Av: MATS ROSENKVIST OCH SOFIA
FOLKESSON kursledare inom skolutveckling på InfoMentor P.O.D.B.
E-Post: mats@podb.se
Skolans elevdokumentation Hmmmmmm?
Det finns flera hmmmfrågor
kring den
svenska skolan, frågor
som skolan tycker
är svåra och ibland
ifrågasätts eller kritiseras
för. En sådan
fråga är lärares uppdrag
att dokumentera
elevernas utveckling
så att de får en tydlig
bild av sitt lärande i
förhållande till målen
i läroplanen och kursplanerna.
Det är dock
få lärare som har fått
utbildning i hur man
dokumenterar elever.
Vi har fått möjlighet att läsa aktuell och
autentisk elevdokumentation från skolor
i olika delar av landet. Både skriftlig
information om elevernas kunskapsutveckling
i olika ämnen och individuella
utvecklingsplaner. Dokumentationen
visar att det råder stort godtycke kring
vad lärare skriver och hur de formulerar
sig. Det skiljer mellan skolor och inom
enskild skolor. Vi har också haft förmånen
att få besöka över 60 olika skolor
på temat elevdokumentation
och vi kan konstatera att det
är med ett ’Hmmm?’ som
många lärare förhåller sig till att
dokumentera elevernas lärande.
I det omfattande arbetet med
elevdokumentation är lärare
idag, till stor del, utlämnade
till sitt eget sunda förnuft i
frågor som: ’Vad skriver vi?
Vad skriver vi inte?’. Detta gör
att många lärare känner stor
osäkerhet och att likvärdigheten
i den skriftliga information som
elever och vårdnadshavare får är
bristande.
behov av samsyn
Behovet av att skapa samsyn är stort.
Det är därför viktigt att diskutera dessa
frågor tillsammans för att komma fram
till ett gemensamt förhållningssätt till
elevdokumentationen i den egna skolan/
skolområdet/kommunen. Här måste
också skolledningen delta aktivt i diskussionen.
Man måste också avsätta tid
för lärarna att träna på att dokumentera
elevernas lärande.
Det finns flera saker att luta sig mot i
diskussionen av de här frågorna. Grundskoleförordningen
beskriver lärarnas
uppdrag att dokumentera. För att verkligen
förstå innebörden måste man tolka
texten, mening för mening. Vår erfarenhet
är att många av landets skolledare och
lärare inte har gjort en sådan tolkning.
I kursplanen för varje ämne finns den
viktiga rubriken ’Bedömningens inriktning’
som beskriver vad som ska vara i
fokus när läraren bedömer och beskriver
elevernas lärande.
Ytterligare en sak som skolans personal
måste ha koll på är juridiken! Att dokumentera
elever är en myndighetsutövning.
Elevdokumentationen är allmän
handling. Detta innebär dock inte att
vem som helst kan ta del av allt. Vad
innebär Offentlighetsprincipen, Sekretesslagen
och andra lagrum för skolan?
Det vi gör när vi samtidigt träffar alla
lärare på en skola för att diskutera dessa
frågor är att titta på autentiska exempel
på elevdokumentation. Exemplen
omfattar hela skalan från vad som kan
anses vara riktigt bra till riktigt dåligt.
Tillsammans analyserar vi vad som
egentligen förmedlas i exemplen. Vad
är värderingar?, Vad är beskrivningar?,
Vad hänger ihop med uppdraget? Finns
det någon ambition att coacha eleven
till vidare utveckling? Detta är några av
de frågor vi fokuserar på. Denna övning
kan sedan med fördel även göras internt
med den egna elevdokumentationen på
skolan.
Ytterligare en fråga som vi ställer till
skolledning och lärare vid dessa kurstillfällen
är: Varför dokumenterar ni eleverna?
Vad vill ni åstadkomma? Vid en gemensam
diskussion kommer de då nästan
alltid fram till att en av de viktigaste
anledningarna är:
’För att motivera eleverna till vidare
utveckling’. Efter det är det sedan lätt att
gemensamt konstatera att det autentiska
exemplet: ’Bra arbetsinsats. Goda prestationer’
inte fyller sitt syfte.
Vi uppmanar nu landets alla skolledare
att slumpvis plocka ut exempel på elevdokumentation
från 5 olika lärare på den
egna skolan. Läs igenom. Jämför vad de
olika lärarna har skrivit. Tycks lärarna har
samma förhållningssätt till vad och hur
de gör? Utgår de ifrån skolans uppdrag?
Om inte, har ni ett viktigt arbete att göra
tillsammans.
MATS ROSENKVIST OCH SOFIA
FOLKESSON, kursledare inom skolutveckling på
InfoMentor P.O.D.B.
E-Post: mats@podb.se
Bedömarkompetens = Lärares förmåga
att verbalt och skriftligt kunna kommunicera
kring skolans uppdrag så att eleven
ser sig själv i sitt eget lärande i förhållande
till målen.