Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 6/01
Vil du läsa hela tidningen. Beställ här.

2
html
  Med gummisnodd runt plånboken
4
  Uppdrag kring Östersjön
Baltic Missionär ett dataspel på cd-rom som har till syfte att lära användaren mer om de baltiska staterna. Spelet bygger på det populära spelet Backpacker. Den här gången går resan till länderna kring Östersjön.
6
html
  Nya mediavanor
Barn har blivit allt vanare vid att gå in i olika lekvärldar. De spelar dataspel, tv-spel och rollspel, både som tärningsspel och i levande miljöer. Det innebär att de är vana vid att fritt vandra mellan olika tidsvärldar. Gunilla Lindqvist, Karlstads universitet, skriver i sin krönika om nya mediavanor.
8
html
  Små barn
tar stort eget ansvar

På Årsundaskolan och Kungsgårdens skola i Sandviken kan eleverna i tre femsexor och två fyror arbeta hemifrån
en dag i veckan med stöd av Sandvikens intranät.
–Det är vid den åldern vi måste börja, menar läraren Kåre Skantz.
10
  1,2,3.........100
Från 1 till 100 är ett är lättanvänt och liknar matteböckerna i sitt upplägg. Det fyller en funktion som komplement i undervisningen och för de 1-7 pedagoger som känner sig främmande inför datorn och olika program så är detta ett program att börja med, skriver Toura Hägnesten som testat programmet.
12
html
  Hittat på Internet
I detta nummer delar vi med oss av några länktips som kan ligga till grund för temaarbeten eller egen förberedelse.
14
html
  Skolledare stöttar varandra på nätarena
I Storbritannien har gemenskaper för skolledare byggts upp på Internet. I ”Talking Heads”, möts rektorer. De diskuterar, samtalar, byter idéer och erfarenheter. Bosse Andersson har mött projekt-
ledarna.
18
  Barnens digitala rum
Intressant i den här avhandlingen är bland annat att den visar på att barn är hängivna media- samhället och skapar egna fiktiva världar, till exempel genom att manipulera med sin ålder. Det betyder i förlängningen att skolan måste förändra sin inställning till kunskapsprocessen. Gunilla Lindqvist, Karlstads universitet kommenterar Patrik Hernwalls avhandling ”Barns digitala rum”.
20   Inspiration till pedagogiska samtal
Toura Hägnesten har läst Lars Naeslunds rapport ”Att organisera pedagogisk frihet. Fallstudie av självständigt arbete med datorstöd vid en grundskola”
22   10 steg för att komma igång med Dreamweaver
Åsa Kronkvist hjälper dig att komma igång med webbprogrammet Dreamweaver.
26
html
  Bredband till folket – och till skolorna
Under de närmaste tre åren kommer statens bredbandssatsning att förstärka IT-infrastrukturen i de glest befolkade delarna av landet och en del av de medlen kommer skolorna tillgodo, Bengt Svensson, IT-strateg på Svenska Kommunförbundet beskriver de nya satsningarna och de olika alternativen för uppkopplingar.
30   Fri programvara till skolan
Genom att byta ut programvarorna på alla elevdatorer, servrar och lärar-datorer till fria programvaror blir licenskostnaden så gott som noll. Det är kanske inte realistiskt för alla, men det går skriver Erik Starbäck i sin artikel om fria programvaror till skolan.
32
  Historien om Linux och GNU
Nu har intresset för fri programvara spritt sig från datorteknikerna och programmerarna till journalister, politiker och andra samhällsintresserade. Erik Starbäck beskriver bakgrunden och historien kring utvecklingen av fria programvaror.
34   Eget nätverk hemma
Datorn i Utbildningen startar bygget av ett eget nätvek – hemma.


Datorn i Utbildningen nr 6 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 6 - 01]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 011122