Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 6-05

På www.diu.se publiceras ett urval ur varje utgivet nummer.
Vill du läsa hela tidningen, beställ här!


2
html
 

Villkor för förändring
Individuella utvecklingsplaner, IUP, blir ett typiskt exempel på de förändringar, de stora samhälleliga omvandlingar, som sker med införandet av digital teknik, skriver Peter Becker i ledaren.

4
  Upptäck globen med hjälp av nätresurser
Det finns allt fler riktigt bra karttjänster, för både yngre och äldre, på nätet.
6 html   Nyhetsproduktion på schemat
– Vi har en väldigt bra grund att stå på för att bara gå i nian. Jag trodde nog inte att det var möjligt att man skulle kunna ha genomgått en så stor process när man bara är 14-15 år, man känner sig så stolt, säger Felicia Hammami, som går i nian på Solbergaskolan. En kommunal skola
med särskild inriktning på bild och media.
10 html   Källan, källkritiken och
den berömda ankan

Så länge det källkritiska tänkandet inte sitter i elevernas ryggrad behöver vi organiserat arbeta med detta ämne, skriver Nils Fagerberg, som har gjort en djupdykning i material kring källkritik och medier.
13
 

Förvandlingen – en tidsresa
Vad vill du bli när du blir stor? Det är en klassisk fråga som sextio elever i åldrarna 8 – 15 år från Lillholmsskolan i Skärholmen och Bredängsskolan besvarat. På ett mycket konkret sätt.

14  

Datorn i Utbildningen behöver
din hjälp att få fler läsare!

Käre läsare, vi frågar regelbundet våra läsare om synpunkter på tidningen och dess innehåll. Och får mest översvallande beröm tillbaka. Men nu ber vi våra läsare om hjälp: skaffa var sin ny prenumerant!

16   Lärare på bloggkurs
Det har bloggats i Göteborg. Medlemmarna i föreningen Datorn i Utbildningen Väst samlades till bloggkurs en kväll i september. Och skrivlusten tog fart.
18   SVIT.05 – andra steget
– Språk och kommunikation med
stöd av medier och IT

I årets Svit-konferens medverkar forskare, pedagoger, skolledare och elever som på olika sätt arbetar med frågor kring medier och kommunikation.
20
  IUP: Likvärdighet i decentraliserat system
– Den stora styrkan med digitalt stöd, som jag ser det, är att dessa system kan underlätta samarbetet mellan skolan och hemmet, att man lättare kan förbereda sig inför utvecklingssamtalet genom att varje elevs IUP kan finnas tillgänglig via Internet, säger Agneta Ögren Ruona, utvecklingschef på Barn- och utbildningsförvaltningen i Sundsvall.
22 html IUP i Lerum:
Process, dokument och verktyg

De individuella utvecklingsplanerna ska ge föräldrarna bättre inblick i elevens utveckling och skolans arbete samt förenkla det administrativa arbetet för pedagogerna. Lerum har
arbetat med frågan sedan 2003.
26 Katedralen och basaren –
hur en idé kan förändra världen

Det är en fascinerande beskrivning av hur den inledande subkulturen av hackare har utvecklats till en framgångsrik och etablerad marknadsmodell, skriver Mats Östling.
28 Läs- och skrivutveckling:
Automatisering genom träning

Färdighetsträningen har visat sig mycket effektiv och gett utomordentliga resultat. De elever som tränat fick bättre ordavkodning, högre läshastighet samt säkrare rättstavning. Toura Hägnesten har arbetat med programmet Läs-skriv i specialundervisningen.
32 Digitala bildberättelser och videbloggar
Bildläraren Henry Sthåle ger ett exempel på hur han och hans elever i år 4-9 arbetar med digitala bildberättelser. Gunnar Jutelius, ger en kort introduktion till videobloggar.
34 Plocket
Speltips: FN-spel om hungerkatastrofer, tävla om bästa framtidsstad, från slalom till programmering.


Datorn i Utbildningen nr 6 2005. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 6 - 05]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 051001