Untitled Document

Av:Bosse Andersson
E-post:
bosse.andersson@utbildning.lerum.se


Organisera samarbetet i klassrummet med webbstöd

Internet är fyllt av mer eller mindre bra webbtjänster som är gratis. Flera av dem är mycket lämpliga att använda för lärare och elevers lärande. Hur kan du använda dig av webbformulär, diskussionsgrupper, automaträttade enkäter, chat och projektplatser på nätet? Vi ska titta på några av ovanstående tjänster och ge lite tips om vad de kan användas till.

En grundförutsättning för att kunna använda de flesta av gratistjänsterna är att du har en egen hemsida eller har tillgång till skolans sidor. Om du inte själv kan lägga upp sidor på din skolas server eller att servicen för att få det gjort är dålig. Skaffa eget webbutrymme som kan länkas till skolans hemsida. Har du en Internetuppkoppling från din bostad genom en operatör som Telia eller Tele 2 har du också tillgång till en plats för hemsidor. I annat fall kan du skaffa ett gratisutrymme hos till exempel:
www.passagen.se eller
www.torget.se

Det blir allt vanligare att elever på olika stadier redovisar sitt skolarbete i form av en portfolio på nätet. Fördelen med elevportföljer på en hemsida är bland annat att elevernas motivation ökar genom att deras arbeten publiceras och att de själva kan se processen i det egna lärandet. Som lärare ska du inte behöva lägga tid på att administrera elevernas hemsidor. Be dem istället att skaffa ett gratisutrymme. Passagen fungerar i regel bra och där får alla en webbplats. Hos Torget krävs det att medlemmarna är myndiga för att få utrymme för sina hemsidor. Utländska tjänster har i regel nackdelen att de är pyntade med reklambanners.

lättare göra hemsidor
Att skapa hemsidor blir allt lättare och har du tillgång till Office 97 eller 2000 finns det mallar i programmet som hjälper dig att göra enkla sidor för nätet. Bra gratisprogram för att göra hemsidor är Netscapes Composer och Microsofts FrontPage Express. Båda programmen ingår i standarduppsättningen av respektive företags webbläsare.

Vill du ha handledning i att komma igång med hemsidesnickrandet ger hjälpfunktionen i programmen ett bra stöd. Torget och Passagen har lektioner i att skapa hemsidor. Känner du att dessa instruktioner inte är tillräckliga sök på nätet efter lektioner eller kräv att din skola ger er fortbildning i att producera webbsidor.

låt dig och din kurs bli utvärderad på nätet
Utvärderingar av kurser kan enkelt göras på nätet. Ett sätt är att skapa ett formulär med frågor och lägga det på en kurssida på Internet. Formulär kan skapas i till exempel Word 97 eller med hjälp av ett gratis hemsideprogram som Frontpage Express. Vill du inte skapa ett eget kan du på nätet fylla i en mall med dina frågor. Är du medlem hos Passagen har du tillgång till formulärtjänster i deras html-guide.

För att elevernas utvärderingar ska hamna som e-brev i din brevlåda krävs att du i början av formuläret skriver in html-koden:
<FORM METHOD=POST ACTION="mailto:användarnamn@domän.se">

En nackdel med denna form av enkla enkäter är att texten i svarsmailen blir oformaterad och därmed svår att läsa och tolka. Detta kan åtgärdas genom att använda en server som låter formuläret behandlas av ett CGI-script. En gratistjänst som sköter detta är: www.response-o-matic.com. Där finns en steg-för-steg guide som du kan följa för att få ordning på ditt formulär. Det finns också en guide som du kan använda för att skapa ett formulär från grunden om du inte vill pröva i ditt eget hemsidesprogram.

Det blir allt vanligare med opinionsmätningar på hemsidor där vi kan klicka i ett alternativ och direkt se de ackumulerade svaren i procent och/eller i ett diagram. I skolan kan vi använda enkäter på nätet för enkla utvärderingar eller om vi snabbt vill känna av stämningar i en viss fråga.

Elever på min skola har efter vissa lektioner fått ange i en webbenkät om de förstått en genomgång eller ej och vi har pejlat hur många som varit klara med sina specialarbeten några dagar innan inlämning.

En bra svensk tjänst för automaträttade enkäter finns hos:
http://se.alxpoll.com/index.html. Är du medlem hos Passagen finns det också en omröstningstjänst på deras sida som du kan använda.

diskutera och lös problem via webben
Diskussionsgrupper på nätet är ett intressant och givande verktyg för diskussion och problemlösning. Fördelarna med en webbkonferens jämfört med "face to face"-diskussion är att alla kommer till tals på samma villkor, inte bara de som tar störst plats i det fysiska rummet. Ett skriftligt inlägg innebär automatiskt en högre grad av reflektion eftersom du tänker till en gång extra och kan redigera texten innan du skickar iväg den.

