Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 7/2011

På www.diu.se publiceras ett urval ur varje utgivet nummer av den tryckta versionen. Efterbeställ paket med 20 ex av DIU, för kollegiet, arbetslag etc á 400 kr + porto eller beställ prenumeration!

5   Ledaren:
Hur står det till med it i svensk skola?

Med tanke på den intensiva debatt som pågått om svensk skola och det snabba skifte som nu pågår när det gäller arbetsliv och arbetsformer på grund av samhällets digitalisering och globalisering behöver vi bättre bilder, skriver Peter Becker i ledaren.
6   Lögner och fantasier i förskolans filmskapande
På Gotland tar pedagogerna Ingmar Bergman till hjälp för att utmana elevernas kreativitet och filmskapande.
10   När skrev du senast en hyllning till demokratin?
Det är viktigt att inse att våra demokratiska värderingar och den människosyn som de baseras på inte är för evigt givna, skriver Stig Roland Rask i sin krönika.
12   Fest, glädjeyra och nya partners när Guldäpplet delades ut för tionde gången
Marie Andersson, Gotland, vann Guldäpplet 2011. Sveriges Kommuner och Landsting, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund är nya Guldäpplepartners tillsammans med DIU.
14   Aktivt läsande, blogg och snurrande tallrikar
Guldäpplet – och sedan. Förra årets vinnare om året som Guldäpplevinnare.
15   Edcamp:
Okonferensen där lärarna själva styr innehållet
– Det är enkelt och billigt. Det enda som behövs är ett datum, en lokal där man kan dela upp sig, en Edcamp-tavla, papper, pennor och en massa eluttag., säger Anna Kaya, en av organisatörerna bakom Sveriges första Edcamp.
16   Lärande ITiden – ett steg i rätt riktning
Vi elever är redo – men är lärarna det? undrar Nellie Sandström Uhlin, elev, Jämtlands gymnasium, som bevakat Jämtlands konferens om it och skola.
18   Öppna dörren till klassrummet
En pedagogikspaning av Marie Andersson, vinnare av Guldäpplet 2011.
20   Plocket
20   Högskolekurs om skriv- och läsutvecklingsprocesser
Luleå Tekniska Universitet, LTU, tillsammans med Stiftelsen DIU/Framtidens lärande kommer under nästa år att erbjuda en högskolekurs kring dokumentation med olika medier och läs- och skrivutveckling med digitala verktyg.
22   ”Nog måste man väl ha nån sorts bokstavsarbete, det är ju så man gör i ettan?!”
Erica Lövgren, reflekterar kring skriva sig till läsning med datorn som stöd, i sin krönika.
24   Debatt:
Skolbiblioteken och den nya skollagen
Under hösten 2011 har skolbiblioteken fått medieuppmärksamhet och debatterats som aldrig förr.

27   Teknikspaning: Vem vill ha en plattform?
Mats Östling gör en genomgång av ett antal system som bygger upp skolans plattform för lärande. Vilken inriktning har de olika plattformarna – leverantörerna beskriver sig själva.
34   Vad händer med lärplattformen?
Fredrik Paulsson, Umeå universitet om framtidens digitala lärmiljöer.
36   Framtidens lärande – redan nu?
Varför gör vi som vi gör – när vi borde veta bättre?
Det digitala lärandet kräver ett helt nytt tankesätt, skriver Mikael Parknäs, rektor i Kungsbacka. Men hur ska det gå till i en helt vanlig skola?
39   Talsyntes –
ett lärverktyg för alla elever
En pedagogikspaning av Gunilla Almgren Bäck, vinnare av Guldäpplejuryns särskilda pris 2011.
41   Förstå fysiken med handens rörelse
Förstå fysiken med hjälp av alla sinnen, rörelse och enkla appar till surfplattor och interaktiva tavlor.


Datorn i Utbildningen nr 7-2011. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)





































[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 7 - 11]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 111116