En växande skara
bland dem som arbetar
i skolan kopplar
samman skapandeprocesser
med IT och
media. IT har i skolan,
precis som i samhället
i övrigt, blivit ett verktyg
för att producera
och designa bilder och
produkter med estetiska
kvaliteter.
Begreppet estetiska lärprocesser kan
användas för att sammanfatta vad detta
skapande handlar om. Och för många
lärare står dessa processer för en effektiv
metod som bidrar till att eleverna blir
mer aktiva i ämnen som svenska, matematik
och engelska.
Men nyttan med de estetiska lärprocesserna
är omtvistad. Många forskare har
pekat på att elever inte höjer sina kunskaper
vare sig i svenska eller i matte, genom
estetiska lärprocesser. Andra forskare har
en helt annan uppfattning och hävdar att
de estetiska lärprocesserna definitivt har
ett värde för kärnämnena, men att dess
värden bör hanteras på ett annat sätt än
idag. Utifrån de sistnämndas perspektiv
sysslar skolan alldeles för mycket med
den så kallade modesta, mainstreamestetiken.
Skolan borde i stället arbeta med
en radikal estetik där motbilder kring
olika fenomen blir en kunskapskälla.
Perspektiven är inte på något sätt nya.
Men trots att mycket har hänt när
det gäller estetiska lärprocesser i skolan
de senaste tio åren verkar dessa olika
ståndpunkter vara ganska fixerade. Samtidigt
är det uppenbart att det estetiska
får en allt större betydelse i vår vardag.
Bilden används i dag lika mycket för
att förklara komplicerade samband i
ekonomiska frågor som för sina estetiska
kvaliteter. Anledningen är antagligen att
bilden bär egenskaper som inte självklart
kan övertas av andra medier. Bilden finns
där, inte för att den säger mer än tusen
ord, utan för att den säger något annat än
tusen ord. När verkligheten framstår som
klar och logisk i en text, pekar bilden
på olika problem och motsättningar.
Mönster som vi trodde var enkla och
självklara, bryts upp av bilden. Mönstren
blir istället tvetydiga, mångfacetterade,
och ibland svårigenkännliga.
Är då de estetiska lärprocesserna marginaliserade
i dagens skola? Läser
man Skolverkets senaste lägesrapport om
kunskapsnivån i den svenska skolan är de
faktiskt lätt att tro det motsatta. Rapporten
pekar nämligen på att eleverna idag
är bra på kritiskt tänkande, på att göra
sina röster hörda och på att lösa problem
gemensamt.
Just de förmågor och kvaliteter som de
estetiska lärprocesserna och även IT-verksamhet
har lyft fram verkar alltså ha fått
ett rejält genomslag. Samtidigt slår rapporten
fast att eleverna är sämre när det
gäller samhällsorienterade ämnen, matte,
svenska, och kemi. Men om kunskaperna
i kärnämnena dalar borde man rimligen
fråga sig vad eleverna egentligen kan
vara kritiska kring? Kritik kräver ju
kunskap på samma sätt som sökande
kräver kunskap.
Men vad ska man söka efter, var kritisk
mot eller fråga om, om ens baskunskaper
alltmer sinar? Jag tror att en av
anledningarna till att avståndet mellan
elevernas kritiska förmåga och deras baskunskaper
har ökat, är att både de som
arbetat med estetiska lärprocesserna och
med IT i skolan, så ofta betonat att man
ska ”lyfta in” verkligheten i skolan. Men
är inte skolans uppgift att lyfta in olika
bilder av verkligheten in i klassrummen?
Och är det inte denna mångfald av bilder
som ger en fördjupad kunskap om och
förståelse av verkligheten?
Men oavsett vilka bilder vi använder
i skolan så är det uppenbart att
estetik som kunskap är en del av det så
kallade kunskapssamhället.
