Untitled Document
Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se
Att förstå skolutveckling
Vi
har blivit vana vid att veta, att ha fakta kring IT-satsningarna
i svenska skolan. Till att börja med var det Ulla Riis utvärderingar,
tillsammans med kollegor, då vid Linköpings Universitet,
numera Uppsala Universitet. Hennes perspektiv har varit de stora
kampanjerna. I åttiotalets slut var det alla DOS-projekten.
Senast har det gällt alla KK-stiftelsens fyrtornsprojekt.
Hon har tillsammans med medarbetare stått för en väsentlig
del av bilden av hur datorn kommit till skolan.
Men det finns andra bilder.
Skolverket gör vartannat år sedan 1993 Bilden av skolan,
med statistik och översikt över kommunernas och skolornas
verksamhet. Vi vet från den senaste (99:492) att 57 procent
av de 105.000 datorerna i svensk kommunal grundskola är anslutna
i lokalt nätverk och lika stor andel har Internetuppkoppling.
Stiftelsen för Kunskaps-
och Kompetensutveckling, KK-stiftelsen, har också uppdragit
åt Gallup att göra årliga enkäter kring
elevers och lärares attityder till IT.Därmed har vi
fått behövliga klargöranden som att lärare
visst gillar det här med IT, 78 procent av lärarna är
positiva till att använda IT i undervisningen, 62 procent
anser att IT underlättar inlärningen i skolan och att
82 procent tror att IT kommer att användas mer i framtiden.
Nyligen har Ulla Riis tillsammans
med kollegor utgivit IT i skolan mellan vision och praktik
en forskningsöversikt på uppdrag av Skolverket
(Skolverket 00:560). Uppdraget var att ge en aktuell bild
av skolans IT-användning samt att visa vilka frågor
som behöver diskuteras inför framtiden. Skriften
ger ett övergripande nationellt och utvecklingsperspektiv,
se också sidan 20.
Vi vill i detta nummer av Datorn
i Utbildningen komplettera med ett annat per-spektiv. Ett vardagsförankrat
perspektiv som jag menar ger en förståelse av den dagliga
verksamheten och dess problem, genom att följa processen
på en enskild skola. Vi väljer att närgånget
skärskåda vad som kan hända på en skola
när en stor IT-satsning genomförs. Vi studerar frågor
kring planering och investering, fortbildning av lärare,
hur teknikunderhåll byggs upp, arbete med pedagogisk utveckling
och ledningen av IT-projekt. Därmed följer vi den linje
som varit Datorn i Utbildningens sedan starten: att utifrån
den konkreta skolvardagen spegla och diskutera IT-utvecklingen,
dess möjligheter, hinder och hot.
Vi har valt att spegla en flerårig
utveckling på en grundskola, Eriksdalsskolan i Stockholm.
Det rör sig både om ett utanförstående men
långvarigt och djupgående forskarperspektiv och samtidigt
om en bild tecknad av en av de lokala aktörerna. Det gäller
en skola som stått i rampljuset som en pilotsatsning. En
satsning som gick bra i flera år, men sedan bromsade(s)
upp. Vårt syfte är naturligtvis inte att söka
syndabockar, utan att synliggöra svårigheterna för
att vi i framtiden ska kunna agera bättre. Det blir lätt
känsligt när man går till enskildheter. Men det
är nödvändigt för att komma tillräckligt
nära, för att verkligen förstå. Vår
förhoppning är att läsaren ska få en bättre
förståelse av sin egen vardag utifrån denna inträngande
studie.
Vi vill mycket gärna höra
dina reaktioner, funderingar och egna berättelser!
Peter Becker, Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se
Datorn i Utbildningen nr 7 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!