Untitled Document
Av:Tage Nordkvist
E-Post: tage@kb.nu
Flygfoton och vägar kan kopplas samman
Praktikerna och fors-karna
behöver varandra. Det konstaterar Tage Nordkvist,som på
nära håll följt utvecklingen av IT i skolan under
lång tid.
Vi i Kunskapsbolaget, har sedan
1995, arbetat med KK-stiftelsens satsning på IT i skolan.
Under denna tid har Kunskapsbolagets personal gjort ca 150 besök
i olika kommuner och skolor med syftet att kontinuerligt följa
utvecklingen. Vidare har vi läst flera hundra lokala utvärderingsrapporter.
När vi jämfört besöks och utvärderingsbilderna
har vi flera gånger kunnat konstatera att de skiljer sig
åt.
Än mera tydlig blir Peter Beckers flygfotometafor (se Peter
Beckers artikel i Datorn i Utbildningen 7/2000) då man tar
del av metautvärderingar. I Riis m fl utvärderingar
av KK-stiftelsens skolutvecklingsprojekt skall man beakta att
uppdraget primärt är en metautvärdering. Just i
valet av detta perspektiv accepterade uppdragsgivaren en relativt
hög aggregerings- och generaliseringsnivå! Riktigt
spännande och intressant blir det först när man
analyserar och jämför resultaten från metautvärderingar,
lokala utvärderingar och ett närgånget uppföljningsarbete
utfört genom skolbesök. I denna jämförelse
finns en spänning som inrymmer stor utvecklingspotential
för huvudmannen.
mötesplatser behövs
Efter att ha iakttagit spelet mellan praktiken
och utvärderingen av densamma kan man göra två
konstateranden som i grunden ger varandra ömsesidig
nytta. Skolans praktiker behöver,
för sin teoriförankring forskning/utvärdering och
forskningen behöver praktiken för fallstudier och observationer.
Den självklara slutsatsen är naturligtvis att det måste
skapas arenor där praktiker och forskare kan mötas!
Dessa arenor saknas i allt väsentligt i den svenska skolan.
Ett utmärkt exempel är det KK-stiftelsestödda skolutvecklingsprojektet
Lärande roller i Umeå kommun. Här
skapades, i samarbete med pedagogiska institutionen vid Umeå
universitet en fruktbar arena för lärares reflektion
över sin egen praktik. Ett tydligt resultat av samarbetet
blev att några lärare inspirerades till pedagogisk
forskning. Jag kan varmt rekommendera både lärare och
forskare att ta del av projektet.
Många pedagoger skulle ha nytta av att få reflektera
över vad de ser i sin egen praktik tillsammans med pedagogikforskare.
I detta konstaterande är vi tillbaka i utgångspunkten,
nämligen lärares behov av reflektion och teoriförankring.
Behovet skall inte enbart ses i relation till forskningen utan
i mycket hög grad till pedagogernas behov av tid för
egen och gemensam reflektion. Pedagogerna säger entydigt
att avsaknaden av tid för reflektion är en stor hämsko
för den skolutveckling man skulle vilja bedriva.
Peter Becker efterfrågar i sin artikel i förra numret
av Datorn i Utbildningen en belysning av vad som händer i
mötet mellan elever, lärare och det nya mediet. Jag
ber att få återkomma i denna fråga i ett senare
nummer av Datorn i utbildningen. Frågan är komplex
och behöver belysas ur flera olika perspektiv.
Tage Nordkvist, Kunskapsbolaget
E-Post: tage@kb.nu
Datorn i Utbildningen nr 8 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!