Untitled Document
Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se
IT i skolan utan vision?
Hur fungerar det här
med IT egentligen i klassrummet, när fungerar det
och när fungerar det inte?
Peter Becker ifrågasätter metoderna för utvärdering
av IT-satsningarna i svenska skolan.
Nyligen publicerade Skolverket
IT i skolan mellan vision och praktik en forskningsöversikt,
med Ulla Riis som redaktör, Skolverkets monografiserie 00:560.
Ulla Riis och hennes medarbetare har under en lång följd
av år haft ansvaret för utvärderingar av introduktionen
av informations- och kommunikationsteknik i svensk skola.
Det började med utvärderingen
av DOS-satsningen, Datorn Och Skolan, skolöverstyrelsen/skolverket,
1988-1991, och har senare följts av studier kring både
KK-stiftelsens och skolverkets satsningar och nu senast av utbildningsdepartementets
Itis-projekt. Från sin forskarbas vid Linköpings universitet,
senare Uppsala universitet, har Ulla Riis genomfört detta
arbete tillsammans med ett halvdussin forskare.
Man har samlat ett omfattande
material under dessa år. Det är värdefullt för
att skapa en förståelse av vad som gjorts. Nödvändigt
för en bedömning av framsteg, hinder och möjligheter.
Framförallt nödvändigt för att kunna gå
vidare i det läget
då många skolor efter femton års IT-satsningar
har byggt upp ett kunnande. Många lärare har skaffat
sig en hyfsad erfarenhetsgrund och nu söker ett tydligare
perspektiv för att vidareutveckla sitt arbete.
räcker bilden?
Men räcker den bild som Riis och kollegor målar upp?
Så mycket utvärderingsarbete under tio års tid
borde ge oss en möjlighet till inträngande förståelse
av IT:s integrering i den svenska skolan.
Det är här frågan
uppstår. Efter att ha gått igenom hela serien av rapporter,
inklusive den senaste, kvarstår ett intryck av tomhet, av
ytlighet. Det tecknas inte någon tydlig bild, det ges inte
någon djupare förståelse. Hur är det egentligen
ute i skolorna? Hur fungerar det här med IT egentligen i
klassrummet, när fungerar det och när fungerar
det inte? Varför varför inte?
När jag väl formulerar
denna tvekan växer den. Förtydligas till en fråga
om val av perspektiv och metod i mycket av den officiella utvärdering som gjorts av IT-satsningar
i Sverige. Det perspektiv som framtonar i dessa utvärderingar
är flygfotots perspektiv.
provköra vägarna
Det är förstås inget fel på flygfoton i
sig. Felet är om man tror sig kunna utvärdera vägnätets
transportduglighet utan att landa. Det räcker heller inte
att landa och titta. Man måste ut och provköra vägarna.
Mängden av vägar kan förstås vara avskräckande.
En metod är då att
komplettera flygfotots övergripande bild med vissa utvalda
landningsplaster där vägar provkörs. Och provkörs
under olika trafik-, ljus- och väderförhållanden.
Tillsammans kan dessa metoder ge både en övergripande
bild och en detaljerad förståelse av hur vägnätet
duger för transporter.
Kan ge svar på den centrala
frågan:
duger landets vägar att köra på? Var behövs
förstärkningar och i vilka avseenden? Var behövs
om- eller nybyggnader? Vad bör skrotas?
var finns vardagen?
Jag menar att de svenska utvärderingarna har nöjt sig
med flygfoton för att forma bilden av IT i skola. Betraktningsperspektivet
i de nationella utvärderingarna av IT-satsningarna under
de senaste tio åren är övergripande nationellt
och har aldrig riktigt trängt ned på den dagliga verklighetens
plan.
Man har studerat hela landet,
exempelvis alla ansökningar från kommuner till KK-stiftelsen.
Av nödvändighet har man sedan inte kunnat besöka
alla dessa skolor, än mindre följa alla dessa kontinuerligt
över lång tid. Man har då valt att besöka
ett antal, men att besöka dem några enstaka gånger
med något eller några års intervall.
Vad jag efterlyser är en
komplettering av den nödvändiga övergripande bilden
med betydligt mer närgångna, i tiden utsträckta,
lokala analyser där man på nära håll följer
konkreta undervisningsprocesser.
tänkandets processer
Med lokala analyser menar jag då främst tre nivåer:
skolenhetens, klassrummets och individens. Den banbrytande forskning
som gjorts kring barns och ungdomars förståelse under
förra seklet, med Piaget som portalfigur, har haft individen
i fokus. Genom samtal och observationer penetrerade han tänkandets
processer.
