Skolan ska ge alla – elever och
lärare –möjlighet att lyckas
Ingen utmaning är för stor – det tar
bara lite olika lång tid.
Ulrika Jonson, specialpedagog på
Vallaskolan i Södertälje och finalist till
Guldäpplet 2014, har en orubblig tilltro
till alla elevers vilja och förmåga att
kunskapa. Det handlar för skolans del
om att skapa möjligheterna – för alla
elever.
Foto Anna Viktorsson
Penna, tangentbord, talsyntes, bild,
film, inlästa böcker, lärobok på papper,
legobitar, målarfärg, digitala spel,
gitarrappen eller gitarren. I dag finns
det en välfylld verktygslåda att plocka
ur för lärare.
Alla verktygen hör hemma i skolan,
menar Ulrika Jonson, som särskilt
brinner för frågor kring inkludering,
språkutveckling och de digitala
verktygens möjlighet till att utveckla
lärandet för alla.
För till exempel många elever med
lässvårigheter kan varje lektion bli en
läsövning, alldeles oavsett om det är
samhällskunskap eller engelska som
står på schemat. För det finns inga
ursäkter, menar Ulrika.
– Det handlar om att förstå när
man ska använda vilket verktyg, och
till vad man använder det. Många
elever har behov av att träna på olika
saker. Men, vi behöver skilja på träning
och kunskapande. Träna kan
man göra när man inte samtidigt
behöver kunskapa.
Olika för olika personer
När Ulrika talar om sina kollegor på
skolan handlar det både om små och
stora, barn och vuxna i skolan. Alla
har ett ansvar för att skapa den optimala
personliga lärmiljön.
– Det är olika för olika personer.
Det gäller både barn och vuxna. Jag
behöver bara gå till mig själv. Ibland
passar det mig att förstärka den svarta
texten med ljud när jag läser, ibland
inte. Yngre personer, som våra elever
i skolan, måste få stöd att träna och
pröva vad som passar bäst för dem i
olika sammanhang.
Och de digitala verktygen har en
given plats i detta sammanhang, menar
Ulrika, för att förstärka lärmiljön,
förstärka individen och göra kunskapen
synlig.
– Vilken miljö bidrar till att du
kan visa din kunskap?
För Ulrika handlar det om att hela
tiden pröva nya lösningar och nya
typer av stöd som kan hjälpa varje
person att lära och att utvecklas, från
vars och ens specifika utgångspunkt.
Om ett alternativ inte passar, provar
hon med ett annat.
Att lyssna på skolans unga medarbetare,
eleverna, är viktigt. När de får
möjligheten att pröva och reflektera
kommer de med kloka tankar och
ideér till lösningar, påpekar Ulrika.
Störa och beröra
Störa och beröra, stödja, utveckla och
utmana. Det är Ulrikas ledstjärnor i
arbetet.
– Ingen blir bra på egen hand.
Tillsammans i ett kollegialt lärande
blir vi på vår skola bättre. Samtidigt
ligger det i mitt uppdrag att utmana
invanda tankemönster och inbitna
föreställningar.
Ett av de hjälpmedel hon använder
är Hjälmedelsinstitutets kognitionssimulator.
Här kan du uppleva en vanlig
skolsituation ur olika synvinklar,
hur en ”alldeles vanlig” elev upplever
den, en elev med dyslexi, en elev med
svårigheter i den sociala interaktionen
och så vidare.
– Att jobba med den upplevelsen i
ett lärarteam, utifrån sin egen roll, det
är omskakande. Och nyttigt. Att få
möjlighet att sätta ord på vad vi som
pedagoger faktiskt behöver påverka i
lärmiljön och i lärsituationer.
Läs- och skrivutveckling
En av de saker som ligger Ulrika allra
närmast om hjärtat är skriv- och
läsutveckling. Under några år ledde
hon Södertäljes satsning ”Write to
Read” där elever och lärare använde
lärplattan som ett gemensamt verktyg.
Med elever i särskola, elever med
andra modersmål, elever med läs- och
skrivsvårigheter – alla elever i lägre
skolåldrar och deras lärare utvecklade
hon ett projekt med gemensamma
nämnare i styrdokument, teknik och
ingång med tankar om att skriva sig
till läsning, där det blev olika för olika
för att vi alla har olika förutsättningar
för att lära.
– Vi har sett att IKT faktiskt kan
förändra undervisningen och möjligheterna
att ta till sig kunskap för
eleverna.
Ulrika Jonson har gjort en sammanställning
över de viktigaste skälen till
att arbeta med IKT i undervisningen.
• stärka och utveckla inkluderande
arbetssätt i undervisningen,
• skapa en verktygslåda och lärande
rum för ett accelererat lärande,
• ta vara på och utveckla elevers
kreativa kompetens samt stimulera
skapande och kunskapssökande
• ge förutsättningar för samarbete i
lärandet och undervisningen
• medvetandegöra den påverkan
sociala medier och nya kommunikativa
miljöer har på identiteter och
etiska ställningstaganden
• ge förutsättningar för formativa
förhållningssätt - att följa och sätta
ord på lärandet
• pröva nya strategier för språk- och
kunskapsutvecklande arbetssätt,
samt utveckla och använda multimodalitet
i undervisningen.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.