Untitled Document Full tillgång till DIU genom årsprenumeration
Teckna årsprenumeration för att få tillgång till alla artiklar, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.


 

Av: Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Ledare DIU 5/2015:

Höstskörd

 

För oss på DIU innebär höststarten – utöver minnet av sommarens sol och regndagar – sedan mer än ett dussin år också inspirationen från de nominerade till lärarstipendiet Guldäpplet. De är en fantastisk inspirationskälla. Men de är mer än så. Jag vill påstå att de ger oss en blick in i framtiden, med lärarprofessionen som spanare. Här är en grupp spanare, utvalda av sina kollegor, sina skolledare – och ibland av sina elever. De är lärare som upplevs som drivande av sina skolor. De ger därmed en intressant bild av trender, av vad professionen ser växa fram i skolorna.

Genom åren har de nominerade fört med sig, och juryn tidigt sett och lyft fram, trender som skriva-sig-tillläsning. Första gången så tidigt som 2006 med Mona Wiklander och senare Erica Lövgren för att nämna några pristagare. Den har blivit en av de mest kraftfulla demonstrationerna av de nya möjligheter det digitala innebär, förutsatt att man vågar ta steget och förändra arbetssättet, med eget skrivande som grund, och tangentbord för att gå runt motoriska hinder i introduktionen av skrivning och läsning. Ett bra exempel på det som kallas omvälvande tekniker (eng Disruptive technologies), vilket innebär att göra saker på nytt sätt, med förändrade arbetssätt, istället för att fortsätta göra saker på det gamla sättet men med nya verktyg. Och ett exempel på det som kallas viral spridning, med ”smitta” som ett virus, från person till person, via kollegorna och nätet. Med en Facebook-grupp på dryga elva tusen deltagare.

Eller ta bloggskrivandet, det kollektiva och publika klass-skrivandet, som hos Josef Sahlin och Martin Fernström på Årstaskolan eller Marie Andersson på Gotland. En trend som bara fortsätter att växa, och som för in andra klasser som recensenter och föräldrar som publik. Eller hela världens läsare såsom i Wikipediaskrivandet hos Ylva Pettersson på Katedralskolan i Skara. Andra exempel är att vi tidigt sett trenden med kreativa verktyg, med skrivande, film och medier som uttrycksmedel, inte minst som verktyg för elever med särskilda behov. Eller flippade klassrum, omvända klassrum med utvecklat lärande i klassrummet, där läraren med nya metoder utvecklar det gemensamma samtalet i det fysiska klassrummet och på nätet. Där återkopplingen förstärks med nya medel, responsverktyg (mobil eller speciella dosor) och där lärandet synliggörs. Liksom med den digitala tavlan/projektionen, där världen tas in i klassen, lärandet dokumenteras och utsträcks i tiden, kan sparas och delas – och återanvändas på bussen eller i sjuksängen.

Guldäpplets nominerade och jury har tidigt gjort dessa trender synliga. Det har blivit en professionens framtidsspaning. Ja, vi kan tala om detta som en del av formuleringen av professionens beprövade erfarenhet, kollektivt delad, kommenterad och bedömd. Det har sållats fram i rundor av kollegors nomineringar och juryurval, i en jury med starkt professionsinslag.

Jag ställer denna process vid sidan av den typ av spaning DIU var involverad i förra året, med den amerikanska Horizon-redaktionen och skolmyndigheterna i Skandinavien som huvudmän. Där använde man sig av framtidsspaning (Delphi-metoder med ett finare ord) med 60 skandinaviska drivande skol- och myndighetspersoner och branschfolk. Horizons redaktionsteam analyserar resultatet och formulerar slutsatser. En skillnad är urvalet, experter, en annan att materialet baseras på uppfattningar och föreställningar. Guldäpplet bygger på professionen och på en dokumenterad praktik, handling och inte föreställningar, men har saknat den fördjupade analysen.

Vi behöver olika framtidsbilder. Professionens egen med Guldäpplet möter du nu i DIU. Snart kommer Guldäpplekartan på webben med kortintervjuer med nominerade. Och fler artiklar, liksom seminarier på Bokmässan, Skolforum, BETT och Framtidens lärande liksom Youtube-filmer med pristagarna. Guldäpplet är beprövad erfarenhet och professionens spaning in i framtiden.

Dra nytta av vår höstskörd!


Mer info
Info om GULDÄPPLET diu.se/guldapple


Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris.
Prenumerera här.


Datorn i Utbildningen nr 5-2015. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen.

(Annons)








Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok









FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Nominera huvudman före 14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 15]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 150908