Untitled Document

Av:Bosse Andersson
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se


Lärarens uppgift i fysiska och virtuella klassrum
Handleda, lotsa, stötta

Hur agerar man som handledare då eleverna arbetar blandat i de fysiska och virtuella klassrummen? Bosse Andersson ger exempel på olika metoder och olika skeenden i processen.

Det finns ingen manual för att arbeta som lärare och handledare i en miljö med blandat lärande. En viktig aspekt handlar om lärarens personlighet. Vissa har naturligt lättare att skapa kontakt och förtroende med elever och fallenhet för att vänta ut, känna av, lotsa, stötta eleverna, ge ledord, ställa rätt frågor och få dem till att själva se lösningar, samband och sammanhang. Det är också något som lärare kontinuerligt lär sig och utvecklar genom åren i sin praktik. Liksom andra yrkeskategorier och sociala praktiker bygger lärare kontinuerligt upp ett förråd av tyst kunskap i samspel med elever och kollegor.

Nu är det inte samma sak att handleda fysiskt och virtuellt. Det finns lärare och handledare som fungerar bättre på nätet än ansikte mot ansikte och tvärtom. Att handleda i form av text som ännu är det dominerande sättet på nätet kräver andra egenskaper. Vissa av oss har lättare att handleda då vi kan använda vår hela personlighet, alla sinnen och varierande verktyg. Andra föredrar att skriva och känner sig mer koncentrerade och precisa i den formen. Detsamma gäller eleverna som ska bli handledda.

skapa ett gynnsamt klimat
Oavsett om fysiska eller virtuella rum används måste jag först skapa ett så gynnsamt klimat som möjligt för lärande. Målet är att eleverna som individer och grupp ska känna ett förtroende för mig som lärare och handledare. Dessutom är en förutsättning att de känner förtroende för varandra inom gruppen, att det skapas en öppen stämning och en tolerans dem emellan. Att vara handledare innebär att det är eleverna som ska ställa frågor till mig inte tvärtom.

Vid arbete med grupper eller klasser kan man i denna fas arbeta med olika värdegrundsövningar med mål att gruppen/klassen formulerar vilka normer som ska gälla för samtal, diskussion och samarbete i de olika rummen.

förhandledning
Att skapa en tydlig struktur genom att klargöra mål, arbetssätt, redovisningsform, tider för genomgångar, handledning, hänvisningar till källor/lärmaterial är centrala uppgifter under förhandledningen. Dit hör också den svåra uppgiften att motivera, inspirera och få eleverna engagerade inför uppgiften. Att tillhandahålla de verktyg, begrepp, bakgrund och teorier som krävs för att lösa uppgiften eller projektet.

De virtuella klassrummen under denna fas har vi i mitt tidigare arbetslag använt för att göra strukturen och vad som förväntas av eleverna mer tydligt genom publicering av mål, tidsplaner, hänvisningar till material, vinjettbilder, inspirationstexter på ett ställe som kan nås oberoende av plats och tid. Som lärare eller handledare slipper man då bland annat alla frågor om vad som ska göras. Det frigör tid till mer angelägna uppgifter.

handledning under arbetet
I de fysiska rummen skapas kontinuerligt spontana handledningstillfällen. Min erfarenhet är att elevaktiva arbetssätt, inte minst med stöd av ny teknik, skapar naturliga möten.

En viktig faktor är att lokalerna är anpassade för möten och samtal. Att datorerna är placerade så att de både fungerar för samtal och samarbete, lärande mellan elever och att handledaren lätt kan sätta sig tillsammans med eleverna vid maskinerna. Att det finns stora och små rum anpassade för enskild- eller grupphandledning, lämpliga rum för skapande, reflektion, genomgångar och redovisningar. En annan form av handledning är den formella där elever enskilt eller i grupp träffar en handledare på en bestämd tid.

ämnes-, metod- och processhandledning
Generellt kan man skilja på ämnes-, metod- och processhandledning. Vid ämneshandledning ges support om innehållsfrågor, vid metodhandledning stöd för arbetsgång, problemlösningsprocess och processhandledningen inriktar sig på processerna, rollerna i gruppen och hur gruppen eller enskilda elever utvecklas. Dessutom har handledaren en viktig social roll.

Andra resurser än lärare för handledning är externa experter. I arbete med undersökande arbetssätt är det centralt att stimulera eleverna att fysiskt, via telefon eller e-post ta kontakt med personer i företag, myndigheter, högskolan som kan ge råd och besvara frågor. Ett annat sätt är att bjuda in experter att besvara frågor i ett forum på nätet.

Valet av metodik styr formen för handledning. I vissa kurser eller moment har vi arbetat med mer kollaborativa arbetssätt. Där eleverna tex arbetat med praktikfall som ska lösas i grupp och diskussionerna, samtalen har förts på nätet i forum. I dessa fall har det inte handlat om grupparbete i den mening att var och en arbetar med sin del utan grupperna har arbetat med att nå fram till och konstruera gemensamma synsätt, alternativa lösningar på de problem som presenterats. En annan form är rollspel via forum där eleverna tilldelas olika roller i en fråga och tränas i perspektivbyte. Handledarens roll blir i dessa fall att agera som moderator i forumen, alternativ att eleverna tar denna roll. Denna funktion kan jämföras med att vara mötesordförande i ett fysiskt möte.