Detta individperspektiv är
nödvändigt, eftersom det är hos individen kunskapen
och förståelsen ska växa fram. Väsentliga
studier kring tänkandet hos elever har gjorts av forskare
i Göteborg, speciellt inom naturvetenskap och på sistone
även kring IT. (Se DiU nr 5/2000, artikel kring Jonas Linderoths
forskning). Men individperspektivet är inte tillräckligt.
den sociala scenen
Klassrummet är fortfarande den centrala arbetsenheten i skolan.
Det är den sociala scen på vilken mycket av lärprocesserna
utspelas. Enligt Vygotsky och dagens forskning med sociokulturell
inriktning är kommunikationen, dialogen, nödvändig
för lärandet. Platsen för denna dialog, när
den sker i skolan, är i stor utsträckning klassrummet
tillsammans med mindre rum för grupparbeten etcetera.
Slutligen är skolenheten
betydelsefull för att den är det sociala forumet för
diskussionen och formandet av skolans arbete, för lärares
planering och genomförande av undervisning, liksom för
lärares personliga utveckling.
Dessa tre nivåer
individ, klassrum, skola vill jag hävda är nödvändiga
för att tränga in i skolans lärprocesser. Naturligtvis
finns flera andra nivåer av intresse, beroende på
vilka grupper vi främst vill studera. Den kommunala om vi
vill förstå förutsättningar för fortbildnings
och IT-investeringsbeslut. Aktörer, organisationer på
det nationella planet, när det gäller policyutvecklingen,
övergripande tankemönster och debattklimat. Men är
det lärprocesserna vi vill förstå håller
jag fast vid de tre nämnda nivåerna.
tidsfaktorn
Därtill krävs studier med ett långt tidsperspektiv.
Vi behöver följa processer närgånget under
längre tid, över en period på åtskilliga
år för att se mönster och utveckling. Och det
betyder en nästan kontinuerlig närvaro, åtminstone
periodvis, för att tränga in i processerna. En närvaro
av utomstående observatörer eller av lärare som
själva summerar sina erfarenheter, såsom reflekterande
praktiker (jfr D. Schön, The reflective Practitioner,
1991). Det finns ett stort värde i båda dessa ansatser.
Utomstående vetenskapliga
observatörer genom just deras oberoende och den striktare
observation och det jämförande perspektiv som en vetenskaplig
verksamhet kräver. Reflekterande lärare, genom den starka
förankringen i processen och den jordnära förståelsen.
Studier som kombinerar detta vore speciellt värdefulla.
Med Itis skapas faktiskt just
denna möjlighet, speciellt om de studier som nu görs
inom studiegrupperna, kunde ledas vidare i ett djupare forskande.
Här ligger en oerhört spännande potential för
en verklig brygga mellan forskning och praktik, liksom för
fullföljandet av den ambitiösa svenska IT-satsningen
i skolan. Ett lämpligt nationellt utvecklingsprojekt efter
Itis.
fokusera kärnfrågorna
Och närgånget? Jo, vi måste fokusera kärnfrågorna.
Vad händer i mötet mellan lärare, elever och de
nya medierna och verktygen?
Här någonstans ligger
kärnfrågorna i IT-utvecklingen. De behöver undersökas
i närgångna studier av de konkreta processer som pågår
i de fysiska och de virtuella klassrummen. Vad lär sig eleverna
av cd-rom-skivor, vad gör de med Internet, vilka typer av
läromedel och material behövs, hur förändras
arbetsprocesser, hur förändras frågeställningarna
och valet av arbetsområden, hur förändras tankemönster
och kunskapsprofiler och hur utvecklas elever med olika lärstilar?
Hur sker lärares samspel och hur fungerar fortbildning, när
de gamla formerna möter de nya?
Och slutligen, hur förändras
föreställningarna om världen och livet, under trycket
av de nya erfarenheterna? Vilka blir de nya metaforerna? Tag filmer
som Matrix som exempel.
Frågorna är många.
De är på en gång stora, övergripande och
små, konkreta. Det är sådana frågor vi
söker svar på eller snarare bättre förståelse
av för att kunna gå vidare, även i klassrummet
i morgon bitti.
konkreta processer
Utan att komplettera med dessa närgångna perspektiv
i vår strävan att förstå och utvärdera
svenska skolans IT-satsningar, blir bilden aldrig så konkret
att vi kan förstå.
Vad jag vill hävda är
då att vad svensk IT-policy i skola idag behöver är
mer av närgånga och långsiktiga studier av de
konkreta processerna hos individ, i klassrum och i skola, i syfte
att på djupet förstå vad som sker. Utan den förståelsen
famlar vi i dimma. Forskningens syfte bör vara att något
skingra denna dimma.
Bara med örat mot rälsen
kan vi i tid höra det annalkande tåget.
Peter Becker, Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se
Datorn i Utbildningen nr 7 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!