Untitled Document Text: Erica Lövgren
E-post: erica.lovgren@gmail.com

 

ERICA FUNDERAR KRING ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING

”Nog måste man väl ha nån sorts bokstavsarbete, det är ju så man gör i ettan?!”.

Skriva sig till läsning. Vad är det? Ja på 140 tecken ungefär skulle man kunna säga att det är:
'Läs-, skriv- och språkutveckling i meningsfulla sammanhang där dialogen är utgångspunkt, elevens eget skrivande ingång och datorn verktyg.'
Skulle vi fråga min man skulle han säga att det är det som upptar min tankekraft i princip dygnet runt, men så har det inte alltid varit.

2003 fick jag första gången frågan om jag ville låta mina elever utvecklas till effektiva läsare genom att skriva sig till läsning med datorn. Om jag kunde tänka mig att överge bokstavsarbetet och formandet av bokstäver, för att istället låta läsutvecklingen ta fart genom att eleverna i par, i dialog med varandra, skapa text vid datorn.

Jag tittade oförstående på den som frågade mig, fnös och sa att ”Nog måste man väl ha nåt sorts bokstavsarbete, det är ju så man gör i ettan?!”.

När jag ser tillbaka på detta ögonblick så minns jag hur fullständigt otänkbart det kändes.

Inget bokstavsarbete? Men vad ska jag då sätta i händerna på eleverna?

Datorer? Men jag har ju inte så många.

Ingen penna? Men vad ska kollegorna säga? Och föräldrarna

Varför ska man skriva sig till läsning egentligen? Jo därför att
• Tekniken att skriva är lättare än att läsa. Det är alltså lättare att lyssna ut vilket ljud som behövs för att skriva än att se en redan skriven bokstav, överföra den till ljud och föra ihop ljuden till ord och meningar som betyder något.
• Eleven får förutsättningar att knäcka koden tidigt = positiv spiral
• Skrivaktivitet = läsaktivitet. Eleven övar alltså läsning och skrivning samtidigt.
• Arbetssättet ger utrymme för anpassad undervisning.
• Rätt verktyg till rätt saker
• Alla kan uttrycka sig oavsett motorisk utveckling eller läsutveckling
• De naturliga samarbetsformerna och dialogen främjar utvecklingen på många plan
• Språket utvecklas när det används
• Det är meningsfullt viktigt och på riktigt = motiverande

2006 fick jag frågan igen, denna gång av vårt Centrum för Media och IKT i för- och grundskolan – CMiT, och nu var jag mer än redo att våga testa. Jag hade lärt mig mer om undervisning för läs och skrivutveckling och jag längtade efter att genom datorn som skrivverktyg kunna bereda väg för fler att lära mer. Det fanns 13 utbildningsplatser att söka. Jag sökte och kom med.

Första månaderna hade jag fullt upp med att hitta former för arbetet och att lära känna min klass. Vi trevade oss fram och de första veckorna fick olika bokstäver vara utgångspunkt för skrivandet. Inget bokstavsformande utan istället datorskrivande av meningsfulla texter som vi kunde lästräna på.

Efter några veckor övergav vi bokstavstemat för att istället skriva om mer engagerande ämnen. Jag visste ju inte riktigt vilka möjligheter arbetssättet skulle ge mig men efterhand som vi arbetade upptäckte jag att arbetssättet gav mig möjlighet att lära mer om vad eleverna kunde, vilka styrkor de hade och jag upptäckte att jag kunde ge varje elev den utmaning som just de behövde fastän alla hade ungefär samma uppgift. Jag hade mycket hjälp av material och böcker som Att skriva sig till läsning av Arne Trageton, Nya Lusboken av Bo Sundbladh, God läsutveckling av Ingvar Lundberg, Vygotskij i praktiken av Leif Strandberg och Rigmor Lindös Den meningsfulla språkväven.

Det som var svårast att få ordning på var hur eleverna på ett bra sätt skulle kunna fungera som skrivarkompisar till varandra. Att få dem att hjälpa varandra framåt, dela erfarenheter, entusiasmeras av varandra och arbeta i dialog. Det är ju rätt unga människor vi talar om.

Mycket har hänt sedan 2006. CMiT har framgångsrikt implementerat arbetssättet på alla skolor i Piteå. Varje år får ungefär 30 pedagoger möjlighet att gå en ettårig introduktionsutbildning med litteraturstudier, kollegasamtal och handledning i klassrummet. Runt 150 pedagoger är hittills utbildade. Men det är ju inte bara i Piteå som vi tycker att det är ett vettigt sätt att jobba. Lärare från norr till söder utbildar sig, läser böcker och bloggar för att byta erfarenheter.

För elevernas skull är jag glad att så många har sett styrkan i att låta datorn ersätta pennan som skrivverktyg och att elevernas läs- och skrivutveckling tar fart när de skriver sina egna texter vid datorn.

För lärarnas skull är jag också glad. Det förändrade arbetssättet ger utrymme för att undervisa. Vi får klassrum med ett positivt lärandeklimat och det påverkar lärandet och utvecklingen av undervisningen i övriga ämnen och det blir roligare att gå till jobbet.

För min egen skull är jag också glad att jag fått så många kollegor runt om i landet som också gärna funderar kring hur vi med datorn som skrivverktyg kan utveckla undervisningen och ge allt fler möjlighet att lära sig allt mer.

 

Erica Lövgren
E-post: erica.lovgren@gmail.com


Namn: Erica Lövgren
Utbildning: Grundskollärare 1-7 sv/ so
År i yrket: 20
Arbete: Läs och skrivutvecklare i Piteå kommun 40%, samordnare Nationellt Centrum för Språk-, läs och skriv i Norrbotten 10%, lärarutbildningen Luleå tekniska universitet 20%. Ipad i writing to read Södertälje.
Utmärkelser: Guldäpplevinnare 2009
Övrigt. Skrivit boken Med datorn som skrivverktyg, språk motorik och bokstavsformer, och administrerar samlingssidan www.skrivasigtilllasning. se. Har också en roll i DIU:s nätverk skriva sig till läsning
Blogg: www.klassiskt.blogspot.com
Twitter: @ericalovgren
Nästa gång funderar Erica kring : Vad kan man när man kan? Vad behöver man kunna för att kunna?

Länkar
Arne Tragetons webbsida kring Skriva sig till läsning
DIUs samlingssida: www.diu.se/diu.asp?val=skruv
Se även Ericas länkar ovan



Datorn i Utbildningen nr 7-2011. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




Nominera huvudman före 14 juni 2023




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023













[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 7 - 11]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 111116