Soffor, bord, draperier, färger, växter
och egna lådor . Det var några av önskemålen
när femmorna i Skolbyn i Hudiksvall
utformade sitt drömklassrum.
Tillsammans med närmare 140 andra
klasser i landet deltog de i en tävling
om framtidens klassrum anordnad av
möbelföretaget Kinnarp.
Patrik Melins femteklass med 24 elever
åtog sig uppgiften att planera sitt
drömklassrum med stor entusiasm.
Ramen för uppgiften var det befintliga
klassrummet på 57 kvadratmeter
med en traditionell möblering. I
klassrummet skulle finnas utrymme
för flera olika aktiviteter, det var alla
eniga om.
Elevernas bord placerades centralt i
klassrummet och är svängda inåt för
att alla ska ha uppmärksamhet riktad
mot läraren. Borden längst bak är
uppbyggda högre än de längst fram.
Soffor och bord var viktigt tyckte
klassen. Dels som små studiebås med
skärmväggar och draperier för att dela
av rummet, men också soffor för att
kunna sitta och läsa och titta på film i.
Ljud och ljus är en viktig del i en
bra arbetsmiljö och femmorna ville ha
draperier som ljuddämpare och hängande
armatur som ger ljus både uppåt
och nedåt och där ljuset kan regleras
med dimmer.
Teknik för miljön
Projektor i taket, trådlöst internet
och bra datorlösningar är självklara
för klassen. Men de har tänkt ett
steg längre. Eleverna vill ha alla sina
böcker i någon form av surfplatta
med touchskärm, både bra för miljön
och färre böcker att hålla reda på är
en fördel. Plattan ska gå på batterier
som laddas med solenergi.
Inför höstterminens start fanns
drömklassrummet på plats. Det var
vinsten i tävlingen. Allt blev inte helt
enligt elevernas plan, men i stort sett.
Och det är ett gäng mycket nöjda Hudiksvallselever
som tagit sitt nygamla
klassrum i besittning.