Untitled Document

Av:Bosse Andersson
E-Post:
bosse.andersson@utbildning.lerum.se


Elevdemokrati med webbstöd



”Elevmedverkan och IT” är ett projekt som bedrivs bland Göteborgs gymnasie- och komvuxskolor. Syftet är att stärka elevernas inflytande och medverkan i skolan. För att sprida information och samordna projektet används en webbplats.

Internet är en demokratisk distributionskanal genom att alla kan publicera sina tankar, idéer och åsikter. Nu är långt ifrån alla hemsidor fyllda med angeläget eller demokratiskt innehåll. Ett lovvärt projekt – Elevmedverkan och IT – med syfte att stärka elevernas inflytande och medverkan i skolan bedrivs bland Göteborgs gymnasie- och komvuxskolor. Internet används för att sprida och samordna projektets goda idéer mellan skolorna i stan och även till andra kommuner.

projektmål
Projektet Elevmedverkan och IT har bland annat följande mål:

  • att elever och lärare inom Göteborgs samtliga gymnasieskolor och Komvux samarbetar med utvecklingen av elevdemokrati
  • att goda exempel på elevdemokrati läggs in på projektets hemsida
  • att elevråden öppnar hemsidor med en webbansvarig på varje skola
  • att alla medlemmarna skall ha e-postadresser
  • att arbeta för att erfarenheter sprids till andra skolor i första hand inom utbildningsförvaltningen, men också ge möjligheter till samverkan utanför den egna organisationen.
  • att stimulera skolledare, lärare och elever i arbetet med utvecklingen av skolenhetens plan för hur elevernas delaktighet och inflytande skall stärkas på samtliga nivåer i skolan
  • att stödja lärare i utvecklingen av nya arbetsformer som bygger på ökad elevaktivitet

inflytande i och utanför klassrummet
– Eleverna vid Göteborgs skolor ska vara med i alla processer där beslut fattas. Såväl i klassrummet med frågor om undervisningens innehåll och form som med frågor som rör trivsel, miljöfrågor och anställning av lärare, säger Margareta Levegård som är projektledare för projektet "Elev-medverkan och IT”.

Direkt när en elev börjar på någon av stadens gymnasie- eller komvuxskolor ska eleven få information om sina möjligheter till inflytande och medverkan. Nu är det inte alltid fallet och ett syfte med projektet är att förbättra information och dokumentation om elevmedverkan.

Att alla elevråd ska ha en egen hemsida är ett led i detta arbete. Där ska styrelsen presenteras, kallelser finnas till möten, protokoll, skollag och länkar till projektets hemsida. Eleverna håller just nu på att skriva ett informationshäfte om elevinflytande som skall distribueras till alla elever vid skolstart.

idébank på webben
Med stor entusiasm berättar Margareta Levegård vidare om vad projektet uppnått under verksamhetens fyra år.

– Vi träffas och arbetar i projektgrupper där minst två elever och en lärare från varje gymnasiekola/komvux finns representerad. I grupperna har vi arbetat fram idématerial som finns tillgängligt via projektets hemsida. T.ex. så finns det skisser med förslag till innehåll och form för programråd- och kursrådsverksamhet som används ute på skolorna. I dessa råd ska eleverna direkt kunna påverka arbetssätt och val av material i de olika kurserna.

Annat användbart är en idébank med frågor som elevrepresentanterna kan använda vid anställningsintervjuer av lärare. I utbildningsnämndens centrala arbetsplan finns ett avsnitt om elevers ansvar och delaktighet som helt är skrivet av elever. I arbetsgruppen arbetade nio elever och tre lärare. Innan arbetet startade inhämtade eleverna synpunkter och idéer till innehåll från sina respektive skolor.

– Andra konkreta effekter i arbetet för ökad elevmedverkan är att vi har utarbetat en 50 poängs demokratikurs. Den var tidigare obligatorisk på flera gymnasieskolor och är i det nya gymnasiet en valbar kurs. Frölundagymnasiet till exempel har nu en lokal skolstyrelse med elevmajoritet som troligen är ett resultat av projektet.

information och marknadsföring
För att sprida idéer och kunskap i frågor om demokrati och elevinflytande arrangerar projektgruppen seminarier där elever och lärare från både stadens och andra kommuners skolor bjuds in.

Referat från seminarierna finns på projektets välmatade hemsida. Här finns intressanta teman som: ”Elevers inflytande över sin vardag”, ”Utan Skolledarmedverkan ingen Elevmedverkan”, ”Att dela makt – lärarroll och elevroll i samspel”. Bland gästföreläsarna hittar vi namn som Ylva Johansson, Mats Ekholm och Hans-Åke Scherp.

– I år har vi istället för gemensamma seminarier satsat på att arrangera temadagar om elevinflytande på alla skolor, berättar Margareta Levegård.
– Vi arbetar också med att förbereda en stor gala för elevdemokrati på Scandinavium för alla elever och all personal inom utbildningsförvaltningen.

it i projektet
I en stor kommun som Göteborg med fjorton gymnasieskolor och fem komvuxenheter möjliggör och underlättar Internet informationsspridning och samordning mellan projektskolorna.

– All dokumentation ska finnas påwebben som protokoll, konferensreferat, idématerial och styrdokument. Vi lägger också ut kallelser till möten och elevrepresentanterna får skicka e-post med de punkter som de vill ha upp på dagord-ningen.

Dokumentationen på projekthemsidan gör också att idéer och arbete kan spridas till andra skolor i landet. En central uppgift för projektet är att informera och
marknadsföra sina idéer om elevinflytande.

– Samtidigt ställer vi frågor som: Varför fungerar inte alltid elevdemokratin? Vad är det som saknas? Vad kan göras? Berättar Margareta Levegård.

– Det är viktiga frågor som rör alla elever i landet, därför har vi ansökt hos Demokratidelegationen och önskat att Demokratiminister Britta Lejon i samband med sitt öppningsanförande under demokratigalan deklarerar och instiftar en Nationell Demokratidag som återkommer varje år den 21 februari.

 

Bosse Andersson
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se


Datorn i Utbildningen nr 7 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 7 - 00]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 001201