Konferenserna är asynkrona; du kan vara aktiv när du har tid och möjlighet. Jag får som lärare en skriftlig kopia i form av ett e-brev på allas inlägg. Vilket innebär att jag på ett mer rättvist sätt kan bedöma elevernas insatser jämfört med en muntlig diskussion i det vanliga klassrummet.

Förutom att använda webbforum som komplement till diskussioner i det vanliga klassrummet är forum utmärkta att använda då eleverna ska lösa problem tillsammans. Ett ytterligare användningsområde är att eleverna kan ställa frågor på det de inte förstår i en konferens. Lärare eller kamrater går in och besvarar frågan och de samlade svaren och frågorna blir till ett "FAQ " över de vanligaste frågorna och problemen i en kurs.

Varför inte lägga ut ett diskussionsforum dagarna innan en grupp av elever och klasser ska ha prov i till exempel matematik. I regel besvarar någon kamrat de frågor som ställs men skolan kan också se till att det finns en jourhavande lärare tillgänglig på nätet kvällen före provet.

Tjänster med fria forum finns det många av på nätet. På min skola använder flera lärare tjänsterna på:www.beseen.com. Klicka i att du vill ha ett "Boardroom", därefter får du fylla i ett ansökningsformulär. Några minuter efter det att du skickat iväg din anmälan får du ett mail med instruktioner om hur du länkar och administrerar ditt forum.

Du kan söka på "free boardroom" om du vill testa andra forum.

E-postlistor kan vara ett alternativ eller komplement till diskussionsgrupper. Har du behov av att snabbt och enkelt nå en grupp av elever eller kollegor med information eller om du vill initiera en diskussion kan du skapa en e-postlista. Fördelen med den typen av kommunikation är att du genom att skriva in listadressen når alla som du bjudit in till din e-postlista.

I mitt arbetslag använder vi denna tjänst för att snabbt delge varandra information. För diskussioner anser jag att denna form är mindre lämplig eftersom brevlådan snabbt fylls med diskussionsinlägg och användaren riskerar att drunkna i alla meddelanden och/eller ökar sin informationsstress. I ett forum däremot väljer jag att gå in när jag har tid och olika frågor behandlas på sina respektive sidor vilket ger mig en bättre överblick.

En bra tjänst för e-postlistor är: www.egroups.com. Börja med att anmäla dig och registrera dig. Sedan får du en egen plats hos e-groups dit du kan bjuda in dem som du vill ska delta i listutskickan.

chat på skoltid
Egna chatrum kan du skaffa enkelt på nätet. Ett användningsområde för rummen är att låta eleverna göra sina kursutvärderingar i form av chat. Fördelen jämfört med ett utvärderingsformulär är att du kan försöka få eleverna att diskutera sina synpunkter med varandra. Som lärare kan du verka som moderator och föra diskussionen framåt.

Jämfört med en utvärdering i det vanliga klassrummet kan eleverna i en chat vara anonyma vilket är ett krav för att få ärliga och uppriktiga synpunkter. Denna form av utvärderingar kräver en hög grad av professionalism av läraren; att han/hon kan ta kritik och att eleverna är tränade att ge konstruktiv kritik.

I undervisning av främmande språk är egna chatrum ett roligt komplement till klassrummet och övningsböcker. Elever och lärare kan inom gruppen koppla upp sig och träna att diskutera och skriva på till exempel engelska eller franska. Eller varför inte söka kontakt med en klass i ett annat land och bestämma en tid då klasserna kan mötas i ett gemensamt rum på nätet.

Fler och fler klasser bedriver internationellt samarbete och ett chatrum samt ett webbforum bör vara standardverktyg för att regelbundet kunna utveckla och behålla kontakten mellan eleverna från de olika länderna.

Bland gratis webbaserade chat finns det rum som kräver att deltagarna ska registrera sig för att kunna deltaga. Chatten från www.beseen.com kräver detta. En fördel med deras chatrum är att läraren till viss del kan moderera chatten. Bland annat kan han/hon i förväg låsa vissa ord så att deltagarna i chatten inte kan använda dem.

Ett chatrum som inte kräver att deltagarna ska registrera sig som användare är en tysk tjänst: http://www.spinchat.com. Du hämtar ett script från företagets hemsida och kopierar in det på din egna hemsida. Sedan är det bara att direkt börja chatta utan någon som helst registrering för dig eller dina elever. En annan utmärkt chattjänst , där du kan få chatrummet på svenska, hittar du hos:www.multicity.com

Observera att de två sista tjänsterna inte fungerar bakom vissa brandväggar som i regel skyddar en skolas eller kommuns webbserver.

skaffa en arbetsplats på webben
I och med att fler människor arbetar i projektgrupper och att dessa i regel är uppkopplade till nätet har floran av projektplatser på Internet - ett slags små intranät - ökat. På dessa kan medlemmarna diskutera i ett forum, lagra gemensamma filer, dela på kalendrar och anslagstavlor.

