DIU och digitala prov på Bokmässan i
Göteborg
Diskutera digitala prov med DIU och
Stig Roland Rask på Bokmässan i
Göteborg. Vi finns på plats den 24-25
september, på mötesplatsen Molnet,
monter G02:24 program Molnet (pdf)
Krönika i DIU nr 5/2015
Digitala prov kommer
att förändra skolan
I de kretsar jag umgåtts de senaste
tjugo åren har det funnits en ständigt
närvarande frustration över att
digitaliseringen av den svenska skolan
går långsamt. Även om man anför att
två decennier är en försvinnande kort
tid i människans utvecklingshistoria,
och att det trots allt går framåt, så har
de otåliga inte låtit sig tröstas. De har
istället ältat de teorier som cirkulerat
som försöker förklara långsamheten.
Dessa har handlat om skolsystemets
inneboende tröghet, om lärarnas
ovilja till förändring, skolledares brist
på ledarskap, politikers okunskap,
otillräckliga resurser eller kanske
bristen på övertygande bevis på att
ett ökat it-användande skulle gynna
resultatutvecklingen.
De senaste åren har jag allt oftare
fått anledning att tänka på ett kategoriskt
uttalande från en av mina vänner
som härrör från sent 1990-tal. Han
hävdade med sedvanlig emfas att skolans
digitalisering inte kommer att slå
igenom på allvar förrän proven digitaliseras.
Verksamheten styrs inte av läroplaner
och skollagar, även om man
tror det i huvudstadens beslutande
korridorer, hävdade han med välkänd
cynism. Nej, fortsatte han, undervisningsupplägget
är alltid i första hand
konstruerat för att passa redovisningssituationen.
En lärare planerar
bakifrån, hävdade denne besserwisser
med bestämdhet, även om det kanske
sker omedvetet och aldrig skulle erkännas.
I det undermedvetna finns en
idé om hur kunskaperna ska redovisas
och utifrån den insikten planeras lektionerna
för att eleverna ska förberedas
så bra som möjligt inför denna
prövning.
Jag tänker ofta på min väns
spådomar i dessa tider då frågan
om en digitalisering av de nationella
proven gått från att vara en icke-fråga,
till en av de hetaste av alla, när det
handlar om skolans it-utveckling.
I en uppmärksammad artikel i DN
25 augusti skriver Andreas Bergström
ett antal mycket självkritiska synpunkter
om de senaste årens skolreformer.
Det är intressant, eftersom
han var Jan Björklunds förhandlare
i skolfrågor gentemot de andra allianspartierna
under huvuddelen av
alliansens första mandatperiod. Bland
annat säger han att ”de nationella proven
var den åtgärd jag hoppades mest
på, och har blivit mest besviken på”.
Han säger vidare att ”de är otillförlitliga
– rättningen är ofta en bedömningsfråga
och lärare kan medvetet
eller omedvetet rätta mer generöst om
resultaten är alltför låga. Slutligen tar
de upp enormt mycket tid för elever
och lärare, med en rad delprov”.
Han avslutar med att proven bör
”skrivas och rättas utan att elevernas
egna lärare är inblandade. Skolverket
borde sedan sammanställa och
publicera resultaten för varje skola
ihop med ett förväntat värde utifrån
elevunderlaget. Rektorerna borde få
en sammanställning, lärare för lärare,
av resultaten i förhållande till det förväntade”.
Det som bekymrar mig är inte
hans slutsatser, utan att han lägger
fram dem som om de vore en av
honom själv formulerad framtidsvision.
I själva verket är det en ganska
exakt beskrivning av hur man arbetar
med nationella prov i Norge sedan
flera år. Där har man ”självrättande”
prov där lärare och skolledare direkt
efter att provet genomförts kan gå in
och i mycket lättlästa grafer se varje
klass eller skolas resultat i förhållande
till övriga i skolan och de nationella
siffrorna. Det går att se både medelpoängen
och spridningen från det
svagaste till det starkaste resultatet.
Och inte nog med det, det går också
att klicka på varje enskild elev och få
en grafisk bild av hur lyckosam denne
varit på varje enskild fråga, dessutom
i relation till frågans svårighetsgrad.
Det är en ganska märklig situation
att samma kväll som svenska
lärare sätter igång rättandet och
våndas med rödpennan under nattlampans
sken, så sitter deras kollegor
i vårt västra grannland och analyserar
resultaten. Nog kan det ses som
ganska plågsamt för ett land som vill
betraktas som en ledande it-nation.
Än värre är måhända att våra politiker
och inflytelserika tjänstemän är
så okunniga om vilka väl beprövade
möjligheter som finns.
”Det är vår tydliga målsättning
att lärarna ska få ägna sig mer åt att
lära ut, mindre åt att administrera
och rätta nationella prov.” Det säger
utbildningsminister Gustav Fridolin,
i var och varannan intervju. Han
utlovar också att de första försöken
med digitala prov och extern rättning
ska genomföras så snart departement
och Skolverk är klara med sina utredningar.
Jag noterar att Fridolin pratar om
begreppet ”extern” rättning och
inte väljer orden ”automatiserad” eller
”digitaliserad” rättning. Menar han att
det ska sitta externa personer som är
mer kvalificerade
än lärarna
själva och manuellt rätta proven? Om
varje elev i utprintad form vid varje
provtillfälle genererar en millimeters
pappershög, så innebär det att
ett enda delprov, i en enda årskurs,
skapar en hög med orättade prov som
är hundra meter, det vill säga lika hög
som Stockholms stadshus. Tänker han
sig att hitta kvalificerad personal som
med glädje vill ägna sig åt att ta sig an
denna pappersstapel? Vilka skulle det
vara? I vart fall ingen som jag känner!
Nej, Gustav, ska man digitalisera
ska man göra det fullt ut och inkludera
rättningen, så att man verkligen
drar nytta av alla de möjligheter som
öppnas.
En digitalisering av det nationella
provsystemet innebär att inte en enda
kommun, skolenhet, skolledare eller
enskild lärare, längre kommer undan.
Om proven ska genomföras digitalt så
gäller det att eleverna är förberedda
för detta på ett flertal olika
sätt och det kommer att påverka hur
undervisningen läggs upp och organiseras.
Jag blir helt enkelt allt mer övertygad
om att min cyniske vän från
1990-talet kommer att få rätt i sina
profetior. Digitala prov kommer att förändra
skolan mer än vad aldrig
så välformulerade och visionära nationella
it-strategier någonsin skulle
förmå
DIU driver frågan om digitala prov
Diskutera digitala prov med DIU och
Stig Roland Rask på Bokmässan i
Göteborg. Vi finns på plats den 24-25
september, på mötesplatsen Molnet,
monter G02:24
DIUs förslag har inkluderat utveckling
och försök kring digitala prov, obligatoriska
nätbaserade kurser och prov på
varje stadium och finansierade uppdrag
inom området till Skolverket.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.