Bloggen Killfröken, som han startade
som lärarstudent för den egna reflektionens
skull fick med tiden många
följare och blev första steget i något
mycket centralt i lärarvardagen för
Jacob Möllstam, IKT-pedagog på Jonsereds
skola och guldäpplefinalist. Att
dela med sig.
Foto Bo Möllstam
– ”Killfröken” som jag startade 2006
var från början ett verktyg för min
egna reflektion. Jag fick mycket positiv
respons och bloggen visade sig
vara intressant och utvecklande för
andra, berättar han.
På twitter och facebook fortsatte
samtalen.”Det vidgade kollegiet”
växte fram och blev en plats där de
verkliga diskussionerna kunde föras.
Forum som #skolchatt och Skollyftet
är idag naturliga delar av Jacobs lärarliv.
Sedan två år tillbaka är han en av
fem moderatorer för #skolchatt.
För Jacob Möllstam handlar det
mycket om att stimulera till en delandekultur
och att undersöka hur
digitala verktyg som barn använder
naturligt utanför skolan kan användas
i lärandet.
IKT – en del av skolvardagen
–I min roll försöker jag verka för att
de digitala förmågorna ska bli en naturlig
del av skolvardagen. Det måste
handla om att se bortom tillfälliga
projekt som är flashiga och lätta att
prata om. Istället behövs en användning
av digitala verktyg där hela kollegiet
och hela skoldagen fokuserar
på bästa möjliga lärande, framhåller
han.
För detta behövs kollegor som tar
ett stort personligt ansvar och att det
finns gott om teknik som stöder det
man vill göra, vilket är fallet i Partille.
– Jag vill försöka involvera verktyg
som eleverna använder, till exempel
instagram, eftersom det är ett
normalt sätt för dem att existera och
lära. Det talar för att de borde kunna
användas som lärverktyg i skolan.
Det kan handla om att skicka ut
eleverna på ett gruppuppdrag där de
ska fota och dela saker som de tycker
beskriver ett visst begrepp, till exempel
demokrati.
#Jonseredsvinklar
– Ibland gör jag en hashtagg så att de
kan se och kommentera varandras bilder
i realtid när de är ute på uppdrag,
säger Jacob.
Ett annat exempel var när eleverna
skulle fota olika sorters vinklar som
en del av undervisningen i matematik,
för vilket ändamål hashtaggen
#Jonseredsvinklar skapades. I klassrummet
tittar man sedan på bilderna
gemensamt och de får berätta varför
de valde just dessa bilder.
– I det sammanhanget är det också
lätt att smyga in diskussionerna om
nätkultur, upphovsrätt och användaravtal.
Nätkultur har Jacob och hans
kollegor valt att fokusera extra på
under de kommande två åren då de
driver ett samarbete med den lokala
fotbollsklubben och GR Utbildning
som ska leda fram till ett helhetsgrepp
kring hur elever utvecklar digitala
förmågor. På resans väg har de
gett alla elever möjlighet att genom
programmering lära sig att skapa för
webben.
Jacob har stora möjligheter att
styra sitt arbete med att stödja IKT
på skolan och tiden kan variera stort.
Det han ägnar sig mest åt är framförallt
idéer för matematikundervisningen
och för skolans ämnesövergripande
arbete.
Tema – Mediekoncern
– En del av varje pedagogisk planering
vi gör inför våra teman handlar
om hur vi får in IKT på ett nytt sätt.
På det sättet kan våra gemensamma
teman bli en arena för elever och kollegor
att lära sig nya digitala verktyg
som sedan kan användas i andra ämnen,
berättar han.
I samband med EU-valet fick eleverna
bilda länder och lösa ett antal
rollspelsliknande uppgifter med hjälp
av Minecraft. Det blev ett sätt att integrera
både geografiska faktakunskaper
såväl som frågor om miljö, hållbar
utveckling och hur demokratiska
beslut fattas och kan påverkas.
– Det var så positiv respons att
många elever vägrade ta rast, beskriver
han.
Att använda spel i lärandet är inget
nytt för Jacob. För några år sedan, när
ordspelet Wordfeud drabbade hela
Sverige såg han potentialen att följa,
utveckla och bedöma elevers språkliga
utveckling. Dessutom blev det en
ingång till en bredare förståelse för
vilka elever det är han jobbar med. En
annan viktig dimension av detta att ta
vara på elevernas digitala vardag är att
finnas som trygg vuxen på internet.
– I skolan sitter vi fast i våra roller,
elev-lärare, men när man möts i det
digitala rummet kommer ofta andra
sidor fram. Det går också att arbeta
proaktivt eftersom vi vet att problem
som uppstår på fritiden följer med in i
skolan, framhåller han.
Att ha blivit guldäpplefinalist upplever
Jacob Möllstam som en energiboost
och ett stöd för den fortsatta
professionella utvecklingen. Och
idéer till nya teman finns det redan.
– Förra året startade vi i samband
med tävlingen Webbstjärnan en
webbtidning som vi vann guld med,
då känns det naturligt att som nästa
steg starta en mediekoncern. Lekfullhet
är en viktig ingrediens i all vår undervisning
oavsett om den är analog
eller digital, betonar han.
MONICA ESBORN
Wordfeud i skolan
Appen Wordfeud gjorde succé
när den kom som ett alternativt
ordspel/scrabble till mobiltelefoner
och surfplattor. Många lärare
hittade appen och använde den
både i sprkundervisningen
(genom att skrifta språk) och i
svenska.
Läs Christina Sikströms
artikel i DIU nr 3/2012,
Wordfeud i ettan: Populärt spel ökar elevernas
medvetenhet om bokstäver, ljud och ordbildning
Wordfeud finns för alla mobila plattformar:
wordfeud.com/
Partille stories
Reportage om Jacob och kollegors arbete med skrivaprojektet Partille Stories: Berättarprojektet som växte.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.