2
html
|
|
Utveckla dialogen
Om dialogen är nödvändig för professionen, krävs
en part på andra sidan bordet. Och en part som lyssnar och bidrar.
Både i kollega-, forskar- och myndighetsdialogen. Inte minst den
sista är en utmaning idag, skriver Peter Becker i sin ledare
|
4
|
|
Färdiglänkat
för bild
John Gleeson på Klockarskolan i Säter har byggt upp en gedigen
länksamling för bildämnet. |
6 |
|
Framtidens stad
byggs i Limhamn
Det här är verkligen kul, säger Torbjörn Persson,
lärare i metall- och träslöjd på Linnéskolan
i Limhamn som deltar i projektet Future City. I det här projektet är
vi lärare och eleverna nästan på samma nivå. Vi har
inte den vanliga lärarrollen. |
10
html
|
|
Striden
mellan mibianer och kibaner
inspirerade till läsning och skrivande
Jag har aldrig skrivit så mycket. De sa en av de elever som
deltog i ett danskt projekt där de välkända spelen Counterstrike
och Sims användes i skolmiljö som ett verktyg för barn
med läs- och skrivsvårigheter.
|
14
html
|
|
Bli en ny Zlatan spela FIFA
2004
Måste vi lärare alltid ha svaret innan vi vågar ta upp
frågan?, undrar Nils Fagerberg i sin krönika. Varför inte
utnyttja dynamiken i att lärare och elever oftast tycker olika om
First Person Shooter-spelen? Gör en intressant lektion av åsikterna..
|
18 |
|
Skapande och utbyte drivkraft för lärande
Bosse Andersson skriver om den ickekommersiella organisationen Creative
Commons, som tillhandahåller licenser och stöd för upphovsmän
som vill tillgängliggöra sina verk under andra former och villkor
än de som upphovsrättslagen normalt skapar.
|
22 |
|
Träna arbetsminnet
med datorstöd
I egenskap av specialpedagog har jag haft förmånen att medverka
i ett barns träning med Robomemo som är ett datorbaserat träningsprogram
för träning av arbetsminnet, skriver Toura Hägnesten i sin
recension av Robomemo. |
24 |
|
Ritprogram för
vektor och bitmap
Gunnar Jutelius har testat Real Draw Pro. Ett ritprogram som hanterar både
vektor- och bitmapbilder. Och dessutom har ett pris som passar även
skolor med pressad ekonomi. |
26 |
|
Personliga mål
i Dalarna
Vi genomgår just nu ett paradigmskifte kring vad IT handlar om. Den
gamla synen på ett verktyg för ordbehandling och kalkyler ger
vika för något helt nytt. Nu är det IT som medium, medium
för berättelser, medium som verklighetsbild, som börjar träda
fram, skriver Peter Becker. |
28
html
|
|
Efter-ITiS
i Danderyd: Ensam blir stark i nätverk
IT-pedagogerna har ofta haft ett relativt ensamt uppdrag ute på de
egna skolorna och nätverket har kommit att fungera som stöd och
inspiration för deltagarna, skriver Helena Resele-Tidén, IT-pedagog
i Danderyds kommun |
29 |
|
IT-handledare i Stockholm
bildar
ny aktiv regionförening
IT-handledarna i Stockholm har bildat en ny aktiv regiongrupp i föreningen
Datorn i utbildningen. Johan Ekstrand och Christer Rönnholm, Regionala
samordnare i Stockholms stad rapporterar. |
30 |
|
Pianospelstävling,
bokstavsjakt och sagor
Det är läroplanen som ska bestämma vad vi som lärare
gör inte läroboken, sa Arne Trageton när han hade
en uppföljningsträff med pedagoger i Göteborg som under hösten
har prövat på metoden att skriva sig till läsning på
datorn. |
32 |
|
Längre texter och
kreativt samarbete
När jag jämför det nya sättet att jobba
vid datorn ser jag flera förbättringar, skriver Margareta Gabrielsson,
som har prövat Trageton-metoden med sina treor. |
33
html
|
|
Julstäda
din brevlåda
rensa bort spam
Ett stort irritationsmoment när det gäller e-post är oönskade
massbrev spam. Mats Östling ger tips om hur du blir av med,
eller åtminstone minskar, antalet skräpmail i din brevlåda. |