Mats Gerdau
Riksdagsledamot (M), ledamot i utbildningsutskottet
Dags för en modern skola med
modern teknologi
IT och skola har blivit en aktuell fråga –
även politiskt. Utgångspunkten måste
vara att skolan ska vara relevant för
ungdomarna och då kan den inte vara
väsensskild från samhället utanför skolan,
skriver Mats Gerdau (M), riksdagsman
och ledamot av utbildningsutskottet
i detta inlägg.
Jag blir rätt provocerad när någon
säger att man ska slänga ut datorerna
från skolan. En mardröm? Har jag
flyttats tillbaka till 1800-talet? Väck
mig, snälla!
Men nej, det är ett högst seriöst
och aktuellt förslag från en politiker
som är ytterst ansvarig för gymnasiet i
en kommun i Skåne. Dessutom lärare
och Allianskamrat. Dubbelt trist.
Men det duger faktiskt inte att
göra på precis samma sätt som man
alltid gjort förut i skolan. Min utgångspunkt
är att skolan ska vara
relevant för ungdomarna, då kan den
inte vara väsensskild från samhället
utanför. Och därute finns datorerna.
Överallt!
Nu måste skolan hänga med på
allvar. Eleverna lär sig helt enkelt mer
om det känns meningsfullt och att det
är på riktigt, att skolan rustar dem för
deras framtid och inte lärarens barndom.
Att datorer och annan modern
teknologi hör dit borde vara uppenbart
för var och en.
Var någon annanstans i samhället
kan man sätta stopp för teknisk utveckling?
Strålkanoner, titthålskirurgi
och nya proteser förlänger livet och
minskar ohälsan på ett sätt som aldrig
tidigare. Den som tror att sjukvården
blir bättre om man håller kvar vid
åderlåtningen som dunderkur skulle
förhoppningsvis avfärdas som galning.
Hur kan det accepteras i skolan?
Kan den attityden möjligen i stället
bidra till att många elever vänder skolan
ryggen därför att de inte känner
att den berör just dem?
Informationsteknologin löser
självklart inte alla problem i skolan.
Men datorerna ger nya möjligheter
som skickliga lärare använder.
Gåspennan ersattes av blyerts för att
det var enklare. Kulramen ersattes av
räknesticka och sedan miniräknare.
Varför ska utvecklingen stanna nu?
Alliansens reformtempo är högt
för att våra ungdomar ska bli världsmästare
i kunskap, efterlängtade och
välbehövliga reformer med nationella
prov, Lärarlyft och nytt gymnasium.
En dimension som hittills saknats är
hur skolan kan bli mer modern. 1994
pekade dåvarande IT-kommissionen
på utvecklingsbehov inom bland
annat utbildningsväsendet för att ge
vingar åt människors förmåga. Sett i
ett 15-årigt perspektiv kan man konstatera
att det var framsynt, men att
rätt lite har hänt.
Nyligen rapporterade Skolverket
att knappt var tredje lärare har en
egen dator på arbetet. 3 av 4 lärare
anser att den egna skolans IT-kompetens
är otillräcklig och de har svårt
att hitta bra undervisningsmaterial.
Hälften av lärarna använder IT högst
någon lektion i veckan. Det är få datorer
(har inte ökat nämnvärt sedan
2001), vilket skapar långa väntetider
för eleverna. Hälften av datorerna är
dessutom gamla och supporten när
något händer är långsam. Bristen på
samordning och gemensam strategi
gör att skolor blir inlåsta och att olika
system inte fungerar ihop. Det blir
ineffektivt och skapar irritation. Det
här duger inte år 2009!
Vi är många som bär ansvar för
dagens brister. Carl Bildt lyfte fram
IT-frågorna som statsminister, men
om jag ska vara självkritisk så har inte
moderaterna ägnat frågan något större
intresse därefter. Inom socialdemokratin
är det nog lika illa. Alla minns
Ines Uusmans uttalande på 90-talet
om att Internet är en fluga som skulle
gå över och Ingegärd Wärnersson var
som skolminister mest intresserad av
att öka antalet vuxna i skolan, vilket
strypte resurser för både fortbildning
och moderna läromedel.
Många kommuner ser IT som
en dyr kostnad i stället för som en
strategisk investering och väljer att
prioritera annat. En del lärare vill inte
förändra sin invanda undervisning.
Från statens håll har funnits en tro att
det löser sig själv och ibland har man
skyllt på det kommunala självstyret
för att slippa agera. Men utvecklingen
går inte av sig själv! Eldsjälar kan inte
själva åstadkomma en förändring. IT
medför en betydande omställning av
arbetsformerna och när starka bevarandekrafter
utmanas behövs initiativ
uppifrån. Dessutom behövs staten
som en samordnande kraft.
Vi moderater gjorde upp med det
gamla ointresset på vår partistämma
för någon månad sedan och har nu
slagit fast att IT ska var en självklar
del av den svenska skolan. Det här
förpliktigar!
Jag vill se en nationell strategi
för IT i skolan, en gemensam vision
om vart vi ska och hur det ska gå till.
Datorsalarna borde kanske bannlysas
och 1-till-1-modeller vara det självklara
inom 5 år?
Jag vill se kurser i Lärarlyftet om
IT. Skolan är inte bättre än dess lärare.
Det är samma sak med datorer – de är
inte bättre än sina användare. Kanske
är det bristande resurser till fortbildning
som är en orsak till att dagens
situation?
Jag vill se ändrade lagar och regler
som bejakar modern teknik för att
förnya undervisningen. Idag är distansundervisning
i princip förbjudet
på grundskolan och gymnasiet, trots
att tekniken skulle göra det möjligt
för elever att exempelvis läsa kurser
som inte finns på den egna skolan.
Digital kompetens är inte bara
en ovärderlig kunskap i framtiden.
Det gör dessutom skolan roligare och
mer kreativ och det är också viktiga
värden för den svenska skolan. Det
känns som om vi moderater har en
viktig uppgift att fylla.
Mats Gerdau
Riksdagsledamot (M), ledamot i utbildningsutskottet
Var med i debatten!
Diskussionen fortsätter på: bloggen. Ge din syn på Mats Gerdaus inlägg.
Behövs en nationell it-strategi? Vad krävs
för en bättre skola? Tyck till på webben!