Untitled Document Av: Peter Becker

 

Ledare: Framtidens skola skapar vi gemensamt

Skolan står inför mötet med globalisering och digitalisering. Det digitala är vår tids utmaning, här finns verktygen för industrins rationalisering, för kontorens effektivisering och för kulturens berikande. De nordiska länderna ligger ständigt och genomgående i topp vad gäller tillgång till datorer, mobiler och bredband. Än viktigare - här finns en livaktig it-industri och en stark utveckling av teknik och applikationer. Nokia, Ericsson, Spotify och Skype är några av grenarna på detta utvecklingsträd.

Att de nordiska länderna ligger i topp är inte en slump. Det sammanhänger i mycket med ett demokratiskt genombrott i dessa länder, där underklassen tog sig till den politiska makten, där hierarkierna i näringsliv och samhälle började rivas och många fick/skaffade sig tillträde till skola och studiecirklar. Med en demokratisk designtradition – skandinavisk brukar den kallas av forskare – inriktad på användbarhet, på involvering, delaktighet och användardriven utveckling. Med en bred bildningsgrund, med allt mindre hämning av Jantes lag, har individer, kollektiv och samhälle kunnat utvecklas.

Om Jan Björklund välgörande satt fokus på skolan och kunskapsfrågor, visar erfarenheten att det är den demokratiska traditionen som kan ge utvecklingen kraft. Här är det snarare Ylva Johanssons ITIS-bemyndigande av lärarkåren (”det är ni som driver utvecklingen”) som är modellen. Detta är erfarenheten från Japan, detta är erfarenheten från svenska Scania. Både bilindustri och skola mår bra av bemyndigade medarbetare, utveckling driven av engagemang och involvering. Modern företagsekonomi vet (K Lundgren, Draken i tiden) att lyssnandet på kunden och användardriven utveckling, är nyckeln till framgång.

Senast sades detta av kanadensaren professor Michael Fullan när han besökte Sverige i veckan och diskuterade ledarskap som nyckel till skolans utveckling. Låt mig citera DNs ledare (8/9) ”Framgångsrika skolreformer har, hävdar Michael Fullan, haft ett fåtal tydliga mål och drivits med tydligt stöd från politiska ledningen. Men de har inte varit ensidigt toppstyrda utan i hög grad byggt på att rektorer och lärare varit medskapare av det nya.”

Istället för ett övermått av nationella prov (”obsessed with targets” säger han självkritiskt om perioden 1997-2001 i Ontario) efterlyser Michael Fullan fokus på tydliga mål och ledarskap – från minister till rektor och lärare.

Vi behöver visioner, mål och ledarskap in i framtidens skola. DIU och initiativet Framtidens lärande har arbetat med detta intensivt i flera år – och fortsätter ställa krav på ledarskap. Och vi behöver delaktighet och involvering.

Framtiden växer ur nuet. Vår övertygelse är att vi behöver speglingar av skolpraktik och en gemensam reflektion kring detta. Därför har DIU initierat Framtidens lärande, som en arena för diskussion, där vi samlat skolans praktiker, myndigheter, forskare och it-bransch till ett samtal. Därför driver vi tidskrift, arrangerar BETT-resor för skolans beslutsfattare och bygger nätverk för praktiker kring skriv- och läsutveckling. Därför strävar vi efter en forskardialog, inte främst för popularisering av forskares avhandlingar, utan praktikdrivet, med utgångspunkt i praktikernas egna frågor. ”Det skulle vara fantastiskt att få jobba ihop med en forskare”, som Guldäpplevinnaren Erica Lövgren från Piteå säger. Vi behöver en helt ny praktikdriven forskningstradition.

Och vi lägger till: ungdomarna, eleverna, ska också vara med. Vid Framtidens lärande – här och nu! – 2009 och 2010 var både näringslivsröster och ungdomar med i samtalet om en modernisering av skolan. Gemensamt skapar vi framtidens skola

Peter Becker



Datorn i Utbildningen nr 5 2010. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



Nominera huvudman före 14 juni 2023




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok













[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 10]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 100917