En svensk tjänst är:www.projektplatsen.se. Den kan du testa gratis tillsammans med två andra medlemmar och ni får ett utrymme på 1 Mb för era filer.

En annan mycket bra projektplats med ett enkelt gränssnitt - det är lätt att hitta och navigera bland funktionerna - finns hos www.visto.co. Som vanligt ska du registrera dig innan du kan utnyttja de många goda funktionerna hos denna projektplats. Därefter kan du direkt förflytta delar av ditt liv till webben.
Det finns ingen begränsning på antalet medlemmar och ni får gratis 25 Mb att dela på. För din personliga projektplats tilldelas du 15 Mb. Du kan sedan skapa flera grupper och bjuda in medlemmar till avgränsade projektplatser. På min skola har vi i mitt arbetslag en egen plats, ämnesinstitutionen har en plats och IT-samordnarna en plats. Dessutom har jag två Visto-grupper med elever som jag handleder i deras specialarbete.

I de olika grupperna kommunicerar vi via forum, delar på Word- och Exceldokument som lagras i filarkivet och skriver in gemensamma aktiviteter i kalendern. Fördelen med detta arbetssätt är vi oberoende av tid och plats kan samordna vårt gemensamma arbete med eleverna. Som handledare till elever kan jag följa och stödja deras arbete genom diskussionsgruppen och det gemensamma filarkivet där de successivt ska lägga sina arbeten.

På min personliga plats lagrar jag filer som jag använder både i skolan och i hemmet. Jag har också tillgång till webbmail hos Visto som tillåter eftersändning av e-post från min hem- och jobbadress. De stora lagringsmöjligheterna för tjänsten gör den mycket lämplig för elever som i regel har litet eller inget lagringsutrymme alls på skolans server. Genom att uppmuntra eleverna att använda lagringsutrymme på webben slipper vi också krångel med disketter hemifrån eller att de glömt disketten med skolarbetet hemma.

lagra på nätet
I framtiden kommer vi alla att ha våra filarkiv ute på webben vilket gör att vi oberoende av var vi befinner oss, bara vi har tillgång till nätet, har tillgång till våra filer och e-post.

De intranätssystem som nu utvecklas för skolan bygger på att elever och personals hemkataloger ligger ute på Internet. Exempel på sådana system är Bibliotekstjänsts Flit och Telias Instant Office. Du kan gratis testa dessa tjänster på: www.flit.net och http://instantoffice.telia.com

teknik för samarbete
Utvecklingen av IT i allmänhet går mot ökad bandbredd, ökad tillgänglighet av Internet och e-post via stationära- och bärbara datorer, handdatorer och waptelefoner. Vilken som är nästa pryl som vi kan koppla upp oss med mot varandra vet vi inte men givetvis kommer det att utvecklas fler och bättre tjänster för vår kommunikation.

Förhoppningsvis kommer sätten och medlen att bli billigare och gratistjänsterna flera. Tekniken möjliggör för oss att lättare arbeta och samarbeta lokalt, regionalt och globalt.

Ett spännande scenario är hur det kommer att påverka elever och lärares arbetssituation. För min egen del har skolans väggar raserats och öppnats mot omvärlden och jag har till exempel handlett mina Lerumselever via ett webbforum när jag varit i Stockholm och en annan gång handledde jag skolledare i Mälardalen under en semester i Toscana.

 

Bosse Andersson
Lerums Gymnasieskola
e-post: bosse.andersson@utbildning.lerum.se


artikel.länkar
Sammanställningar över gratistjänster kan du hitta här:
http://www.totallyfreestuff.com/ eller
http://gratis.everyday.se/

Gratis webbutrymme kan du få bland annat hos:
http://www.passagen.se eller
http://www.torget.se

En bra tjänst för e-postlistor är:
http://www.egroups.com

Tjänster för automaträttade enkäter finns bland annat hos http://www.passagen.se

http://www.response-o-matic.com/ och hos http://se.alxpoll.com/index.html

För att skapa utvärderingsformulär för Skoltidningstävlingen så använde vårt arbetslag respons-omatics tjänst. Formuläret kan du hitta här http://home.bip.net/jalle.hanna/utvardering.htm. Välj "visa källa" i webbläsarens meny så kan du se hur koden för formuläret ser ut.

Fria forum och chat finns hos:
http://www.beseen.com och
http://www.spinchat.com/

Tjänster med gratis projektplatser: En svensk tjänst är:
http://www.projektplatsen.se och
http://www.visto.com

Pröva intranätsystem:
http://www.flit.net och
http://instantoffice.telia.com


Datorn i Utbildningen nr 5 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 99]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 991215