Untitled Document Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

En modern utbildningspolitik

En ny regering tillträder. Alliansens partier har gått till val bland annat på frågorna om kunskaper i skolan och ordning i klassrummet. I februari i år lade Allians för Sverige fram sitt program Mer kunskap – en modern utbildningspolitik, signerat bl a Jan Björklund (fp) och Sven Tolgfors (m), i skrivande stund två heta kandidater till posten som utbildningsminister eller skolminister. Jag gör här några kommentarer utifrån en tolkning av några centrala delar av handlingsprogrammets 143 punkter.

I ett samhälle präglat av intensiv kunskapstillväxt är fokusering på kunskap och kompetens naturlig i ett program för skola och utbildning. Och redan rubriken i Alliansens program pekar ut den riktningen. Kunskapstillväxten har dock många konsekvenser för skolan. Så kräver exempelvis upptäckterna bakom årets Nobelpris i medicin, kring arvets mekanismer gjorda de senaste tjugo åren, förändringar redan i grundskolans läroböcker. Innehåll i kurser, böcker och läromedel, måste ständigt uppdateras. Det är ingen slump att nya medieformer – läs Internet - vuxit fram för att kunna hantera denna snabba tillväxt.

Internet är ett svar på det berömda scenario, präglat av kunskapsexplosionen, som den amerikanske forskningsadministratören Vannevar Bush skrev 1945, ”As we may think”. Men om Internet är ett svar på kunskapsexplosionen så har skola och utbildning ännu inte hunnit i kapp. Vårt tänkande om läromedel är fortfarande fast i bokens era. Den självklara insikten om värdet av alla gamla medie- och uttrycksformer, får inte skymma att idag är Internet en omistlig nyckel till kulturarv och kunskap. Alltmer förmedlas av digitala medier. Information nås ofta bäst via nätet.

Lärarna, skolan, förlagen, museerna och medierna behöver hitta former som gör det lättare för elever att kritiskt ta del av dessa kunskapsmängder och för lärare att ta del av dem, värdera och leda sina elever in i dem. Om Encyklopedin en gång var symbolen för kunskap, så är Wikipedia dagens symbol, resultatet av mångas samverkan i kunskapsbygge över nätet. Läromedelspaketen måste ersättas av mycket mer öppna läromedelskedjor, där många parter bidrar med sina delar, där lärare lagligt och smidigt kan sammanställa sina egna undervisningsresurser.

Krav på lärares kompetensutveckling i takt med tiden är en annan följd av kunskapstillväxten. Nyckeln här är – kombinerat med det oslagbara personliga mötet – nätbaserade mötesplatser och kurser. Det succéartade PIM-upplägget för lärares fortbildning som myndigheten för skolutveckling just är i färd med att introducera i ett 40-tal kommuner runt landet är ett innovativt exempel på detta. Givetvis handlar lösningen om kombinationer av handledning, erfarenhetsutbyte och samtal, av eget arbete med moduler och kanske också examination över nätet.

Kontakten mellan hem och skola, kräver idag att nya medieformer tas i bruk. Det kan vara sms och epost, liksom webbaserad information som gör skolans planering, läxor och kanske även handledning tillgänglig, liksom enskilda föräldrars tillgång till sina barns närvaro och prestationer. Kanske behövs också, som Mats Wahl föreslår i sin artikel i detta nummer, ett stöd på nätet för skolor i kris.

Om den nya riksdagsmajoriteten inför en ny kontrollpunkt för eleverna redan i åk3, med fokus på skriv- och läsinlärningen är likaså modern teknik en del av de nya lösningar som krävs. Här har den norske skolforskaren Arne Tragetons försök haft succé även i Sverige och visat på intressanta metoder för skriv- och läsintroduktionen där man tar kreativ hjälp av enkel datorutrustning.

En modern utbildningspolitik föutsätter ett modernt tänkande

 

Peter Becker,
Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 6 2006. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 6 - 06]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 061019