För ämneshandledning på nätet kan man välja att den ska ske i forum eftersom elever många gånger ställer likartade frågor. I forum ligger svaren kvar vilket innebär att eleverna vid behov kan ta del av dessa och läraren inte behöver besvara samma fråga flera gånger. En ambition i forum kan också vara att elever lär elever genom att de besvarar kamraters frågeställningar. För att underlätta kommunikation via forum ska användaren kunna välja att inlägg i forum ska visas trådade eller öppna. I ett öppet visningsläge ser man alla inlägg i den valda frågan i klartext under varandra. Man behöver inte klicka sig igenom alla trådar. Det underlättar för användaren och har klara pedagogiska fördelar. En annan viktig funktion är att användarna ska kunna redigera ett skickat inlägg, enligt forskning ökar det aktivitetsgraden bland användarna.

På samma sätt som eleverna i de fysiska miljöerna har möjligheter till enskild handledning ska de också ha den möjligheten i de virtuella miljöerna. Min erfarenhet är att svaga elever, de med läs och skrivproblem eller de med dåligt självförtroende har svårt för att blotta sig i forum och att de ska ha möjlighet att få hjälp via mail eller direktmeddelanden om så önskas. Det finns också elever som aldrig eller sällan ställer frågor i någon kommunikationskanal för dessa är det viktigt att de får en fast handledningstid ansikte mot ansikte. I ett flexibelt lärande ska elever få välja de kanaler som de anser passar bäst för individuell handledning.

Handledning behöver inte vara i form av fråga och svar. Vi har testat att eleverna kontinuerligt i det virtuella klassrummet skriver loggbok över sitt arbete eller reflekterar över vissa frågeställningar, begrepp som är centrala för det moment som behandlas. Kommentarerna på dessa – muntliga eller skriftliga – blir en hjälp för eleverna i deras förståelse.

När vi i mitt arbetslag introducerade en schemafri dag trodde vi att eleverna skulle ställa frågor vid behov i det virtuella klassrummets forum men det var relativt tyst där. När vi pratade med eleverna om varför och vad de gjorde när de ställdes inför ett problem blev svaret: ”Jag ringer eller sms:ar en kompis.” För ungdomar är mobiltelefonen kanske det mest naturliga kommunikationsverktyget. Varför koppla upp datorn och logga in på nätet när man kan ringa eller skicka sms? När jag därefter lämnade ut mitt mobilnummer fick frågor via sms från vissa elever.

efterhandledning
Den återkopplingen som jag ger efter inlämningen, publiceringen av ett projekt eller inlämningsuppgift är en viktig del i elevernas lärande. Det är då jag ser helheten i elevernas arbete och har en möjlighet att fördjupa lärandet genom att med mina ämneskunskaper föra en dialog med eleverna och sätta in deras arbete i ett större sammanhang, förklara eventuella luckor, begrepp etcetera. En risk är att tidscheman är för tajta, att man som lärare och handledare har planerat in för lite tid för reflektion med eleverna enskilt och i grupp när deras deras arbeten är inlämnade och redovisade.

Återkoppling kan ges i olika former både i de fysiska eller virtuella rummen. I det intranät som vi utvecklat för Lerums skolor finns det en responsfunktion som är byggd efter elevernas önskemål. Ansvarig lärare skriver i aktuellt virtuell klassrum in respons för respektive elev och uppgift eller prov. Denna respons hamnar automatiskt i varje elevs personliga rum.

På detta sätt får eleverna återkopplingen på sina prestationer samlade på ett ställe vilket ger bättre ordning, översikt och ett sätt att följa processen över det egna lärandet. I samma rum kan eleverna i en porfoliofunktion samla sina arbeten vilket också underlättar ett processtänkande. Lärarnas återkoppling kan också kombineras med elevernas självvärdering eller reflektionsmappar. Ett annat alternativ är att arbeta med att elev ger elev återkoppling på individ eller gruppnivå. Det kan tex vara i form av tvärgruppsredovisningar i de fysiska rummen eller i ett ”peer to peer” tänkande i de virtuella.

tillgänglighet
Mer projektinriktade och elevaktiva arbetssätt – inte minst med stöd av ny teknik i olika former – kräver i regel mer tid från läraren och handledaren i jämförelse med traditionell läro- övningsboksstyrd undervisning där ett prov är examinationsförfarandet. Flexibla arbetssätt kräver öppna dörrar i skolan och att eleverna har tillgång till lokaler, utrustning och handledare vid behov. För att inte ätas upp av frågor, behov av stöd och handledning, återkopplingsarbete krävs det realistiska och tydliga tidsplaneringar av lärarna och en medveten policy när vi ska vara tillgängliga i våra fysiska och virtuella rum.

En risk och tidsätare vid arbete med stöd av ny teknik är att den är dels rolig och dels många gånger fungerar dåligt vilket innebär att formen lätt tar överhand och också blir till innehåll.

Fördelarna med de virtuella klassrummen och de digitala verktygen är att vi lärare med dem fått en större repertoar i vår yrkesroll. Elever är olika och vissa lär bättre hemma och föredrar handledning via nätet eller mobilen, andra kräver mer stöttning ansikte mot ansikte, en del får hjälp av kamrater etcetera. De ska i så stor grad som möjligt kunna välja handledningsform. Att bara låta dem få tillgång till en kanal som tex e-post, forum eller ett fysiskt rum är inte speciellt flexibelt. Om vi vill eftersträva ett mera flexibelt lärande ska vi givetvis använda alla tillgängliga kommunikationssätt för att nå det som passar bäst för varje individ eller grupp. Inför framtiden hoppas jag på att möjligheterna att kommunicera i realtid via nätet med ljud och bild förenklas och förbättras. Och varför inte också med stöd av mobiltelefoner och/eller handdatorer?

 

Bosse Andersson
Lerums Gymnasieskola
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se



Datorn i Utbildningen nr 8 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 02]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 021216