5 |
|
Ledaren: Ljus över landet
I dag öppnas digitaliseringens möjligheter. Då behöver vi
synvändor och vi behöver pionjärer. Guldäpplet är ett pris som lyfter
fram vägröjarna, skriver Peter Becker i ledaren.
|
6
|
|
Alla ska ha tillgång till modern digital teknik
Från förskola och genom hela skoltiden ska eleverna i Partille
ha tillgång till en modern arbetsmiljö och det inkluderar
modern digital teknik – till alla.
|
13
|
|
Surteskolan, Ale: Ett år med egna datorer
– Vi skulle inte vilja vara utan dem! Så sammanfattar arbetslaget
för årskurserna 1-3 på Surteskolan, i Ale, erfarenheterna
efter snart ett år med varsin dator. Men visst har det
funnits vissa inkörsproblem.
|
16
|
|
Trådlösa nätverk i skolan:
Koppla prylen – i skolans nät
I dag är trådlösa datornätverk en självklarhet inte bara i
skolan utan också på de mest oväntade platser. Mats Östling
gör en djupdykning i skolans nät.
|
21 |
|
Det här är DIU
Vilka personer arbetar på olika sätt med DIU? Här möter du
några av oss.
|
22 |
|
Våld som underhållning och verklighet
Jag kommer aldrig att låta någon vara oemotsagd som
hävdar att våldsfascination är ett ungdomsproblem, skriver
Stig Roland Rask efter att ha tillbringat en kväll hemma
framför tv:n.
|
24 |
|
Debatt: Nya kursplaner och ämnesplaner
utmanar och utvecklar skolans arbete med medier
Media är inget eget ämne i skolan, men spelar en central roll
i lärandet, skriver Klas Viklund.
|
26 |
|
Plocket
|
29 |
|
Guldäpplet firar tio år
Dags för tioårsjubileum för lärarstipendiet Guldäpplet.
|
30 |
|
Guldäpplet: Lärmiljön ska anpassas efter elevernas
behov, inte tvärt om
Gunilla Almgren Bäck, vinnare av Guldäpplejuryns särskilda
pris vill se specialpedagogiken som en naturlig del
av kommunernas skolutvecklingsarbete.
|
32 |
|
Guldäpplet: Viktigt – och på riktigt
– Vi har öppnat dörrar och fönster till klassrummet och
andra utanför hjälper oss i vårt kunskapssökande arbete,
säger Marie Andersson, finalist till Guldäpplet 2011.
|
34 |
|
Guldäpplet: Det handlar inte om läslust
– Språket är viktigast. Det är nyckeln till allt lärande, säger
Åsa Lundholm, finalist till Guldäpplet 2011.
|
36 |
|
Guldäpplet: Roligare, enklare matte med IT
– Utmaningen är att göra ämnena roliga och utmanande
för eleverna. Och med datorn är det så mycket enklare,
säger Helena Kvarnsell, finalist till Guldäpplet 2011.
|
38 |
|
Satsningen på IKT – en del av helheten
Rektor behöver inte behärska all teknik. Men hon/han
måste gå i bräschen för ett konsekvent användande, skriver
Mikael Parknäs i sin krönika.
|
40 |
|
När kommer boomen?
Hur står det egentligen till med e-bokens ställning i Sverige.
Kungliga biblioteket har utrett. Krister Widell reflekterar
kring utredningens resultat.
|