Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 8-08
På www.diu.se publiceras ett urval ur varje utgivet nummer.

Efterbeställ paket med 20 ex av DIU, för kollegiet, arbetslag etc á 400 kr + porto! Ange önskat diu-nr och din leverans- resp faktura-adress.
Eller beställ prenumeration här!

5 html  

Ledare: Framtidens lärande - här och nu
Sigbrit Franke presenterar en ny lärarutbildning. Hur ska en skola utformas för en framtid som inte är här? Framtiden kan redan skönjas, menar Peter Becker i ledaren, och inbjuder till numrets och vårens fortsatta diskussioner, liksom att boka in datumet 19-20 maj.

6 html  

Tummen upp för interaktiva tavlor

– Att arbeta med en interaktiv tavla har förändrat vårt sätt att undervisa, höjt kvaliteten och gett oss en nytändning, säger Maria Robling och Annie Westman i Huddinge.

10  

Skola i digital förändring
Utmaningen ligger i att kombinera elevernas digitala kompetens med att använda tekniken på ett pedagogiskt sätt, skriver Britt-Inger Berntsson.

11 html  

Forshällaskolan testar interaktiva tavlor
Vilken interaktiv tavla man ska välja är beroende av vilken elevgrupp man arbetar med, skriver Andreas Antonsson.

13  

Gör om väggen till en interaktiv tavla
En magisk pekpinne upphittad på BETT förvandlar plana ytor till en interaktiv presentationsyta. Björn Nysten beskriver hur det går till.

14 html  

Lär som näringslivet
Genom att titta på hur näringslivet omvärldsbevakar och hämtar in ny kunskap tror jag att såväl högskola som gymnasium och grundskola skulle kunna lära sig otroligt mycket, skriver Daniel Johansson, Rock City i Hultsfred.

16  

Äntligen – en lärarutredning som vågar
Att lärarutredningen lyfter fram den digitala kompetensen i lärarutbildningen är ett stort steg mot ett effektivt lärande och en fungerande undervisning i svenska skolan, skriver Madeleine Cæsar och Yngve Wallin, KK-stiftelsen. Läs mer här på www.kks.se

17  

Max reflekterar
Max Entin reflekterar kring skolans värld.

18 html  

Trädockor och identitet i internationellt utbyte
Genom att använda IT i kombination med innovativ pedagogik har Birgitta Flodén och hennes elever skapat ett eget arbetssätt.

20  

Plocket

22  

PIM i Uddevalla: Baskunskap som alla måste ha
– Jag vill kunna se nyttan med en sån här satsning med en gång. Det gör jag med PIM. Det man lär sig här kan användas direkt ute i klassrummen, säger Britt-Inger Berntsson.

24  

Från förskola till gymnasium – alla pedagoger pimmar
– Jag tycker att det är kul att fortbilda mig och lära sig nya saker, säger Johan Gustavsson, gymnasielärare i Uddevalla.

26   Morgondagens arbetssätt utvecklas i dag
– Det handlar om en kompetens som alla våra medarbetare, inte bara lärare behöver, säger Sarah Isberg, skolchef i Uddevalla.

27   Mobilt skoldatatek i Enköping
En bärande idé med hela verksamheten är att sprida kunskapen om de alternativa verktygen, säger Kerstin Broms, Enköping.

28  

Alla lärare och elever i Sandviken utbildas i läs- och skrivstöd
Alla elever i Sandviken ska utbildas i rättstavningsprogram och de som behöver även i användning av talsyntes.

30

Lära och leda på distans – för vem?
Mats Östling reflekterar kring e-lärande och distansutbildning efter att ha läst tre böcker på temat.

32

Happy New Year - med 4D-skolan
Gunnar Jutelius fortsätter skolan med 3D-animation med det öppna 3D-verktyget Blender.
DIUs skola i 3D-animation

34

Boklådan
Bok- och lästips inför jullovet.



Datorn i Utbildningen nr 8 2008. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)











































































[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 08]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 081207