Vare sig det gäller vetenskapliga framsteg,
tekniska innovationer eller politiska
händelser, spelar estetiska framställningar
en allt större roll. Det i sig är en
så pass snabb utveckling att inte heller
de estetiska specialisterna, konstnärerna,
hänger med i svängarna. Så länge vi levde
i en ganska teckenfattig miljö och konstnärerna
hade monopol på att framställa
tecken var det lätt att som Duchamp göra
skandal genom att ställa ut en flasktork
och en pissoar i en konsthall. Men i dag
när vi lever i en värld helt impregnerad
av tecken, blir det svårare.
Ta exempelvis Riksteaterns projekt nu
i höstas. I samband med att Lars Noréns
pjäs Krig turnerade i landet placerades
texter i form av trafikskyltar ut i de städer
pjäsen spelades. På skyltarna stod det att
läsa saker som ”Nu kan vi döda dom allesammans
och sen kan dom inte göra något
mera”. Men texterna kom inte att peka på
det strukturella våldet i samhället, vilket
antagligen var konstnärernas avsikt, utan
på det dubbelmord som begicks då projektet
pågick i Linköping.
Plötsligt blev projektet indraget i ett
orsakssamband på ett sätt som man inte avsåg. I stället för politisk debatt blev
det indignation. I stället för provokation
blev det reaktion.
Medierna talar till oss, och vi talar
med och om dem, och utifrån
detta bör vi tala till och om dem även i
skolan. Och det alldeles oavsett om de
estetiska lärprocesserna har ett värde i
sig eller inte, eller om de hjälper eller
stjälper kärnämnena. Inte ens frågan om
dess metoder fungerar eller ej är riktigt
intressant. För oavsett detta finns de där
och de finns överallt.
Här om dagen blev jag exempelvis
uppringd av en av de mer erfarna filmproducenterna
i landet som ville diskutera
hur man kan föra över lagtext till film och
om ny digital teknik kan ge ytterligare
dimensioner i ett sådant arbete. Utifrån
en kontakt med JämO, som ville ha ut
information om sin verksamhet, producerade
de ett pilotmaterial i tre delar.
Lagen lästes in av en skådespelare som
så att säga gav dignitet åt texten. Denna
del kompletterades med sekvenser där
en expert tolkade lagen och med fiktiva
sekvenser på tillämpningar av lagen.
Lagen som rörlig bild ställer en tusenårig
historia av teologi, rättsfilosofi och
teoretisk filosofi på huvudet. Men det
riktigt intressanta med projektet var
skådespelerskan Pernilla Augusts arbete
med texterna. För att lagen skulle få
rätt uttryck och betoning intervjuade
hon jurister på JämO. Dessa intervjuer
spelade hon in på video för att kunna
använda banden som stöd i sitt arbete.
När juristerna sedan såg Augusts inläsningar
uppfattade de helt nya infallsvinklar
och perspektiv i lagen. Texten hade
på något sätt förvandlats och tolkningsmöjligheterna
med den. Juristerna bad
att få låna videobanden för att se vad de egentligen hade sagt, och inte minst, hur
de hade sagt det de sa.
En estetik lärprocess hade tagit sin
början, och det i ett sammanhang där
man vanligtvis arbetar med tolkning av
skriven text. Helt oförutsett, utan att
någon egentligen hade efterfrågat det,
hade det estetiska klivit in i en logisk
och rationell kunskapstradition.
Jag föreställer mig att de estetiska lärprocesserna
på samma sätt kan kliva in
och bli en del av skolans kunskapssyn.
Sedan den nuvarande läroplanen
infördes i den svenska skolan har stora
förändringar genomförts, framför allt när
det gäller elevers möjlighet att påverka
sin egen skolgång. Jag skulle vilja påstå
att de metoder som utvecklats inom de
estetiska lärprocesserna har bidragit till
denna utveckling.
Nu gäller det att inlemma dessa
processer och metoder i kärnämnena,
och samtidigt inte backa tillbaka till
en föråldrad kunskapssyn där logik och
estetik hålls isär. Klarar vi det kommer
vi ha fler elever som klarar kunskapsmålen,
och samtidigt få elever som förstår
att de estetiska uttrycken är en del av
dessa mål.
Isak Benyamine,
studioföreståndare,
Share studio
Interactive institute
E-post: isak.benyamine@tii.se