– Arbetsmiljön för eleverna i de svenska
skolorna är på många håll under all
kritik, menar Samir El -Sabini, ordförande
för Sveriges elevråds centralorganisation.
En av de saker Samir El-Sabini efterlyser
är studieplatser på skolorna.
I dagsläget är det en självklarhet på
universitet och högskolor, men saknas
på många gymnasieskolor.
– Det är inte alla elever som har
möjlighet till den studiero som krävs
hemma. Skolan är elevernas arbetsplats
och då krävs både ändamålsenliga
lokaler och verktyg.
En undersökning Sveriges elevråd
har gjort tillsammans med Lärarnas
riksförund visar att hela 29 procent
av gymnasieeleverna har inte direkt
tillgång till dator i skolan. En alldeles
för hög siffra menar El-Sabini.
Skolan är Sveriges största arbetsplats,
och eleverna Sveriges största
yrkeskår. Men samtidigt som skolinspektionen
fått ökade resurser för att
kontrollera skolornas måluppfyllelse
har Arbetsmiljöverkets resurser och
inspektioner av skolornas arbetsmiljö
minskat drastiskt. En sammanställning
som Dagens Nyheter gjorde förra
året visade att Arbetsmiljöverkets
inspektioner sjunkit med 75 procent
sedan 2005.
Samir El-Sabini menar att många
skolhuvudmän inte tänker på vilken
miljö som behövs för att maximera
undervisningens effekter.
– Det är som om Volvo skulle ha
en fabrik som inte är byggd för att
producera bra bilar.
– Det behövs svensk forskning
kring hur miljön påverkar resultaten i
skolorna, säger Samir El-Sabini.