TEKNIKSPANING:
En genomgång av ett antal system som bygger upp skolans plattform för lärande.
Vem vill ha en plattform?
Alla har dem men ingen använder dem
– så kan i många fall dagens lärplattformar
beskrivas. Det är ofta svårt att få till
en hög användning, alltför många funktioner
gör systemen så svåranvända
att det inte går att motivera elever och
lärare att sätta igång på allvar. Framgångsberättelser
finns, men de är få.
Kanske är det ändå först nu som de
har ett berättigande – med allt fler
personliga datorer med ständig uppkoppling
finns det ett behov av en
samlande plattform, en plats där elever
och lärare möts, där planering och
uppföljning sker och den pedagogiska
verksamheten blir digital. Samtidigt är
det många som fundera på att slänga
ut sina dyra och oanvända system.
Dags att se över både system och
strategi – hur ser egentligen en uppkopplad
skolverksamhet ut?
Leverantörerna om sig själva
I denna genomgång har ett antal leverantörer
i intervjuform fått beskriva
sin egen plattform fem år framåt i
tiden och med hjälp av tio poäng, fördelade
på fyra olika perspektiv, ange
vad de olika systemen har för inriktning.
Det är ingen exakt värdering,
men den illustrerar mångfalden och
variationen – ingen kan allt och det
behövs flera system för att skapa en
helhet. Det är inte heller en komplett
lista över leverantörer, men exemplen
täcker in de flesta områden. De fyra
perspektiven som kan ligga till grund
för en fortsatt diskussion är:
• Organisera lärandet, uppföljning,
stöd till det pedagogiska arbetet
• Stöd till gällande regelverk, mätning,
bedömning med mera.
• Innehåll och digitala resurser
• Samarbete och kommunikation
Olika men lika
Trots olikheter i storlek, struktur och
inriktning är alla leverantör eniga om
några grundläggande förändringar
kommande fem år.
Det handlar till exempel om att det
är viktigt att göra några saker bra, inte
greppa över alla funktioner. Att lära
sig säga ”Nej” till kundens önskemål
kommer att vara nödvändigt. Att
samverka och integrera med andra
leverantörer är självklart och bra
Att interagera med vanliga och
populära resurser på nätet är nästan
lika självklart – det som används av
många ska ges plats i verksamheten
för att skapa helhet. Behovet av en
sammanhållen struktur för lärande
ökar, inte minst som en effekt av
satsningar på personliga datorer – allt
måste finnas på nätet.
Upphandlingarna måste bli bättre,
mycket bättre! Där är leverantörerna
eniga och utvecklingen på webben,
inte minst sociala medier, förändrar
förutsättningarna för både leverantörer
och användare – förändringen drivs av
det som används utanför skolan.
Finns behovet idag?
Samtidigt som leverantörer blir
mer specialiserade blir upphandlare
alltmer ”all inclusive” Den stora
utmaningen för att skapa en bättre
plattform är att förändra upphandlingarna.
När leverantörerna ser en
ökad specialisering och ett pussel av
olika komponenter går upphandlingarna
i motsatt riktning med långa
listor utan slut och ännu fler krav på
att allt ska finnas i samma system.
Genom att i stället beskriva ett flöde/
process och kräva att leverantören
visar hur det stöds av systemet, att låta
användare utvärdera systemen genom
strukturerade tester och framför allt
att dela upp anskaffningen i flera mindre
steg kan fler bli nöjda.
Att följa en användares vardag är
ett bra sätt att få förståelse för vad
som behövs och för att identifiera
problemen. Att i stället fråga vad en
användare vill ha är att skjuta sig i
foten – alla vill ha allt!