Människor har i alla tider haft ett behov
av att visa upp sitt arbete och tänkande
för andra. Grottmålningar, runstenar,
episkop och OH – med datorernas intåg
följde en oändlig ström av Powerpointpresentationer
där projektorn gjorde
sitt bästa för att lysa upp en ofta torftig
envägskommunikation. I dag är interaktiva
skrivtavlor något de flesta skolor
och pedagoger är väl förtrogna med,
även om begreppet som sådant inte är
helt solklart.
Det finns ett stort antal varianter av
interaktiva skrivtavlor – med eller
utan projektor, med eller utan en
särskild tavla, med eller utan speciella
pennor. Projektorer och whiteboardtavlor
som förses med inbyggd interaktivitet
breddar området ytterligare.
Ur ett pedagogiskt perspektiv är det
växande utbudet av tillbehör och nya
programvaror kanske det mest intressanta.
Själva ordet interaktivitet syftar
ursprungligen på att det går att
styra datorn från tavlan, att det ofta
uppstår en interaktivitet mellan de
som använder tavlan är helt och hållet
en följd av pedagogik och mänsklig
samverkan.
Speciella tavlor
Många av de interaktiva tavlor som
installerats i skolor de senaste åren består
av en särskild tavla, alltid med en
tillhörande projektor som fästs i taket
eller direkt på tavlan. Dessa tavlor kan
ha en mjuk eller hård yta, är monterade
i en ram och placeras antingen på
väggen eller i en flyttbar ställning. De
kopplas till en dator och använder ett
speciellt utvecklat program för att styra
IT uppåt väggarna
och dra nytta av tavlans möjligheter. I
några fall är denna programvara knuten
till ett visst märke, medan andra
styrprogram går att använda på många
produkter. För att inte fastna i ett produktberoende
är en generell programvara
att föredra framför en produktspecifik,
men det är naturligtvis en
avvägning som görs utifrån funktionalitet
och användbarhet. Många av de
övriga program som används i skoldatorer
går utmärkt att använda tillsammans
med en interaktiv skrivtavla, och
ett flertal är direkt anpassade till att
fungera på väggen med Algodoo för
fysik som ett bra exempel.
Navigation och styrning sköts på
tavlan med pennor eller med fingrar
och det går att samarbete flera personer
samtidigt. Det finns ett flertal
olika märken och fler är på väg, de
flesta har idag svenska återförsäljare.
Utöver skolan används interaktiva
tavlor inom företag och på konferensanläggningar,
det kan därför finnas
skäl att se vad marknaden erbjuder i
stort och hur utvecklingen ser ut.
Hård eller mjuk yta är ett val som
ofta väcker starka känslor, påhejade av
försäljare med bonus i blicken, men
det är i huvudsak en fråga om tycke
och smak (eller möjligen vilket avtal
man använder). Den största skillnaden
är hur styrningen går till – på en
hård tavla krävs en särskild penna, på
en mjuk fungerar vilken whiteboardpenna
eller finger som helst.
Båda typerna kan också användas
som en vanlig whiteboard, även om
det är svårt att förstå vad det ska vara
bra för.
Det finns också tavlor med projektorn
placerad bakom själva tavlan.
Tavlan är genomskinlig så attnär
bilden projiceras på baksidan syns
den och kan användas från framsidan.
Inget bländande ljus eller skuggor på
bilden är fördelen, men utrustningen
ser ut som en gigantisk tjock-TV och
är både dyr och otymplig – den lägger
vi åt sidan.
Exempel på tavlor inom den här
kategorin är Smartboard, Teamboard,
Activeboard, Cleverboard och Panaboard
– men det finns fler.
Utveckling: Projektorerna som används
tillsammans med tavlan blir allt
bättre och kan placeras allt närmare
tavlan, vilket gör att den som använder
tavlan inte skymmer och skuggar
lika mycket. Att slippa projektorn är
självklart på sikt något att sträva efter
– den låter, blir varm och kräver kostsamma
lampbyten – men för det krävs
det andra tekniska lösningar.
Programvarorna utvecklas snabbt
och här ligger den stora potentialen
tillsammans med nya tillbehör.
Whiteboardtavlor med sensorer
En typ av interaktiva skrivtavlor utgår
från vanliga whiteboardtavlor och
använder sensorer som känner av vad
som händer på tavlan. Sensorerna placeras
i kanten av tavlan, fastskruvade
eller med magnet, och kopplas till en
dator. Antingen används de speciella
pennorna för att skriva och rita på
tavlan som på vilken whiteboard som
helst (olika pennor för olika färg) och
det som skrivs kan sparas vartefter
eller också används de tillsammans
med en projektor på samma sätt som
andra interaktiva skrivtavlor. Vanliga
whiteboardtavlor är billiga och finns
överallt, men de är inte särskilt bra för
att användas som filmduk. Det finns
därför ett stort urval av tavlor och
tavelbeläggningar som är utvecklade
för att klara både vanliga whiteboardpennor
och att fungera tillsammans
med interaktiva pennor och projektorer.
Detta är något att ta med som
ett krav vid nyinköp av whiteboardtavlor.
