Untitled Document
Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se
Vårt behov av magi
Det
berättas att Hemingway en gång uttryckte sin beundran
inför Arthur Penns foto-grafier:
Fantastiska fotografier, vilken kamera använder du?
Varpå Penn svarade:
Säg mig, vilken skrivmaskin använder du?
Det är inte kameran som gör bilden, inte heller skrivmaskinen
som skriver boken. Misstaget gäller nog oss alla. Redan innan
barnen lärt sig dribbla, ska de helst ha klubbdräkten
från favoritlaget i fotboll. Vi tenderar att ge dräkten
liksom verktygen en överdriven roll. Ja, nästan en magisk
roll
Verktygsfetischism kan vi kalla det här fenomenet.
Och plötsligt inser vi att människan inte alls är
så helt igenom rationell som vi ofta tror. Vi behöver
magi.
Alltför många kurser
om interaktiva medier (eller multimedia som vi kallade det innan
det uttrycket blev för slitet), är kurser om verktyg
och tekniker. Det blir kurser om verktyg i stället för
kurser om det verkligt svåra att uttrycka och kommunicera.
Det är inte verktyget utan kommunikationen som borde vara
i centrum. Vad vill du säga? Hur säger du det? Med vilka
medel med vilka bilder, vilka vinklar, vilka ord, vilka
betoningar? När vi når dit når vi kärnan
i kommunikationen och blir samtidigt oss själva, en
aning mer. Vi utvecklar självtillit och förmågan
att uttrycka oss och därtill känslan för uttrycksmedlen.
Det kräver förstås också övning med
verktyg. Men magin, den inträffar när ämnet fängslat
eleverna, de förstått något själva och deras
nyvunna insikter förmedlas.
På samma sätt tenderar
mediedebatten om IT i skolan att fokusera verktyget, i stället
för verksamheten. Man ställer verktyget IT mot något
innehåll, exempelvis musik. Men verktygen låter sig
ju användas både till meningslös exercis och till
me-ningsfull, skapande verksamhet. Om den avgörande frågan
är vad vi gör med verkty-gen, vilka processer vi utvecklar,
då måste vi i stället fördjupa diskussionen
till att handla om just vilka aktiviteter vi utvecklar.
Därför är det
naturligt för oss att det här numret av Datorn i Utbildningen
med tema om Netdays i samarbete med Skolverket kretsar
kring projekt som inbjuder elever och skolor att ge sig in i skapande
projekt, många med mediekommunikation som inslag. Vi har
också inbjudit lärare/redaktörer från Multimediabyrån
att visa de möjligheter för skolan som erbjuds med dagens
digitala medier (se www.skolverket.se/skolnet/). Vi speglar tävlingen
kring Årets Bästa Skoltidning, som just pågår
där elever i lag arbetar med att skapa en tidning,
som ett pedagogiskt projekt i skolan gärna omkring
ett tema i undervisningen. Tävlingen är under hösten
öppen för alla inom ungdomsskolan (allt om tävlingen
på www.diu.se). Och konkurrensen
är hård i vardera tävlingsklass (F-6, 7-9,
gy) fanns förra året över dussinet urduktiga finalister
(studera alla produktioner i Galleriet på vår tävlingswebb).
Besöksfrekvensen på vår webbplats (1500 sidor
om dagen) tyder på att intresset i höst är större
än någonsin.
Tänk om de jobbade
så här i alla ämnen!, sa Birgitta Svanlund från
Dorotea i höstas när hon entusiastiskt berättade
om jobbet kring den skoltidning som hennes åk 5:a vann pris
för i 1999 års tävling.
Mitt i det skapande arbetet
är elevernas engagemang i topp. Då, just då,
finns underlag för vidare samtal om både vad, hur och
varför. Just då tydliggörs vikten av samtalet
mellan elevparet framför datorn eller med läraren.
Här sker lärandets språng. Mitt i det egna skapandet
uppstår basen för lärandet.
Och den verkliga magin? Den
inträffar just vid de tillfällen då skapandets
och lärandets gnista tänds hos eleverna.
Peter Becker, Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se
Datorn i Utbildningen nr 6 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!