inför SVIT 07
I SVIT-sammanhanget finns en stor kunskap om mediearbete och digital kompetens, det är
viktigt att det kommer fram även i tv-utsändningen. Vår tanke är att den befintliga
SVITbloggen är igång under programmet. De regionala konferenserna kan då aktivt vara med
genom inlägg. Isak Benyamine berättar om arbetet med SVIT-konferensens tv-sändning. |
25
|
|
Höstnytt i bokhyllan
Internetsökningens didaktik och Datorspelandets dynamik lekar och roller i en digital kultur.
Det är två av höstens nya böcker för alla som är intresserade av it, medier och lärande.
|
26
html |
|
JÖNKÖPING: Satsar på pedagogernas och elevernas
IT-kompetens
Det går inte att vara pedagog 2006 utan att ha någon form av kompetens inom IT. Det kan
kanske kännas tyngande för vissa, men jag vill vända på det istället, få alla att se det som
någonting positivt, säger Urban Lindström, IT-chef i Jönköping som satsar på kompetensutveckling
av alla pedagoger med PIM.
|
30
|
|
Koll på det mesta med RSS: Fixa din egen
nyhetsbevakare på nätet
Med RSS-flöden, feeds, nyhetsflöden (kärt barn har många namn) slipper du att själv söka upp
nyheterna, istället kommer nyheterna till och du får en snabb överblick.
|
32
html |
|
Gunilla förenade nytta med nöje startade bildbank för
skolbruk
Bilder är ett ofta diskuterat ämne i skolan. Vilka bilder får man använda och hur. Gunilla Dahlblom, IT/mediepedagog i Piteå, startade en egen bildbank Fotofinnaren.
|
34 |
|
Plocket med Bettresa |