Arbetssättet och styrningen av
program och dator är detsamma som
för andra tavlor, i vissa fall går det att
använda samma program för styrning
och arbete.
Utrustningen är enklare och billigare,
det går att flytta sensorerna mellan
olika tavlor men lösa delar är inte
alltid lätta att hantera i skolsammanhang.
Det finns en knapp handfull
märken i Sverige, utvecklingen gör att
de tål att jämföras med andra interaktiva
skrivtavlor.
E-beam, Mimio och Smarttalker får
representera den här kategorin.
Utveckling:
Panelerna med sensorerna
blir mindre och bättre, men även
för dessa är ny programvara och nya
tillbehör mest intressanta.
Det mest spännande inom det
här området är utvecklingen av själva
whiteboardytan som försedd med
ett nästan osynligt prickmönster kan
användas tillsammans med en speciell
penna som känner av var pennan sätts
ned och hur den flyttas. Tekniken
som i Sverige utvecklas av Wallrite
i samarbete med Anoto innebär att
styrningen sköts av helt och hållet av
pennan istället för tavlan och speciella
sensorer. Pennan kan användas för sig
eller tillsammans med en projektor.
Själva whiteboarden kommer på rulle
och sätts upp som en tapet.
Interaktiva projektorer
Ett intressant område med en snabb
utveckling är projektorer som kan
styras direkt från väggen. Interaktiviteten
har hittills varit begränsad till
att styra de vanliga datorprogrammen
(öppna, stänga, byta bild osv) men det
finns idag projektorer som använder
en speciell penna för styrning och
därmed får en interaktiv funktionalitet
som liknar skrivtavlornas. Projektorn
kopplas till en dator men går
också att köra separat med ett inbyggt
interaktivt program. Styrprogram
avsedda för interaktiva skrivtavlor går
i vissa fall också att använda tillsamman
med projektorn, vilket gör att
det går att kombinera olika typer av
interaktiva miljöer. De fungerar på
alla typer av ytor, till exempel. vanliga
whiteboardtavlor och enfärgade väggar,
men det är bättre att använda en
yta anpassad för projicering, motsvarande
den som används för andra
interaktiva skrivtavlor.
En ny fast monterad projektor som
inte är tänkt att användas tillsammans
med interaktiva tavlor kanske ska ha
en sådan egen funktionalitet inbyggd,
något att ta med i upphandling av
projektorer.
Epson, Hitachi, Eiki, Viewsonic och
Benq har projektorer du kan interagera
med, var uppmärksam på vad interaktiviteten
går ut på och vilka program
som går att använda. Intressant
är också om de går att använda utan
dator och var arbetet i så fall sparas.
Utveckling: Mer funktionalitet byggs
in i själva projektorn, vilket öppnar
för att kunna arbeta interaktivt på fler
platser och nya miljöer. I övrigt är det
som för övriga lösningar att det är
programvaran som är mest intressant.
Erfarenheter av väggarbetet
Från att ha mötts av stor tveksamhet
– det fanns en oro för att de skulle befästa
gamla arbetssätt med pedagogen
och tavlan i centrum – är interaktiva
tavlor något som idag finns på många
skolor och är på väg att bli en pedagogisk
självklarhet. Det går att dra några
tydliga slutsatser från det arbete som
har gjorts så här långt. En är att den
anpassade programvaran är viktigare
än utrustningen, en annan är att kontinuerlig
utbildning och kompetensutveckling
är ett måste. Att det finns
stora pedagogiska vinster med att
flytta skärmbilden och programmen
ut på väggen är det många som kan
bekräfta och att nyttan ökar med flitig
användning och pedagogisk reflektion
är ingen överraskning, om detta har
DIU skrivit vid flera tillfällen.
• För att få ut mest av tekniken
gäller “alla eller ingen-principen”.
En ensam tavla i ett klassrum kan
vara bra men riskerar att skapa mer
problem än vinster – ska de ge riktig
effekt behöver de finnas på många
platser och användas av många, helst
alla. Av ekonomiska skäl kan det vara
nödvändigt med en gradvis utbyggnad,
men målet måste vara att omfatta
hela skolan.
• Ägna mycket tid åt att utvärdera
programmen som följer med
eller kan användas tillsammans med
utrustningen. Är de generella och kan
användas på olika typer av tavlor ökar
det valfriheten och minskar behovet
av att använda samma utrustning i
alla sammanhang, är de knutna till
endast ett märke måste de vara mycket
bättre än de generella.
• Testa att kombinera olika typer
av interaktiva lösningar, tavlor i större
rum, lösa sensorer i mindre rum och
en interaktiv projektor i aulan. Med
interaktiva whiteboardtapeter lite här
och där kan kreativiteten släppas loss.
• Försäkra er om att leverantören
eller någon annan kan erbjuda en
kvalificerad utbildning och se till att
alla tar del av den. Den här meningen
kan upprepas hur många gånger som
helst …...
När den grundläggande utbildningen
är genomförd, reflektera, byt
erfarenheter, gå med i nätverk och
fortsätt med kompetensutvecklingen.