Untitled Document

Av:Tage Nordkvist
E-Post: tage@kb.nu


Flygfoton och vägar kan kopplas samman

Praktikerna och fors-karna behöver varandra. Det konstaterar Tage Nordkvist,som på nära håll följt utvecklingen av IT i skolan under lång tid.

 

Vi i Kunskapsbolaget, har sedan 1995, arbetat med KK-stiftelsens satsning på IT i skolan. Under denna tid har Kunskapsbolagets personal gjort ca 150 besök i olika kommuner och skolor med syftet att kontinuerligt följa utvecklingen. Vidare har vi läst flera hundra lokala utvärderingsrapporter. När vi jämfört besöks och utvärderingsbilderna har vi flera gånger kunnat konstatera att de skiljer sig åt.

Än mera tydlig blir Peter Beckers flygfotometafor (se Peter Beckers artikel i Datorn i Utbildningen 7/2000) då man tar del av metautvärderingar. I Riis m fl utvärderingar av KK-stiftelsens skolutvecklingsprojekt skall man beakta att uppdraget primärt är en metautvärdering. Just i valet av detta perspektiv accepterade uppdragsgivaren en relativt hög aggregerings- och generaliseringsnivå! Riktigt spännande och intressant blir det först när man analyserar och jämför resultaten från metautvärderingar, lokala utvärderingar och ett närgånget uppföljningsarbete utfört genom skolbesök. I denna jämförelse finns en spänning som inrymmer stor utvecklingspotential för huvudmannen.


mötesplatser behövs
Efter att ha iakttagit ”spelet” mellan praktiken och utvärderingen av densamma kan man göra två konstateranden som i grunden ger varandra ömsesidig
nytta. Skolans praktiker behöver, för sin teoriförankring forskning/utvärdering och forskningen behöver praktiken för fallstudier och observationer. Den självklara slutsatsen är naturligtvis att det måste skapas arenor där praktiker och forskare kan mötas! Dessa arenor saknas i allt väsentligt i den svenska skolan.

Ett utmärkt exempel är det KK-stiftelsestödda skolutvecklingsprojektet ”Lärande roller” i Umeå kommun. Här skapades, i samarbete med pedagogiska institutionen vid Umeå universitet en fruktbar arena för lärares reflektion över sin egen praktik. Ett tydligt resultat av samarbetet blev att några lärare inspirerades till pedagogisk forskning. Jag kan varmt rekommendera både lärare och forskare att ta del av projektet.

Många pedagoger skulle ha nytta av att få reflektera över vad de ser i sin egen praktik tillsammans med pedagogikforskare. I detta konstaterande är vi tillbaka i utgångspunkten, nämligen lärares behov av reflektion och teoriförankring. Behovet skall inte enbart ses i relation till forskningen utan i mycket hög grad till pedagogernas behov av tid för egen och gemensam reflektion. Pedagogerna säger entydigt att avsaknaden av tid för reflektion är en stor hämsko för den skolutveckling man skulle vilja bedriva.

Peter Becker efterfrågar i sin artikel i förra numret av Datorn i Utbildningen en belysning av vad som händer i mötet mellan elever, lärare och det nya mediet. Jag ber att få återkomma i denna fråga i ett senare nummer av Datorn i utbildningen. Frågan är komplex och behöver belysas ur flera olika perspektiv.

 

 

Tage Nordkvist, Kunskapsbolaget
E-Post: tage@kb.nu


Datorn i Utbildningen nr 8 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 00]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 010111