”Nog måste man väl ha nån sorts bokstavsarbete, det är ju så man gör i ettan?!”.
Skriva sig till läsning. Vad är det? Ja på
140 tecken ungefär skulle man kunna säga att det är:
'Läs-, skriv- och språkutveckling i meningsfulla sammanhang
där dialogen är utgångspunkt, elevens eget skrivande ingång
och datorn verktyg.'
Skulle vi fråga min man skulle han säga att det är det som upptar min
tankekraft i princip dygnet runt, men så har det inte alltid varit.
2003 fick jag första gången frågan om
jag ville låta mina elever utvecklas till
effektiva läsare genom att skriva sig
till läsning med datorn. Om jag kunde
tänka mig att överge bokstavsarbetet
och formandet av bokstäver, för
att istället låta läsutvecklingen ta fart
genom att eleverna i par, i dialog med
varandra, skapa text vid datorn.
Jag tittade oförstående på den
som frågade mig, fnös och sa att
”Nog måste man väl ha nåt sorts
bokstavsarbete, det är ju så man gör
i ettan?!”.
När jag ser tillbaka på detta ögonblick
så minns jag hur fullständigt
otänkbart det kändes.
Inget bokstavsarbete? Men vad ska
jag då sätta i händerna på eleverna?
Datorer? Men jag har ju inte så
många.
Ingen penna? Men vad ska kollegorna
säga? Och föräldrarna
Varför ska man skriva sig till läsning
egentligen? Jo därför att
• Tekniken att skriva är lättare än att
läsa. Det är alltså lättare att lyssna ut
vilket ljud som behövs för att skriva
än att se en redan skriven bokstav,
överföra den till ljud och föra ihop
ljuden till ord och meningar som betyder
något.
• Eleven får förutsättningar att
knäcka koden tidigt = positiv
spiral
• Skrivaktivitet = läsaktivitet. Eleven
övar alltså läsning och skrivning
samtidigt.
• Arbetssättet ger utrymme för anpassad
undervisning.
• Rätt verktyg till rätt saker
• Alla kan uttrycka sig oavsett motorisk
utveckling eller läsutveckling
• De naturliga samarbetsformerna
och dialogen främjar utvecklingen
på många plan
• Språket utvecklas när det används
• Det är meningsfullt viktigt och på
riktigt = motiverande
2006 fick jag frågan igen, denna
gång av vårt Centrum för Media och
IKT i för- och grundskolan – CMiT,
och nu var jag mer än redo att våga
testa. Jag hade lärt mig mer om undervisning
för läs och skrivutveckling
och jag längtade efter att genom datorn
som skrivverktyg kunna bereda
väg för fler att lära mer. Det fanns 13
utbildningsplatser att söka. Jag sökte
och kom med.
Första månaderna hade jag fullt
upp med att hitta former för
arbetet och att lära känna min klass.
Vi trevade oss fram och de första
veckorna fick olika bokstäver vara
utgångspunkt för skrivandet. Inget
bokstavsformande utan istället datorskrivande
av meningsfulla texter som
vi kunde lästräna på.
Efter några veckor övergav vi bokstavstemat
för att istället skriva om
mer engagerande ämnen. Jag visste ju
inte riktigt vilka möjligheter arbetssättet
skulle ge mig men efterhand
som vi arbetade upptäckte jag att
arbetssättet gav mig möjlighet att lära
mer om vad eleverna kunde, vilka
styrkor de hade och jag upptäckte att
jag kunde ge varje elev den utmaning
som just de behövde fastän alla hade
ungefär samma uppgift. Jag hade
mycket hjälp av material och böcker
som Att skriva sig till läsning av Arne
Trageton, Nya Lusboken av Bo Sundbladh,
God läsutveckling av Ingvar
Lundberg, Vygotskij i praktiken av Leif
Strandberg och Rigmor Lindös Den
meningsfulla språkväven.
Det som var svårast att få ordning
på var hur eleverna på ett bra sätt
skulle kunna fungera som skrivarkompisar
till varandra. Att få dem att
hjälpa varandra framåt, dela erfarenheter,
entusiasmeras av varandra och
arbeta i dialog. Det är ju rätt unga
människor vi talar om.
Mycket har hänt sedan 2006.
CMiT har framgångsrikt implementerat
arbetssättet på alla skolor
i Piteå. Varje år får ungefär 30 pedagoger
möjlighet att gå en ettårig introduktionsutbildning
med litteraturstudier,
kollegasamtal och handledning i
klassrummet. Runt 150 pedagoger är
hittills utbildade. Men det är ju inte
bara i Piteå som vi tycker att det är ett
vettigt sätt att jobba. Lärare från norr
till söder utbildar sig, läser böcker
och bloggar för att byta erfarenheter.
För elevernas skull är jag glad att
så många har sett styrkan i att låta datorn
ersätta pennan som skrivverktyg
och att elevernas läs- och skrivutveckling
tar fart när de skriver sina egna
texter vid datorn.
För lärarnas skull är jag också
glad. Det förändrade arbetssättet ger
utrymme för att undervisa. Vi får
klassrum med ett positivt lärandeklimat
och det påverkar lärandet och
utvecklingen av undervisningen i
övriga ämnen och det blir roligare att
gå till jobbet.
För min egen skull är jag också
glad att jag fått så många kollegor
runt om i landet som också gärna
funderar kring hur vi med datorn
som skrivverktyg kan utveckla undervisningen
och ge allt fler möjlighet att
lära sig allt mer.
Namn: Erica Lövgren
Utbildning: Grundskollärare 1-7 sv/
so
År i yrket: 20
Arbete: Läs och skrivutvecklare i
Piteå kommun 40%, samordnare
Nationellt Centrum för Språk-, läs
och skriv i Norrbotten 10%, lärarutbildningen
Luleå tekniska universitet
20%. Ipad i writing to read Södertälje.
Utmärkelser: Guldäpplevinnare
2009
Övrigt. Skrivit boken Med datorn
som skrivverktyg, språk motorik och
bokstavsformer, och administrerar
samlingssidan www.skrivasigtilllasning.
se. Har också en roll i DIU:s
nätverk skriva sig till läsning
Blogg: www.klassiskt.blogspot.com
Twitter: @ericalovgren
Nästa gång funderar Erica kring :
Vad kan man när man kan? Vad behöver
man kunna för att kunna?