Känner du det, den är annorlunda! Du håller nya Datorn i utbildningen i din
hand. Du känner nog igen dig, men samtidigt inte. Vi har gjort en del förändringar. Det beror på att verkligheten har förändrats och därmed behoven.
När Bodil Jönsson 1996 skriver en text ’Datorns attraktionskraft’ för att beskriva
förändringar för personer med funktionshinder, handlar det främst om ’persondatorn
och mig’. När hon idag skapar en bild av elevernas liv och kunskapsprocesser, då
står Internet i centrum. (se DIU 5/07, www.diu.se, sök på Bodil Jönsson)
Ett skifte har ägt rum. Vi kollar t-banetider, betalar räkningar och delar våra foton
med dator+Internet. Det egna personliga verktyget, datorn, har blivit ett kommunikationsverktyg.
Och datorn har fått syskon, mp3-spelare, digitalkameror och mobiltelefoner.
Därmed har det gamla namnet Datorn i utbildningen blivit för snävt, med
DIU signalerar vi ett vidare perspektiv. DIU är en tidskrift i nutid för skolutveckling
och lärande med it och medier.
Här hittar du inspiration till att arbeta med it och medier. Vi skriver om bloggar,
mötesplatser, om digitalkameran och andra medietekniker, tips om upplägg
och lärarmaterial, liksom programvaror och utrustning. Mer av enkla, direkta
tips och uppslag.
Här hittar du reportage i bild och text. Det var i DIU metoden kring att
’skriva-sig-till-läsning’ presenterades i Sverige. Det är i DIU du kunnat läsa om
de interaktiva skrivtavlorna och skolors första försök med dem. Det är också
i DIU du hittar uppföljningen, när vi börjar få forskningsbilder av klassrum
med ny teknik. Vår övertygelse är att när lärares erfarenheter synliggörs och
möter forskares perspektiv, då klarnar bilden.
Det här är nödvändiga bilder i IT-tiden. Vi skildrar och möter den värld,
där våra elever vistas. Det är mot den bakgrunden dagens diskussion om digital
kompetens måste föras. Den diskussionen behövs om kompetenslyftet för lärarkåren
ska bli en framgång..
Och DIUs främsta styrka är läsarna. Alla ni som bidrar med exempel, tips, speglingar
av utvecklingsarbete, kritik och reflektioner kring skolutveckling med stöd
av it och medier. Vi vill fortsätta att utvecklas som tidskriften för skolans reflekterande
praktiker. Så hör av dig!