Bidra till DIUs kartläggning
I samband med artikeln kring trådlösa
nät svarade ett antal kommuner på
några frågor om utveckling. Svara du
också.
Du hittar frågorna i vår webb-enkät
Koppla prylen
– i skolans nät
När de första trådlösa nätverken dök
upp för drygt 10 år sedan var de långsamma,
osäkra och lite knepiga att få
att fungera. I dag är trådlösa datornätverk
en självklarhet inte bara i skolan
utan också på de mest oväntade platser.
Det är inte heller enbart bärbara
datorer som drar nytta av det trådlösa
nätet, även mobiltelefoner, surfplattor
och annan utrustning som vill komma
åt internet kan koppla upp sig.
När det gäller skolan drivs utvecklingen
av flera olika faktorer, men det
grundläggande behovet är att öka
tillgängligheten till nätet och Internet.
För skolor som vill arbeta med en dator
till varje elev är trådlösa nät en självklar
förutsättning, men näten ger också
möjlighet till en flexibel lärmiljö oberoende
av plats och med anslutningsmöjlighet
för andra typer av utrustning.
Vem vill ha en plattform?
En genomgång av ett antal system som bygger upp skolans plattform för lärande
Alla har dem men ingen använder dem
– så kan i många fall dagens lärplattformar
beskrivas. Det är ofta svårt att få till
en hög användning, alltför många funktioner
gör systemen så svåranvända
att det inte går att motivera elever och
lärare att sätta igång på allvar. Framgångsberättelser
finns, men de är få
Kanske är det ändå först nu som de
har ett berättigande – med allt fler
personliga datorer med ständig uppkoppling
finns det ett behov av en
samlande plattform, en plats där elever
och lärare möts, där planering och
uppföljning sker och den pedagogiska
verksamheten blir digital. Samtidigt är
det många som fundera på att slänga
ut sina dyra och oanvända system.
Dags att se över både system och
strategi – hur ser egentligen en uppkopplad
skolverksamhet ut?
Leverantörerna om sig själva
I denna genomgång har ett antal leverantörer
i intervjuform fått beskriva
sin egen plattform fem år framåt i
tiden och med hjälp av tio poäng, fördelade
på fyra olika perspektiv, ange
vad de olika systemen har för inriktning.
Det är ingen exakt värdering,
men den illustrerar mångfalden och
variationen – ingen kan allt och det
behövs flera system för att skapa en
helhet. Det är inte heller en komplett
lista över leverantörer, men exemplen
täcker in de flesta områden. De fyra
perspektiven som kan ligga till grund
för en fortsatt diskussion är:
• Organisera lärandet, uppföljning,
stöd till det pedagogiska arbetet
• Stöd till gällande regelverk, mätning,
bedömning med mera.
• Innehåll och digitala resurser
• Samarbete och kommunikation
Olika men lika
Trots olikheter i storlek, struktur och
inriktning är alla leverantör eniga om
några grundläggande förändringar
kommande fem år.
Det handlar till exempel om att det
är viktigt att göra några saker bra, inte
greppa över alla funktioner. Att lära
sig säga ”Nej” till kundens önskemål
kommer att vara nödvändigt. Att
samverka och integrera med andra
leverantörer är självklart och bra
Att interagera med vanliga och
populära resurser på nätet är nästan
lika självklart – det som används av
många ska ges plats i verksamheten
för att skapa helhet. Behovet av en
sammanhållen struktur för lärande
ökar, inte minst som en effekt av
satsningar på personliga datorer – allt
måste finnas på nätet.
Upphandlingarna måste bli bättre,
mycket bättre! Där är leverantörerna
eniga och utvecklingen på webben,
inte minst sociala medier, förändrar
förutsättningarna för både leverantörer
och användare – förändringen drivs av
det som används utanför skolan.
Finns behovet idag?
Samtidigt som leverantörer blir
mer specialiserade blir upphandlare
alltmer ”all inclusive” Den stora
utmaningen för att skapa en bättre
plattform är att förändra upphandlingarna.
När leverantörerna ser en
ökad specialisering och ett pussel av
olika komponenter går upphandlingarna
i motsatt riktning med långa
listor utan slut och ännu fler krav på
att allt ska finnas i samma system.
Genom att i stället beskriva ett flöde/
process och kräva att leverantören
visar hur det stöds av systemet, att låta
användare utvärdera systemen genom
strukturerade tester och framför allt
att dela upp anskaffningen i flera mindre
steg kan fler bli nöjda.
Att följa en användares vardag är
ett bra sätt att få förståelse för vad
som behövs och för att identifiera
problemen. Att i stället fråga vad en
användare vill ha är att skjuta sig i
foten – alla vill ha allt!
Mats Östling
I DIUs tryckta version ingår flera artiklar.
Bidra till DIUs kartläggning
I samband med artikeln kring trådlösa
nät svarade ett antal kommuner på
några frågor om utveckling. Svara du
också.
Du hittar frågorna i vår webb-enkät
Strålning
All trådlös teknik bygger på någon form av strålning där styrkan och typen
av vågor varierar mellan olika tekniska lösningar. Strålningen från de
olika näten varierar, vilket gör det viktigt att hålla isär olika mätningar och
tekniska lösningar. För de trådlösa datornätverk med WiFi som installeras
i skolor är strålningen mycket låg. De studier som har gjorts så här långt
visar att det inte finns några skadliga hälsoeffekter från trådlösa nätverk av
den typ som installeras i skolor. Strålsäkerhetsmyndigheten har genomfört
mätningar på skolor och konstaterar att strålningen ligger långt under de
gränsvärden som finns: www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Om-myndigheten/
Stralsakert/Artiklar/Radiovagor-vacker-oro-i-onodan
Den engelska motsvarigheten, HPA, har nyligen genomfört en omfattande
studie och konstaterar att den reella exponeringen i en skolmiljö är ännu lägre än tidigare studier visat: www.hpa.org.uk/Topics/Radiation/UnderstandingRadiation/
UnderstandingRadiationTopics/ElectromagneticFields/
WiFi/WiFiprojectreportonresultsSeptember2011/
Cisco är en av de stora leverantörerna av utrustning för trådlösa nät,
och har därmed koll på läget i kommuner och skolor. Anders Johansson,
ansvarig för kommunförsäljningen i Sverige, konstaterar att utvecklingen
verkligen har tagit fart och att det installeras trådlöst överallt. Han leverera
dessutom en trendig förkortning: B.Y.O.D – Bring Your Own Device – som
beskriver det som flera kommuner redan genomfört - att elever och pedagoger
kan ta med sig sin egen utrustning och koppla upp den mot nätet.
Enligt Anders Johansson är detta en förändring som kommer att prägla
användningen av de trådlösa nätet de kommande åren.